پنج کارکرد اصلی روابط عمومی چیست؟

دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان گفت: روابط عمومی مدیریت دانش اطلاعات و حوزه ارتباطات با مخاطبان است و اطلاع رسانی اقناع و ترغیب، وحدت، انسجام، افزایش سرمایه های اجتماعی و مشارکت پنج کارکرد اصلی در روابط عمومی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا اسماعیلی، عضو کارگروه‌ها و کمیته‌های پژوهشی و تخصصی سازمان‌ها و نهادهای استان اصفهان در "کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران" که ظهر امروز _چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه _ در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزاری شد، اظهار کرد: تولید، ذخیره سازی، انتقال دانش و کاربست آن از مولفه های اساسی حوزه مدیریت اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از دانش های تولید شده از ما جلوتر است و چگونگی استفاده از آن را باید یاد بگیریم، گفت: روابط عمومی مدیریت دانش اطلاعات و حوزه ارتباطات با مخاطبان است. اطلاع رسانی اقناع و ترغیب، وحدت، انسجام، افزایش سرمایه های اجتماعی و مشارکت پنج کارکرد اصلی در روابط عمومی است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد واحد اصفهان با بیان اینکه مخاطبان به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم شده اند، اظهار کرد: روابط عمومی در درجه نخست با مبحث انگیزش مواجه است. مطالعاتی که در بیشتر کشورهای دنیا انجام شده است، نشان می دهد که روابط عمومی در رده شغل های سی ام تا چهلم جهانی و دارای اعتبار درآمدزایی است و از شغل های رده بالا محسوب می شود، اما در کشور ما جایگاه خوبی ندارد که باید دلیل آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین مشکلات و چالش های جامعه امروز افت سرمایه های اجتماعی است، گفت: سرمایه های اجتماعی ذخیره ای است که موجب ایجاد احساس اعتماد در افرادی می شود که با هم همکاری و مشارکت دارند. آنچه اهمیت دارد این است که در یک ارتباط افراد به هم اعتماد داشته باشند و برای تحقق هدف همکاری کنند.

وی افزود: با پدیده نزول اعتماد در جامعه مواجهه هستیم، اعتماد بین سازمان ها و همچنین بخش های مختلف حوزه های اجرایی، خدماتی و ... کاهش یافته است، در حالی که اجزا و عناصر سرمایه اجتماعی شامل گروه های اجتماعی، هنجارها، شبکه ها و برقراری اعتماد در میان آنها می شود. زمانی سرمایه اجتماعی یک جامعه را افزایش می دهیم که گروه های اجتماعی متعدد با افکار و احساسات مشترک با هم ارتباطات نسبتا پایداری داشته باشند.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه مردم به کسانی اعتماد دارند که صادقانه و شفاف به تبادل اطلاعات بپردازند، گفت: هنجارها مانند ریل هایی رسیدن به مقصود را آسان می کنند. شبکه های اجتماعی، ارتباطات موثر با دیگران و برقراری تعامل مستمر در این شبکه ها باعث تولید ثروت می‌شود.

اسماعیلی ادامه داد: روابط عمومی کارا و سرامد می تواند ارتباطات افقی و عمودی اعضای یک مجموعه را پیوند بزند. سرمایه اجتماعی، شبکه ای از روابط اجتماعی است که مبنی بر اعتماد بوده و رسیدن به هدف را مورد تایید قرار می دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: روابط عمومی برای کسی سرمایه آفرین است که بتواند شبکه اجتماعی مخاطبان را شناسایی و ارتباطات بین آن ها را برقرار کند. یک مدیر روابط عمومی علاوه بر آی کیو (بهره هوشی) باید از هوش فرهنگی و اجتماعی بالایی برای درک ارزش ها و هنجارهای فرهنگی برخوردار باشد، چرا که روابط عمومی چشم، گوش، زبان و مغز یک سازمان است.

اسماعیلی تاکید کرد: تاریخ فردا توسط کنش، اندیشه، رفتار روابط عمومی ها و صاحبان فکر و اندیشه در دنیای امروز ساخته می شود. اگر از کاستی های گذشته رنج می بریم به دلیل این است که گذشتگان مسوولیت خود را به خوبی ایفا نکرده اند پس ما کاری نکنیم که آینده گان نیز ما را سرزنش کنند.

کد خبر 337373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.