شبکه های اجتماعی فرصتی  برای خوش‌نامی سازمان ها

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای خوش‌نامی سازمان ها به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فائزه تقی‌پور صبح امروز _ چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه_ در کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی با اشاره به زیرساخت های ارتباطی کشور اظهار کرد: این کنفرانس موقعیت خوبی برای روابط عمومی هاست و باید نحوه استفاده از این زیرساخت ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: انفجار اطلاعاتی امروزه به اختلال اطلاعات تبدیل شده است و کاربران نمی توانند برای درستی و نادرستی اطلاعات مرزی قرار دهند، زیرا درستی اطلاعات مشخص نیست.

این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی اضافه کرد: امروز شبکه‌های اجتماعی مهم ترین ابزار ارتباطی به حساب آمده و به عنوان ابزارهایی فرامتن شناخته می‌شوند. امروزه به دلیل تسریع در انتشار اخبار، به خوبی می‌توان آن‌ها را با استفاده از فضای مجازی منتشر کرد، این در حالی است که با تغییر شیوه های قدیمی انتشار اخبار، وسایل ارتباط جمعی قدیمی مانند روزنامه ها نیز جانی دوباره گرفتند.

وی اضافه کرد: شبکه های اجتماعی تغییرات عمده ای را در مناسبات اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده است و سازمان‌ها هم با این بحران مواجه هستند، از سوی دیگر برخی از تغییرات منجر به ورود به جامعه اطلاعاتی شده است.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی بیان کرد: مدیر هر روابط عمومی باید به این موضوع توجه کند که آیا اکنون سازمان او از جامعه صنعتی عبور کرده و به جامعه اطلاعاتی رسیده است یا خیر و تنها در این صورت می تواند فعالیت های بهتری را دنبال کند.

تقی پور با بیان اینکه انفجار اطلاعاتی امروزه به اختلال اطلاعات تبدیل شده است، گفت: کاربران نمی توانند برای درستی و نادرستی اطلاعات مرزی قرار دهند، زیرا درستی اطلاعات مشخص نیست.

وی اضافه کرد: تولید اطلاعات کار سختی نیست، اما اینکه اطلاعات به دانش تبدیل شود اهمیت بسیاری دارد. امروزه کشور ما در مرحله تولید اطلاعات است، متاسفانه با وجود افزایش اطلاعات باز هم شاهد آسیب های اجتماعی هستیم و این نشان‌دهنده عدم کارایی تولید اطلاعات خام است.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به کاربرد شبکه های اجتماعی در سازمان ها بیان کرد: برخی از سازمان ها به منظور ارتقا بهره‌وری بیشترین استفاده را از شبکه های اجتماعی دارند، اما باید توجه داشت که شبکه های اجتماعی و یا هر فناوری یک بازه زمانی دارد و باید تاریخ مصرف آن را در نظر گرفت.

تقی پور اضافه کرد: استفاده از شبکه های اجتماعی، سازمان ها را به سوی مجازی شدن پیش برده و این در حالی است که گاهی به این جامعه به عنوان جامعه حقیقی نگاه می شود، البته عده ای معتقدند افراد به هر صورتی که در جامعه مجازی باشند در جامعه حقیقی آن طور نیستند. همچنین گرایش به فضای مجازی، بسیج کردن افکار عمومی با سرعت بالا و کاهش تضاد جنسیت در پست های مدیریتی از ویژگی های این فضا است.

این کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اثرات شبکه های اجتماعی بر ارتباطات انسانی گفت: حضور در این فضا هویت هایی شامل آنلاین و آفلاین را به کاربران می دهد، علاوه بر این اصول ارتباط عمودی از بالا به پایین از نظر مدیران کم شده و این نیز یکی از اثرات شبکه های اجتماعی بوده است.

تقی پور با اشاره به چالش تاخر فرهنگی اضافه کرد: نخستین واکنش نسبت به فناوری های نوین، نگرانی برای ارتباطات غیرمجاز است، اما بعد از مدتی که این فناوری ها در زندگی وارد شد، مجبور به استفاده از آن می شویم. تجربه تاخر فرهنگی را در مورد تلویزیون و ویدیو هم داشته ایم، اما در کل قبل از ورود هر فناوری باید تاثیرات آن شناخته شود و اثرات تخریبی آن از میان برود.

وی با اشاره به اینکه نسل امروز هوش تکنولوژیکی بالایی دارد، افزود: ممکن است فرزندانمان خیلی بهتر از رایانه استفاده کنند زیرا این موضوع مربوط به نسل است و در کل این هوش اکتسابی است.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به اینکه میان کاربران بالقوه، فعال و ناآگاه تفاوت وجود دارد، افزود: به عنوان مثال در آخرین تبلیغات کارخانه بنز تاکید شد به فردی که توانایی خرید بنز ندارد نیز احترام بگذارید، زیرا این فرد می تواند تایید کننده کسی باشد که خواستار خرید آن محصول است.

تقی پور با اشاره به لزوم ارزیابی در مورد فعالیت در شبکه های اجتماعی افزود: قبل و بعد از هر عملی باید ارزیابی های لازم انجام گیرد، امروزه شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای خوش‌نامی سازمان ها به حساب می آید.

کد خبر 337349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.