برای احیای زاینده رود از فاینانس استفاده کنید

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: مجمع نمایندگان اصفهان نامه‌ای به حسن روحانی نوشته و در آن درخواست کرده است رییس جمهور با استفاده از فاینانس خارجی برای زاینده رود هم موافقت کند.

 ناصر موسوی لارگانی به خبرنگار ایمنا گفت: بعد از انتشار خبر موافقت رییس جمهور با استفاده از فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه، مجمع نمایندگان استان اصفهان هم نامه‌ای به رییس جمهور نوشته و در آن این درخواست را مطرح کرده است که همانگونه که برای احیای دریاچه ارومیه با استفاده از فاینانس خارجی موافقت کرده اند، در مورد زاینده رود نیز همین مجوز را صادر کنند تا برنامه ریزی های لازم برای احیای این رودخانه توسط سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: البته برای احیای زاینده رود سرمایه گذاران داخلی هم وجود دارند که اعلام آمادگی کرده اند، دلیل این استقبال این است که با توجه به وضعیت زاینده رود نسبت به دریاچه ارومیه، سرمایه گذاران در اصفهان خیلی زود تر می توانند به پول خود برسند. به عنوان مثال، مجتمع فولاد مبارکه یکی از این سرمایه گذاران داخلی است که  اعلام آمادگی کرده است تا سد تونل سوم را به اتمام برساند.

لارگانی افزود: در جلساتی که با مدیران فولاد مبارکه داشتیم، اعلام آمادگی کردند در پروژه آبرسانی به استان سرمایه گذاری حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومانی انجام دهند و در ازای آن، تأمین آب مجتمع در نظر گرفته شود و آنها بتوانند از سودآوری طرح بهره مند شوند.  

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه به جز مجتمع فولاد سرمایه گذاران دیگری نیز برای مشارکت در طرح های آبرسانی اعلام آمادگی کرده اند، گفت:در جلسه ای با استاندار  تاکید کردم کلید همه مشکلات استان اصفهان در قضیه آب است، اگر این مشکل برطرف شود، معضلات دیگری همچون آلودگی هوا، اشتغال و ... نیز رفع می شود.

مشکل زاینده رود نگاه سیاسی است

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تأکید کرد: مشکل زاینده رود بیشتر به اینجا باز می گردد که به جای نگاه اجتماعی، قضیه را سیاسی کرده اند. مثلا در استان خوزستان آن طور که من بررسی کرده ام، حداقل حدود ۲ - ۳ میلیارد متر مکعب آب شرب در آخر کار به دریا می ریزد، اما اینها اجازه نمی دهند استان های دیگر از این آب استفاده کنند.

لارگانی افزود: پیشنهادی که من در این زمینه مطرح کرده ام این است که نه از سرچشمه کارون، بلکه از همان آبهایی که دارد هدر می رود و به دریا می ریزد برای حل مشکل زاینده رود استفاده شود.

وی تأکید کرد: هر چند این راهکار هزینه ها را تا حد زیادی افزایش می دهد، اما جلوی هدر رفت این آب با کیفیت عالی را می گیرد و مشکلات زاینده رود را هم رفع می کند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: این نگاه بخشی و سیاسی تنها مختص به استان های جنوبی و اصفهان نیست، زمانی که بحث انتقال آب خزر به بخش های مرکزی و استان سمنان هم مطرح شد، بسیاری از مازندرانی ها و گیلانی ها شروع به اعتراض کردند و حتی با لابی هایی که انجام دادند، مطالعات انجام این پروژه در بودجه را هم حذف کردند.

وی تصریح کرد: اگر این رویه ادامه پیدا کند، اصفهان و بسیاری از شهرهای دیگر قطعا با مشکل مواجه می شوند و ارزیابی من این است که در ۲۰ سال آینده باید اصفهان را ترک کنیم.

لارگانی افزود: پیشنهاد استعفای دسته جمعی همچنان در دستور کار نمایندگان استان اصفهان قرار دارد، هر چند برخی نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کرده اند، اما اکثریت نمایندگان به ویژه نمایندگان مرکز استان، لنجان و نجف آباد با آن موافق هستند، اگر نتوانیم مشکل آب زاینده رود را حل کنیم، استعفا می دهیم.

کد خبر 337334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.