آموزش ورزش آپارتمانی به بانوان اصفهان

ورزش آپارتمانی به دنبال فقر حرکتی بیش از 96 درصد از زنان ایران، در باغ های بانوان اصفهان آموزش داده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فقر حرکتی اصلی‌ترین عامل ایجاد آسیب‌های فیزیولوژیک است که از کودکی تا بلوغ و میانسالی زنان را تهدید می‌کند. با وجود اثبات این امر و آگاهی بسیاری از افراد جامعه از اهمیت فعالیت فیزیکی، وزیر بهداشت اعلام کرد که  96 درصد از زنان و 83 درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند.

همچنین وی اعلام کرد این کمبود در  92 درصد از مردم در مناطق شهری و 82 درصد در مناطق روستایی به چشم می‌خورد. وجود چنین فضایی در جامعه نگران‌کننده است، هرچند مسئولان کشور باید وظایفی را برای بهبود این شرایط تقبل کنند اما به نظر می‌رسد مردم نیز به بهانه‌های مختلف رغبت چندانی به فعالیت فیزیکی ندارند.

اردوی تفریحی ورزشی آموزش "سبک زندگی سالم با نشاط و پرتحرک" با عنوان "برای ایران" در باغ بانوان پردیس وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به مناسبت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و برای جبران کم‌تحرکی بانوان برگزار شد.

رابطه مستقیم کم‌تحرکی با بیماری‌های قلبی و عروقی

ورزش و تحرک، توانایی انجام کار را افزایش می‌دهد، منجر به بهبود روابط اجتماعی افراد می‌شود و از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و مغزی، سرطان پستان و روده بزرگ جلوگیری می‌کند. فعالیت جسمانی و تحرک سبب بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود و بر همین اساس قند خون، توده چربی بدن، ریسک چاقی و فشار خون کاهش می‌یابد؛ همه این‌ها از عوامل خطر بیماری‌های قلبی - عروقی و دیابت هستند که در نتیجه انجام ورزش از احتمال بروز آنها کاسته می‌شود.

از آثار سودمند فعالیت جسمانی، تأثیر در وضعیت اسکلتی عضلانی است که می‌تواند سبب کاهش کمردرد و جلوگیری از پوکی استخوان شود. فشاری که از طریق تحمل وزن روی استخوان‌ها وارد می‌شود، برای عملکرد سلول‌های استخوان‌ساز لازم است. به طور کلی ورزش آمادگی حرکتی افراد برای انجام فعالیت روزانه را افزایش می‌دهد و در مقابل ورزش نکردن و کم‌تحرکی انسان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند.

برنامه "برای ایران" در باغ‌های بانوان با چهار آیتم تفریحی و ورزشی در حال اجرا است که هدف اصلی آن ایجاد باور و نگرش بین شهروندان به ویژه بانوان بوده که با آموزش تئوری و عملی ورزش همراه است.

این برنامه شامل آیتم‌هایی چون آموزش حرکات اصلاحی ورزش صبحگاهی؛ برای آموزش حرکات صحیح و سالم در طول روز است، همچنین غرفه سلامت، بانوان را پایش سلامت می‌کند و وضعیت جسمانی‌شان به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

آیتم بعدی؛ آموزش بعضی از رشته‌های برون محلی در فضای انفرادی و تیمی و هدف اصلی آن آموزش مهارتی در آپارتمان‌های کوچک و با همراهی دیگر اعضای خانواده است.

این برنامه اهداف غیر مستقیمی مانند بالا بردن نشاط شهروندان را با توجه به پایین بودن سرانه تحرک بانوان دنبال می‌کند، تا این تحرک را همراه نشاط بانوان بالاتر برده و برای ارائه خدمات با کیفیت به بانوان شرکت کننده کمک کند. برای هر آیتم ظرفیت 200 نفر در نظر گرفته شده که با استقبال بی‌نظیر بانوان شهر مواجه شد.

بانوان از طریق کانال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و دیگر مراکز از برگزاری این برنامه اطلاع پیدا کردند؛ این برنامه کاملأ رایگان خدمات ورزشی و تفریحی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ بعضی از غرفه‌ها نیز به خاطر رصد وضعیت و حفظ ارتباط با این بانوان اطلاعاتی را از آن‌ها می‌گیرند.

نکته قابل توجه برنامه "برای ایران" استفاده از عوامل متخصص در حوزه تربیت بدنی است که در این حوزه آموزش‌های لازم را برای جذب بانوان به دیگر برنامه‌های باغ‌های بانوان دیده‌اند.

زنان محور سلامت خانواده هستند

زنان و دختران به عنوان پایه‌های اصلی خانواده و محور اصلی سلامت و اعتلای خانواده و جامعه محسوب می‌شوند، به همین دلیل لازم است که نگاه ویژه‌ای به سلامت این قشر شود. بهره‌مندی از بالاترین سطح سلامت، از حقوق اساسی هر فرد است. بسیاری از مشکلات سلامتی زنان ناشی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی است و یا به‌ واسطه این عوامل تشدید می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان ایرانی فقر حرکتی است که در تمام مراحل رشدی آنها دیده می‌شود. بی‌تحرکی فقط به استراحت روی تخت اطلاق نمی‌شود بلکه کارمندی که ساعت‌ها پشت میز می‌نشیند نیز به درجه‌ای از بی‌تحرکی مبتلا و نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.

بانوان خود نیز باید مسیر زندگی‌شان را به گونه‌ای تنظیم کنند که روزانه به اندازه‌ای که بدن‌شان لازم دارد تحرک داشته باشند و به یاد داشته باشند که آشپزی و انجام امور منزل جزو این تحرکات به حساب نمی‌آید و باید برنامه‌ای ویژه و جدی برای حفظ سلامتی‌شان در نظر بگیرند تا علاوه بر داشتن بدنی سالم از روح و روانی شاداب‌تر نیز برخوردار باشند.

کد خبر 337487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.