متهمان چراغ خاموش آلودگی هوای شهر

این روزها که آلودگی هوای کلانشهری همچون اصفهان نفس شهروندان را به شماره انداخته است، کارشناسان شهری عوامل زیادی همچون آلایندگی کارخانجات صنعتی، خودروهای فرسوده یا تک‌سرنشین، اتوبوس‌های دودزا و ... را مقصر می‌دانند، اما گویی آلودگی‌های ریزدانه‌ای به نام «موتورسیکلت» آنگونه که باید به چشم نیامده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارزان بودن و کم حجم بودن موتورسیکلت باعث شده این وسیله نقلیه مورد توجه مردم به ویژه جوانان قرار گیرد،  این در حالی است که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند خودروها نسبت به موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارد، کارشناسان معتقدند موتورسیکلت‌ها در جدول متهمان آلودگی هوا، صدرنشین است و علی رغم جثه کوچک، آلودگی زیادی تولید می‌کند.

در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بنا به اظهارنظر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی به دلیل تردد این وسیله نقلیه است.

علیرضا صلواتی چند روز پیش اعلام کرد میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از خودرو است، از این رو باید از تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در هسته مرکزی شهر خودداری و تغییر نسل به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی انجام شود.

بیش از ۹۵ درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری است، اما ایجاد پاره‌ای از دستکاری‌های سنتی باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی ناشی از احتراق می‌شود، عمده آلودگی تولیدی از موتورسیکلت ها، مونوکسیدکربن، ذرات معلق و هیدروکربن‌های خام هستند که به شدت بر سلامت شهروندان تأثیرگذار است.

خروج آلاینده‌های خطرناک از اگزوز موتورسیکلت‌ها

غلامرضا شیران، کارشناس ارشد حمل و نقل شهری معتقد است موتورسیکلت از جمله وسایل نقلیه موتوری است که به دلیل برخی از موضوعات خاص منطقه‌ای، تکنولوژیکی و فرهنگی از مزایای مثبت آن کمتر گفته شده و بیشتر استفاده از این وسیله نقلیه نکوهش شده است.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت از وسایلی است که فضای کمتری را در شهر به خود اختصاص داده و در بیشتر موارد می‌تواند جایگزین خوبی برای خودروها باشد، افزود: وجود برخی مسایل وجهه موتورسیکلت‌ها را خراب و تاثیرات منفی این وسیله نقلیه را بیشتر از مزایای آن نمایان کرده است، قانون‌گریزی و تصادفات از جمله این موضوعات است.

شیران ادامه داد: موتورسیکلت در بسیاری از تصادفات شهری نقش دارد، از سوی دیگر قانون‌گریزی و بی‌توجهی موتورسیکلت سواران یکی از معضلات شهری است، آلودگی‌های این وسیله نقلیه نیز آزار دهنده است به طوری که از اگزوز آن ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون که برای سلامتی انسان ها مضر است، خارج می‌شود، هیدروکربن‌های نسوخته نیز آلاینده‌ خطرناکی است که به دلیل عدم احتراق کامل از اگزوز موتورسیکلت‌ها خارج می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در شهرهایی که از ورود خودروها به محدوده های مرکزی شهر جلوگیری می‌شود، گویی مسئولان از اینکه موتورهای ریزدانه خطرات و ضایعات زیست محیطی بیشتری نسبت به خودروها دارند، غافل شده‌اند، تاکید کرد: موتورسیکلت به دلیل تکنولوژی ضعیف موجب آلودگی هوا و صدا می‌شود و ما به خاطر درگیری با دیگر منابع آلودگی هوا، از آلودگی صوتی موتورسیکلت‌ها که از نظر بهداشتی و تندرستی آسیب و ضررهای بسیاری برای انسان‌ها دارد و خطرات ناشی از آن نیز در صدر ضایعات است، غافل مانده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان اظهارکرد: برای ارایه گواهینامه به موتورسواران در راهنمایی و رانندگی، به جای در نظر قرار دادن رعایت آداب و قوانین حرکت در معابر، تنها با عبور از چند فضای کم عرض که پای موتورسواران به زمین نخورد، انجام تست مهارت‌های فیزیکی یا کنترل موتورسیکلت، گواهینامه رانندگی برای صادر و این امر باعث مزاحمت، صدمه و خسارت برای عابران و ایجاد فضاهای خطرناک برای شهر می‌شود.

شیران تاکید کرد: برای موتوسوسیکلت‌ها باید گواهی‌نامه زیستمحیطی نیز مدنظر باشد تا آلودگی صوتی و زیست محیطی آن کنترل شود، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت‌ها حتی تا چندین برابر خودروها است.

وی با بیان اینکه بی توجهی در تامین فضای عبور از سوی مدیران حمل و نقل شهری مشکلات را افزایش می دهد، گفت: تامین مسیر عبور یعنی وقتی موتورسیکلت جنبه کاری و نه تفریحی دارد، باید فضای عبور برای آن تامین و خطوط ویژه با اعمال قانون و تدوین مقرارت سخت‌گیرانه لحاظ شود.

این کارشناس ارشد حمل و نقل شهری ادامه داد: آموزش های عمومی از طریق رسانه ها، ایجاد کمپین برای مهار ضربه‌های موتورسیکلت و ساماندهی موتورسیلکت ها انجام نشده و به همین دلیل موتوسواران در عرض پیاده رو و مکان‌هایی که عابر پیاده در حرکت است با سرعت و صدای غیر مجاز آن هم در زمان‌های غیرمجاز به خود اجازه ورود می‌دهند.

وی افزود: استفاده نامناسب از موتورسیکلت آبروی شهر را نه تنها در مقابل شهروندان بلکه در سطح ملی و توریستی نیز خدشه‌دار می‌کند، بنابراین مدیران و دارندگان تکنولوژی باید به آموزش‌های لازم توجه کنند.

شیران به اجرای طرح جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی اشاره و تصریح کرد: عبور از یک تکنولوژی به تکنولوژی دیگر فضای خاص خود را می‌طلبد، اگر با یک نگاه تجاری از یک تکنولوژی به یک تکنولوژی دیگر برویم ممکن است استقبال صورت نگیرد و تکنولوژی نیز بدنام شود، این موضوع در راه‌اندازی خطوط BRT نیز اتفاق افتاد و در واقع زمانی که هنوز اتوبوس‌های عادی برنامه درستی نداشت، سامانه جدیدی را وارد کردیم.

وی ادامه داد: برای موتورسیکلت سوارانی که عادت ندارند کنترل شوند و قانون گریز هستند، نمی‌توان پیشنهاد خرید موتورسیکلت برقی را داد، راهکار عبور از فضای فعلی این است که با همین موتورسیکلت‌های بنزینی قانون را اعمال و تکنولوژی را قوی کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان گفت: لازم است آموزش استفاده صحیح از موتورسیکلت به موتورسواران داده شود تا بدانند همین موتورسیکلت آنها را به تخت بیمارستان نمی‌برد، ریه‌های شهروندان را خراب نمی‌کند، آنها را زودتر به مقصد می‌رساند و سبب آرامش می‌شود.

۴۰ هزار موتورسیکلت توقیف است

از سوی دیگر رییس پلیس راهور استان اصفهان که دل پری از وضعیت تردد و آلودگی موتورسیکلت‌ها در شهر دارد، گفت: پلیس در اجرای مقررات ایفای نقش می‌کند، اما فرهنگسازی برای استفاده درست از موتورسیکلت بر عهده رسانه‌ها و نهادهای مربوطه است.

سرهنگ رضا رضایی با تاکید بر اینکه پلیس از وضعیت رانندگی موتورسیکلت سواران در شهر راضی نیست، اظهارکرد: از ایده‌ها و نظرات مردم استفاده خواهیم کرد، بنابراین چنانچه شهروندان نظر سازنده‌ای در ارتباط با قانونمندشدن موتورسواران و رفع آلودگی‌های صوتی و هوای موتورسیکلت‌ها دارند، استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان با اعمال قانون برای موتورسیکلت‌های بنزینی فضای فعلی را تغییر داد؟ تصریح کرد: این پیشنهاد را قبول ندارم، چندی پیش یک‌دستگاه موتورسیکلت برقی با حضور استاندار اصفهان رونمایی شد و در حال حاضر مراحل تکمیل مجوز پلاک را طی می‌کنیم تا به تولید انبوه برسد و با نصف قیمت به مردم عرضه شود. موتورسیکلت‌های برقی آلودگی هوا و صوتی ندارد، همچنین کاهش سرعت و افزایش ایمنی از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

 رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت: قیمت موتورسیکلت‌های برقی وارداتی بین هفت تا هشت میلیون تومان است، اما تولید همین موتورسیکلت‌ها در داخل کشور قیمت آن را به سه میلیون تومان کاهش می‌دهد، تولیدکنندگان نیز اعلام کرده‌اند در صورت تولید انبوه، قیمت از این مبلغ اعلام شده نیز کمتر شود.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه در حال حاضر تنها موتورسیکلت مونتاژ و با قیمت بسیار کم وارد بازار فروش می‌شود در حالی که این کار باید قاعده و قانون داشته باشد، افزود: اقدامات زیادی انجام نشده که امروزه شاهد افزایش چالش‌های موتورسواران در شهر هستیم، به هر حال پلیس یک قطعه اثرگذار از پازل ساماندهی موتورسواران است و به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند، باید این پازل با همکاری سایر دستگاه های مربوطه کامل شود.

وی یادآور شد: بیش از یک میلیون موتورسیکلت در استان اصفهان شماره‌گذاری شده که نیمی از آن در شهر اصفهان است، پلیس تاکنون در چندین مرحله طرح انتظام بخشی و توقیف خودروها را انجام داده به طوری که در حال حاضر حدود ۴۰ هزار موتورسیکلت توقیف شده در پارکینگ‌ها وجود دارد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان به راهکارهای رفع مشکلات مربوط به موتورسواران اشاره و تاکید کرد: باید دو اقدام آموزشی و فرهنگی در کنار اجرای مقررات همزمان انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.

به گزارش ایمنا، موتورسیکلت به عنوان یکی از پرتردد ترین وسایل نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند که نظارت بر نحوه تردد و کیفی سازی وتوجه به استانداردهای زیست محیطی آن می‌تواند باعث کاهش میزان آلایندگی کلانشهرهایی چون اصفهان شود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 337415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.