۸۰ درصد کودکان کار، دختر هستند

مدیر امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۳۵۰ نفر از کودکان کار به مرکز هدایت ارجاع داده شدند که ۷۵تا ۸۰ درصد آنها دختران بودند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت کودکان کار استان اصفهان اظهار کرد: این کودکان توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع‌آوری و برای انجام اقدامات بازتوانی به مرکز بهزیستی تحویل داده می‌شوند.

وی افزود: ازجمله اقدامات بازتوانی که برای این کودکان انجام می‌شود بازگرداندن آنها به کانون خانواده است، البته در صورتی‌که خانواده از نظر حضانت و سرپرستی کفایت لازم را داشته باشد.

مدیر امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در برخی موارد خانواده قادر به انجام‌ وظیفه خود نیست، گفت: در این صورت کودک بعد از چند روز مجدد به کار در خیابان روی می‌آورد، در برخی موارد هم خود خانواده از کودک بهره‌کشی کرده و عمداً او را وادار به کار در خیابان می‌کند.

ناجی ادامه داد: آن دسته از کودکان که امکان باز توانی برای آن‌ها وجود داشته باشد و خانواده فاقد توان و کفایت لازم برای سرپرستی آن‌ها است از مرکز هدایت به خانه‌های کودک و نوجوان ما منتقل و در آن مراکز نگهداری می‌شوند.

وی از ارجاع ۳۵۰کودک کار به مرکز بهزیستی در سال گذشته  خبر داد و گفت: ۷۵ تا ۸۰ درصد از این تعداد را دختر بچه‌ها تشکیل می‌دادند.

مدیر امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بابیان اینکه  دختران بیشتر توجه عابران را جلب و  احساسات آن‌ها را تحریک می‌کنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این زمینه معضل اصلی خانواده‌هایی هستند که از طریق این کودکان کسب درآمد می‌کنند، نگرش  این خانواده‌ها باید با حمایت‌های روانی و اجتماعی تغییر یابد.

وی با تأکید بر اینکه بهره‌کشی از کودکان و وادار کردن آن‌ها به کار مصداق بارز کودک‌آزاری است، اظهار کرد: در برخی شهرها باندها و شبکه‌هایی برای سوءاستفاده از کودکان ایجاد شده اما در اصفهان چنین چیزی گزارش نشده است.

ناجی افزود: مؤثرترین کمک مردم به این کودکان، جلوگیری از ادامه روند کار این کودکان در خیابان با عدم کمک مالی به آن‌ها است چراکه اگرچه این کودکان وضعیت رقت‌باری دارند اما بعضا خانواده‌ها به‌طور عمد و برای تحریک احساسات مردم چنین وضعیتی را ایجاد می‌کنند.

کد خبر 337363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.