دغدغه دولت ریزگردهای خوزستان است نه کشاورزان شرق اصفهان

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با هشدار نسبت به اینکه احتمال دارد دامنه اعتراضات کشاورزان به قهدریجان برسد، گفت: استاندار اصفهان برای حل مشکلات کشاورزان شرق اصفهان تلاش می کند، اما وقتی آب نیست نه تنها استاندار، بلکه رییس جمهور نیز نمی تواند به داد کشاورزان برسد.

حسینعلی میراحمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص اینکه کشاورزان ورزنه مانند منطقه زیار در اعتراض به عدم تکلیف حق‌آبه های قانونی و شرعی خود، تراکتورهایشان را به کنار جاده ها آورده اند، اظهار کرد: وقتی آبی وجود ندارد چطور می توان وضعیت کشاورزان را تعیین تکلیف کرد.

وی با بیان اینکه در جلسات مختلفی در خصوص آب اصفهان، وزارت نیرو عنوان کرده که آب نیست و در این باره با نمایندگان کشاورزان نیز صحبت کرده است، تاکید کرد: متاسفانه در این شرایط دولتمردان حاضر به همکاری نیستند. کشاورزان در پرداخت وام های خود به بانک ها دچار مشکلات بسیار هستند و بانک کشاورزی با فشار به آنها، تمام وثیقه ها را به اجرا گذاشته است.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه بیشتر کشاورزان مُسن هستند و اکنون هیچ راه درآمدی ندارند، گفت: در حالیکه به شب عید نزدیک می شویم بیشتر کشاورزان شرق اصفهان، در معیشت خود دچار مشکل بوده و حتی به نان شب خود، محتاج هستند.

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه به دلیل مشکلات معیشتی مردم شرق اصفهان، دزدی در ورزنه زیاد شده است، گفت: ورزنه تا پیش از این شهری امن بود اما مسائل معیشتی موجب شده که برخی برای تامین نیاز و خورد و خوراک خود، مجبور به دزدی شوند.

میراحمدی با انتقاد به اینکه دولت هیچ حمایتی از کشاورزان شرق اصفهان نکرده است، تصریح کرد: متاسفانه تمام فکر و ذکر دولت، بحث ریزگردها در خوزستان است اما اگر تجمعات کشاورزان شرق اصفهان به دیگر شهرهای استان کشیده شود، نمی توان با این موضوع مقابله کنیم.

وی با اشاره به تجمع ۴۰ روزه کشاورزان منطقه زیار اصفهان، گفت: زمانی که این تجمعات به ورزنه می رسد به احتمال فراوان دامنه اعتراض ها حتی به قهدریجان خواهد رسید و در این شرایط ممکن است اوضاع از دست دولت خارج شود و شاهد اتفاقاتی مشابه سال ۹۱ و شکستن لوله آب باشیم.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان گفت: از روز گذشته (جمعه) تاکنون، کشاورزان حدود ۲۰ تراکتور در شهر ورزنه را به کنار جاده آورده اند و احتمال می رود تا آخر هفته به مرز ۳۰۰ تراکتور نیز افزایش یابد، همچنین در منطقه زیار نیز حدود ۵۰۰ تراکتور به نشانه اعتراض در کنار جاده پارک شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «به دلیل بی آبی، خسارت نکشت کشاورزان پرداخت شده است یا خیر؟» اظهار کرد: دولت در حال حاضر خسارت نکشت کشاورزان را پرداخت نکرده و عنوان کرده که منبع تامین آن در بودجه قرار ندارد.

میراحمدی با بیان اینکه مدیرعامل صندوق خسارت کشاورزی در خصوص بیمه و پرداخت خسارت عنوان کرده است که «آنچه را که دولت مصوب کرده را باید پرداخت کنیم»، گفت: متاسفانه امروز برای هر هکتار، به کشاورزان رقمی معادل ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان پرداخت می شود در حالی که رقم واقعی خسارت هر هکتار، بین یک تا ۱.۵ میلیون تومان است.

وی گفت: در حال حاضر میزان بدهی کشاورزان شرق اصفهان به بانک کشاورزی از یک تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با بیان اینکه نمی دانم با چه حسابی دولت برای هر هکتار به کشاورزان حدود ۲۰ هزار تومان پرداخت می کند، اظهار کرد: دولت باید کشاورزان را توجیه کند تا دست از اعتراض خود مبنی بر گرفتن حق‌آبه قانونی خود، بردارند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه به غیر از حسن کامران و حیدرعلی عابدی، دیگر نمایندگان مجلس هیچ تلاشی برای کشاورزان شرق اصفهان نمی کنند، تصریح کرد: البته استاندار اصفهان برای حل مشکلات کشاورزان شرق اصفهان تلاش می کند اما وقتی آب نیست نه تنها استاندار، بلکه رییس جمهور نیز نمی تواند به داد کشاورزان برسد.

میراحمدی با بیان اینکه دولت باید کشاورزان را از نظر مالی تامین و در نخستین گام، نسبت به بخشودگی وام های کشاورزان اقدام کند، گفت: با توجه به اینکه نزدیک شب عید هستیم بسیاری از کشاورزان شرق اصفهان حتی دیگر پول خرید یک کیسه آرد را هم ندارند.

وی با تاکید بر اینکه طی دو سال گذشته کشاورزان اصفهان به دلیل کم آبی نتوانسته اند کشت داشته باشند، گفت: یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دولت نیز حتی کفاف هزینه آب و برق کشاورزان را نمی دهد و متاسفانه این قشر که بسیاری از آنها عائله مند هستند، درآمد دیگری ندارند.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان گفت: سال ۹۱ اوضاع اقتصادی کشور بسیار بهتر از امروز بود و اجناس و حامل های انرژی گران نبود در حالیکه اکنون وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست  این در حالی است که دیگر سفره های آب زیرزمینی هر روز آب می رود و دیگر آبی برای کشت کشاورزان وجود ندارد.

کد خبر 337533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.