جدایی از دوستان، سخت تر از مرگ است

مراسم بزرگداشت جمشید مظاهری،  نویسنده، اصفهان پژوه و استاد زبان و ادبیات فارسی، صبح امروز _یکشنبه ۲۹ بهمن ماه_ با حضور جمعی از اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه اصفهان در مصلی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ابتدای این مراسم مرتضی مشتاقی از اساتید دانشگاه اصفهان درگذشت این محقق و پژوهشگر را تسلیت گفت و اظهار کرد: با مرحوم مظاهری از زمانی که او در کلاس سوم ابتدایی و بنده در دوره پنجم ابتدایی تحصیل می کردیم، آشنا شدم. همچنین در سال ۱۳۵۰ که در دانشگاه مشغول به تدریس شدم، نقدی استثنایی را که بر یک کتاب در یکی از مجلات معتبر نوشته شده بود خواندم و متوجه شدم که نویسنده این نقد مرحوم سروشیار است.

وی افزود: او فردی استثنایی، برخوردار از توانی بالقوه در عرصه ادبیات فارسی، معلمی فرهیخته و همچنین انسانی بسیار فرهیخته بود که از سال ۱۳۵۰ فعالیت خود را در دانشگاه اصفهان آغاز کرد.

مشتاقی همچنین به قرائت شعری با عنوان «در سوگ از دست رفته جمشید مظاهری» در مدح او پرداخت.

جدایی از دوستان، سخت تر از مرگ

صلواتی از یاران قدیم مرحوم مظاهری اذعان کرد: بسیار سخت است که انسان بخواهد در رثای دوستانش، کسانی که سالیان طولانی با آنها همراه و یار بوده است، صحبتی بکند، اما باید پذیرفت که مرگ واقعیتی انکارناپذیر است و روزی پیمانه عمر همه موجودات زنده در این جهان لبریز می شود.

وی افزود: بنا به فرمایش امام علی (ع) برخی ها می گویند مرگ سخت است، زمانی که انسان از دوستان و یاران جدا می شود از مرگ هم سخت تر است.

وی تاکید کرد: در این دنیای آشفته باید انسان حداکثر استفاده را از زمان و مکان بکند و از شرایط موجود بهره ببرد، در صورتی که قرار باشد انسان اثری خیر از خود باقی نگذارد با حیوان تفاوتی نخواهد داشت. در واقع دانش، تفکر، نوشته ها، مقاله ها و کتاب های انسان ها می تواند راهگشای آیندگان باشد. 

استاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: تربیت شاگردان و مجتهدان افتخاری است که مرحوم مظاهری از آن برخوردار بود. ما از دوران دبستان و تربیت معلم همراه همدیگر بودیم بودیم، در دوره ای هم در مغازه ای با مشارکت هم کتاب هایی را در حوزه های مختلف فلسفه، سیاست و ... به فروش می رساندیم، در حالی که استاد سروشیار خود این کتاب ها را بسیار عمیق مطالعه می کرد.

وی اضافه کرد: او پیوسته به مسائل اجتماعی و نوشتن کتاب ها مشغول بود و به ارزیابی مسائل مختلف اجتماعی و کتاب هایی که مطالعه شان می کرد، می پرداخت، عمر استاد بسیار پربار بود و موفق به تالیف کتاب هایی مختلف شد.

ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه دانشگاهی

تدین، استاد دانشمند و خطیب توانای دانشگاه اصفهان ضمن تسلیت این ضایعه به جامعه دانشگاهی اظهار کرد: سالیان طولانی باید طی شود تا فردی همانند استاد مظاهری برای تعلیم و تربیت دانشجویان وارد دانشگاه شود، درگذشت استاد مظاهری برای جامعه دانشگاهی ضایعه ای بزرگ و غیرمترقبه بود. او مظهر تواضع، اخلاق و صفا بود و به الگویی برای دانشجویان تبدیل شد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم "علم" در جایگاه اعمال صالحه قرار گرفته است، بنابراین از خداوند درخواست داریم که در طول عمرمان پیوسته به این امر بپردازیم و در تعلیم و تربیت شاگردان همانند استاد برجسته مظاهری به خوبی عمل کرده و موثر باشیم.

تدین یادآور شد: کسی که همه عمر را در راه علم سپری می کند در نزد خداوند مقام بلندی دارد، انسان های قدرشناس هم باید قدر این اساتید را بدانند و در راه کسب تجربه و علم آموزی و تعلیم و تربیت از سیره آنها استفاده کنند.

استادی منحصر به فرد

در این مراسم دکتر وحیدا از اساتید بازنسشسته دانشگاه اصفهان اذعان کرد: استاد سروشیار در عرصه آموزشی و علمی از سبکی منحصر به فرد برخوردار بودند و کسی نمی تواند در این زمینه به راحتی جایگزین ایشان شود.

وی سپس شعری را که در رثای این پژوهشگر بی بدیل و فرزانه سروده بود در حاضران قرائت کرد.

به گزارش ایمنا، جمشید مظاهری از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، محقق، پژوهشگر، نویسنده و اصفهان شناس برجسته ای بود که در روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در سن ۷۵ سالگی و در اثر بیماری قلبی و کلیوی در بیمارستان چمران اصفهان درگذشت.

کد خبر 337663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.