۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
 افزایش  مصرف "گل" میان دختران

یک درمانگر اعتیاد گفت: مصرف دو ماده مخدر "گل" و "ماری‌جوانا" در بین جوانان و به ویژه دختران به شدت افزایش یافته است.

محمدرضا ترک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه الگوی مصرف اعتیاد در ایران به سمت مصرف مواد صنعتی رفته است، اظهار کرد: تاثیر مواد مخدر صنعتی، برای مصرف کنندگان امروزی مانند گذشته لذت بخش نیست، روانگردان ها به دلیل تاثیر بیشتر جایگزین مخدرهای سنتی شده است، اگرچه مصرف این مواد عواقب اسفناکی دارد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به افزایش بیش از حد تصور مصرف مواد مخدر "گل" و "ماری‌جوانا" در بین جوانان و به ویژه دختران تصریح کرد: اگرچه قدرت این مواد از ماده مخدر "شیشه" خفیف‌تر است اما مصرف آنها منجر به اسکیزوفرنی و افسردگی شدید می‌شود.

وی در خصوص گرایش زنان به موادمخدر گفت: در گذشته زنان توسط افراد مصرف کننده در خانواده خود دچار اعتیاد می‌شدند اما گسترش بیش از حد ارتباطات و استقلال زنان در جامعه باعث گرایش بیشتر و تغییر شیوه اعتیاد آنها شده است.

این درمانگر اعتیاد همچنین در خصوص مصرف "تنباکوی جنسی" گفت: این تنباکوها معمولا در کشورهای عربی تولید می‌شود که و به شکل قاچاق یا توسط مسافران به کشور وارد می‌شود. مصرف این نوع تنباکو به مرور زمان منجر به ناباروری می‌شود.

ترک نژاد با بیان اینکه در گذشته صرفا تنباکوی "حکوم" و "برازجان" در ایران تولید و مصرف می‌شد، تصریح کرد: تنباکوهای جدید به نوعی معسل است و تولیدکنندگان آن می‌توانند به آن هر اسانس یا ماده‌ مخدری اضافه کنند و به نوعی تخریب آن را به شدت بالا ببرند.

وی با انتقاد از گسترش و افزایش مصرف قلیان در جامعه گفت: متاسفانه امروزه جوانان علاقه بیش از حدی به مصرف قلیان دارند به طوری که در طول روز چندین بار اقدام به مصرف می‌کنند و این در حالی است که در گذشته تنها علاقمندان قلیان، افراد مسن بودند.

تمام اقدامات مبارزه با موادمخدر در کشور در سطح عرضه است

این روانپزشک با اشاره به اینکه مبارزه با موادمخدر در ایران به شکل مبارزه با عرضه است، گفت: مبارزه با موادمخدر باید در هر دو راه اشاعه آن، یعنی عرضه و تقاضا باشد نه اینکه تمام مبارزات به عرضه منتهی شود.

ترک‌نژاد با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر در بسیاری از کشورها در هر دو عرصه مبارزه انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشورهایی مثل هلند عرضه موادمخدر آزاد است اما در بخش تقاضا، اقدامات مهمی اعم از آموزش‌های بسیار و فرهنگسازی برای عدم مصرف انجام می‌شود همچنین مالیات‌های سنگینی از افراد مصرف‌کننده، اخذ می‌شود.

این درمانگر اعتیاد با تاکید بر اینکه در ایران به دلیل داشتن مرز طولانی و وسعت بیش از حد کشور نمی‌توان عرضه را آزاد کرد، گفت: آزاد کردن عرضه مواد مخدر بسیار مشکل است تا حدی که این بحث در شورای موادمخدر کشور هم مطرح اما پذیرفته نشد.

کد خبر 337368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.