«برای ایران» بر استقلال کشورمان تاکید داشت/نیمه خالی لیوان را نبینید

شهردار اصفهان گفت: کلید واژه «برای ایران»،  بر اساس شعار «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر» انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز(یکشنبه) در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از دی ماه امسال برای دهه فجر جلساتی با معاونان و مدیران مربوطه داشتیم تا ستادی تشکیل و برای این ایام برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: نگاه شهرداری اصفهان در اجرای برنامه‌های دهه فجر، محله محور بود، در واقع در نظر داشتیم برنامه‌ها در محلات و مناطق مختلف شهر اجرا شود، بر همین اساس تلاش کردیم تا جشن‌های این ایام در همه محلات هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه معتقد بودیم سازمان‌های مردم نهاد و هیئت‌های مردمی باید در اجرای جشن‌های دهه فجر مشارکت کنند، عنوان کرد: میزان اثر بخشی برنامه‌ها و کاهش هزینه‌ها با در نظر گرفتن خلاقیت و ارائه ایده‌های جدید به منظور ارتقاء کیفی برنامه‌ها مورد توجه بود، وزارت کشور هم بخشنامه ای در این خصوص ابلاغ کرد که مدیریت شهری اصفهان این بخشنامه را با برنامه‌های محلی آن اجماع کرد تا شاهد حضور هرچه بیشتر نسل جوان باشیم.

وی با اشاره به اجرای ۵۰۰ برنامه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری و ۸۰ افتتاحیه در بخش عمرانی، فرهنگی در همه سازمان‌ها و مناطق در ایام دهه فجر افزود: برنامه‌ای در روز ۱۲ بهمن به صورت نمادین اجرا شد که می‌توان آن را جزء بهترین برنامه‌های این دهه دانست؛ در ۲۲ بهمن نیز همه کارکنان در راهپیمایی شرکت کردند و ستاد اجرایی برنامه در میدان امام(ره) حضور داشتند.

نوروزی تاکید کرد: کلید واژه «برای ایران»، بر اساس شعار «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر» انتخاب شد. ما برای اسلام و قرآن آماده‌ایم جان خود را تقدیم کنیم، اما نباید فراموش کرد که شعار ابتدای انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و افراد زیادی برای تحقق این شعار جان خود را فدا کردند.

وی با بیان اینکه گروهی نیز برای رصد شرایط کشور و تعیین شعار مناسب دهه فجر امسال تعیین کردیم، گفت: سیاست شهرداری برای تأکید بر واژه «ایران» به دلیل اهانت‌های اغتشاش‌گران به پرچم جمهوری اسلامی بود، اگر در ایام دهه فجر مخاطب برنامه‌های آن بودید متوجه می شدید که همه برنامه‌ها با محوریت «من ایران را دوست دارم» پخش شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه این کلید واژه حمایت از شعاری است که ۴۰ سال پیش توسط جوانان زمان سر داده شد و افرادی هم در راستای تحقق آن شهید شدند، بنابراین در انتخاب این شعار هیچ سوء نیتی در کار نبوده است، تصریح کرد: معتقدم که افرادی که از این شعار نگران بودند، مخالف « ایران» نباشند، زیرا تاکید بر این شعار برای حفظ استقلال بوده که در قرآن هم به آن اشاره شده است، نگران این مسائل نباشید و مخالفتی با عشق نکنید، چرا نگاه منفی و برداشت غلط از این موضوع می‌کنیم، چرا با عینک بدبینی نگاه می‌کنیم، چرا انگیزه مبتکر آن را نمی‌پرسیم و قضاوت می‌کنیم و نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و فعالیت را زیر سوال می بریم؟

وی با طرح این سوال که زمینه عدم پرداخت حقوق های کارکنان شهرداری در کجاست؟، گفت: مگر در  ۱۴ سال گذشته این اتفاقات نمی افتاد؟ اگر سال های گذشته هم صحبت‌ها و قضاوت هایی در این باره می شد، ایرادی نداشت، اما چرا طی چند ماه اخیر این صحبت‌ها بیشتر شده است، البته از انضباط مالی استقبال می‌کنیم.

نوروزی با تاکید بر اینکه باید در قضاوت‌ها موازین اخلاقی، انسانی و عدالت رعایت شود، افزود: در جایی امام جمعه اصفهان برای تکمیل شعار امسال صحبتی داشتند و ما از آن استقبال کردیم، چون سخنی بجا و درست بود، اما نقدی که همه چیز را تخریب کند، پسندیده نیست.

وی اضافه کرد: آمادگی داریم از کارکنان شهرداری که در دهه فجر دقیق و حساب شده فعالیت کردند دفاع کنیم، زیرا نمی شود که عده‌ای زحمت بکشند و عده‌ای این فعالیت ها را زیر سوال ببرند. در دهه فجر همه اعضای شورای شهر شاهد بودند که در راستای اهداف نظام اسلامی فعالیت کردیم و شعار «برای ایران» برای دفاع از حرکت جوانانی که چهل سال پیش جان خود را برای آرمان‌های نظام دادند، انتخاب شد.

نوروزی با بیان اینکه در بیشتر برنامه‌ها و افتتاحیه ها حضور داشتم و شاهد شادی مردم بودم، اظهار کرد: یکی از راه های کاهش آسیب‌های اجتماعی ایجاد شادی برای مردم است، در همین راستا اجرای برنامه‌های دهه فجر نشان داد در مسیری که آمده‌ایم هدفی جز ارتقاء سطح زندگی مردم نداریم، بنابراین از همه کسانی که می‌توانند در این امر فعالیت داشته باشند، می خواهم شهرداری اصفهان را در این راه یاری دهند.

از هزینه‌کرد طرح های بدون اعتبار جلوگیری می‌شود

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان اظهار کرد: در مجموع بودجه سال ۹۶، دو هزارو ۷۵۰ میلیارد تومان بوده است که برای سال ۹۷ سه هزار میلیارد در نظر گرفته شده است، بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت معماری و شهرسازی از ۹۸ میلیاردتومان سال جاری به رقم  ۶۵ میلیارد برای سال آینده رسیده است. همچنین این بودجه در معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی از ۲۶ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد برای سال آینده رسیده است. جمع اعتبارات عمرانی نیز یک هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان برای سال جاری بوده که برای سال آینده به دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: بودجه سال ۹۶ در بخش معاونت حمل و نقل و ترافیک یک هزار میلیاردتومان بوده که این بودجه به یک هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است. همچنین بودجه معاونت مالی اداری از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ میلیارد، معاونت خدمات شهری همین مبلغ  ۴۹۰ میلیاردتومان سال ۹۶ و بودجه معاونت فرهنگی اجتماعی از ۱۱۴ میلیارد سال جاری به ۸۰ میلیارد تومان رسیده است است. سال آینده قرار است با مدیریت هزینه شاهد کاهش هزینه های زیادی باشیم.  

نوروزی گفت: در سال ۹۶،  ۷۷۰ میلیاردتومان بودجه جاری تخصیص داده شده بود که در سال ۹۷ این عدد به ۹۴۶ میلیارد تومان رسیده است. بودجه جاری سال ۹۷ به این دلیل بیشتر نشان می‌دهد که سال آینده موعد سررسید پرداخت وام ها و سررسید اوراق مشارکت است و در واقع کمتر از این میزان برای فعالیت های جاری پیش بینی شده است.

شهردار اصفهان ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری کمیته تخصیص فعال شده تا هزینه طرح ها، هزینه های عمرانی و هزینه های جاری اولویت بندی شود، از این رو از هزینه‌کرد طرح های بدون اعتبار جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی شد در ردیف بودجه جاری، هزینه ها منطقی تعریف شد، اضافه کرد: به تمامی معاونت ها اعلام شده تا قبل از تامین هزینه‌ها، هیچ پروژه ای آغاز نشود، در غیر این صورت به سرنوشت فعالیت‌های گذشته دچار می‌شویم.

شهردار اصفهان با اشاره به آغاز احداث خط دوم و سوم مترو افزود: اقدامات برای احداث این دو خط شروع شده و در این راه از مشارکت و تسهیلات بانک های داخلی و فاینانس خارجی استفاده می کنیم، در روزهای آینده نیز برای تامین اعتبار به بانک مرکزی می‌رویم.

نوروزی با بیان اینکه تکمیل خطوط مترو راه حلی اساسی برای بهبود حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا است، گفت: کل هزینه توسعه حمل و نقل عمومی در سال آینده یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تعریف شده، از این میزان ۸۰۰ میلیارد تومان مختص توسعه مترو است.

نوروزی با اشاره به تحقق بودجه ۹۷ گفت: در صورتی که با بخش های خصوصی همکاری لازم را داشته باشیم این امید وجود دارد که این بودجه به خوبی محقق شود.

انتقال پرداخت دیون شهرداری به سال ۹۸

وی با اشاره به افزایش بودجه جاری شهرداری افزود: به ظاهر این بخش از بودجه افزایش یافته اما، دلیل این افزایش پرداخت اقساط وام ها و دیون بانک ها است، البته بخشی از این هزینه‌ها باز به بودجه سال ۹۸ منتقل می شود و در آن زمان هم مشکلاتی خواهیم داشت.

نوروزی با اشاره به کاهش هزینه‌های شهرداری در برگزاری جشن دهه فجر گفت: سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان بودجه معاونت فرهنگی برای برگزاری جشن ایام الله دهه فجر هزینه شده، اما امسال این هزینه به ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

شهردار اصفهان تصریح کرد: سال گذشته برای برگزاری جشن های دهه فجر بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده بود، اما امسال ۴۰۰ میلیون تومان برای این مهم هزینه شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورا مبنی بر اینکه چرا در لایحه بودجه اعتباری برای تراموا در نظر نگرفتید، اظهار کرد: قرار است بر اساس مطالعات صورت گرفته، تصمیم برای اجرایی شدن و یا نشدن این طرح گرفته اما امروز تصمیمی برای آن نداریم.

سعی کردیم حقوق معوقه نداشته باشیم

وی  خاطرنشان کرد: شهرداری با هزاران میلیارد بدهی روبرو است، اما سعی شده حقوق معوقه‌ای نداشته باشیم، اگر هم در شرکت های وابسته حقوق معوقه ای بوده به این دوره از مدیریت شهری ارتباطی ندارد و انباشت دیون از گذشته دلیل این مشکل بوده است.

نوروزی با اشاره به آمادگی شهرداری برای اجرای چارت جدید اظهار کرد: برای این مهم کارگروهی ایجاد شده و این چارت اجرایی می شود، اما در این راه اعضای شورای شهر باید یاری رسان باشند، اجرای این چارت از پرداخت بدهی‌ها سخت تر است و به طور حتم تبعاتی به همراه دارد.

نوروزی گفت: بخش عظیمی از مشکلات ایجاد شده به دلیل بی تدبیری های گذشته بوده است، در این راه باید اعضای شورا یاری رسان باشند.

گردشگری اولویت نخست شهر

وی با بیان اینکه گردشگری اولویت نخست شهر و کشور شده است، افزود: برای تحقق این دغدغه اقدامات زیادی شده است، به عنوان مثال بخشودگی عوارض، توسعه مترو و توجه به مباحث فرهنگی و ... از جمله این اقدامات بوده است، البته دستور دادیم تا به سایر برنامه ها نیز توجه شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: دستور دادیم تا بازاری فاخر برای عرضه صنایع دستی در اصفهان تشکیل شود و این نمایشگاه را در اسپانیا هم اجرایی می کنیم، همچنین برای رونق دهی به گردشگری رایزنی هایی با اداره کل ارشاد به منظور توجه بیشتر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشته ایم.

نوروزی با بیان اینکه برای ثبت محور تاریخی اصفهان شامل۴۰۰ اثر تاریخی صحبت هایی با معاون رییس جمهور شده است، گفت: پس از این، جلسه ای با یونسکو برگزار می شود، این موضوع به قدری مهم است که برای تحقق آن فردی با سابقه را در مدیریت امور بین الملل شهرداری به کار گرفته ایم.

به فکر زاینده رود هستیم

وی با بیان اینکه در تمامی ملاقات با مسئولان موضوع خشکی زاینده رود را مطرح کرده ام، خاطرنشان کرد: همچنین به عنوان نخستین نماینده منتخب اعضای شورا، نامه ای فنی با توجه به تمامی جوامع زیست محیطی و اجتماعی ناشی از خشکی زاینده رود به مقام معظم رهبری نوشته ام، مشکل زاینده رود به همین جا ختم نمی شود بلکه خشکی تالاب گاوخونی نیز تبعاتی را برای شهر اصفهان دارد، البته تسریع در احداث تونل سوم، آرامبخش دل های شکسته مردم و کشاورزان خواهد بود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: برای احیاء زاینده رود حاضریم بخشی از بودجه را نیز هزینه کنیم.

کد خبر 337623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.