رکورد بی‌سابقه کم آبی سد زاینده‌رود/امکان تحویل آب به کشاورزان را نداریم

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر اینکه آب ورودی سد زاینده‌رود به کمترین حد در ۴۷ سال اخیر رسیده است، گفت: به آمار موجود طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت آب منطقه ای اصفهان، مسعود میرمحمد صادقی درحاشیه برگزاری  چهارمین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات، با اعلام اینکه بارش های اصفهان از ابتدای سال آبی تا ۲۲ بهمن ماه، ۴.۵ میلیمتر بوده است، افزود: این رقم در سال گذشته ۲۶ میلیمتر و در متوسط بلندمدت ۶۰ میلی متر بوده است و در ایستگاه چلگرد که میزان بارش آن نسبت مستقیم با حجم سد زاینده رود دارد، بارش ها کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که تا ۲۲ بهمن ۱۹۳ میلیمتر بارش را نشان می دهد، در حالیکه این میزان در سال گذشته ۸۱۸ میلیمتر و در متوسط بلند مدت ۷۷۳ میلیمتر بوده که حاکی از کاهش ۷۵ درصدی در سال جاری است.

وی یاد آور شد: البته در ۲۴ بهمن ماه بارش نسبتا خوبی داشتیم و میزان بارش ها در اصفها ن با افزایش ۶ میلیمتر به ۱۰ میلیمتر و در چلگرد با افزایش حدودی ۴۷ میلی متری به ۲۵۰ میلی متر رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکید کرد: طی ۳۰ سال گذشته در منطقه کوهرنگ حدود ۴ درجه افزایش دما ثبت شده که این موضوع  سبب کاهش چشمگیر ذخیره برف منطقه شده به طوری که در سال جاری فقط سه سانتیمتر برف به ثبت رسیده است، این مقدار در سال گذشته ۷۹ سانتیمتر و در میانگین بلندمدت عدد ۱۰۰ سانتی متر را نشان می دهد.

وی افزود: حجم ذخیره سد زاینده رود هم اکنون به پایین تر از ۱۳۰ میلیون متر مکعب رسیده که مقدار قابل توجه رسوب در مخزن سد، حاکی از شرایط بحرانی شدیدی است در حالیکه این حجم در سال گذشته ۲۳۰ میلیون متر مکعب بوده است.

میرمحمدصادقی بیان داشت: با توجه به آمار موجود طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود امکان توزیع آب کشاورزی در سال زراعی جاری وجود ندارد و علاوه بر زراعت، باغات نیز در معرض خطر جدی قرار دارند. در این راستا طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی نیز به جدیت در حال اجرا و پیگیری است که با توجه به شرایط موجود و پیش رو مشکلات شدیدی برای کارهای اجرایی نیز در پیش خواهد بود.

وی با اشاره به سیر نزولی حجم سد زاینده رود از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۷، گفت: سد زاینده رود در سال جاری با کمترین حجم، بحرانی ترین شرایط را رقم زده و آمارها حاکی از آن است که بقیه سدهای استان نیز شرایط مطلوبی ندارند و وضعیت مشابهی را دارند و این به منزله هشدار جدی به تمام مشترکان و دستگاه های اجرایی در سال آبی جاری (ابتدای مهر ۹۶ تا پایان شهریور۹۷) است.

کد خبر 337591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • irajeshaghi IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
    0 0
    چرا آب از منطقه چلگرد و کوهرنگ تا خود سد و از آنجا تا تصفیه خانه بابا شیخ علی در زرین شهر اصفهان روی زمین جاری است این باعث هدر رفت زیاد آب و آلودگی با فاضلاب دامی و انسانی و صنعتی می شود اگر آب مورد مصرف اصفهان و حومه از خود کوهرنگ و چلگرد یا حداقل از سد لوله کشی شود این مشکلات کمتر می شود.