مسیر انقلاب قابل بازگشت نیست

رییس جمهور تاکید کرد: انقلاب ما برای استقلال، حاکمیت ملی، آزادی، فرهنگ اسلام، فرهنگ ملی، جمهوریت و اسلامیت بود و من معتقدم این مسیر و این راه قابل بازگشت نیست.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک استانداران سراسر کشور گفت: مردم ما مصمم هستند راه و مسیری که حدود چهل سال پیش شروع کردند را ادامه بدهند و این به معنای آن نیست که مردم ما نقصی، مشکلی یا کاستی نمی بینند.

وی افزود: مشکلات را باید حل و رفع کرد در هر بخشی که هست، اما مسیر و راه، مسیری است که مردم ما درست تشخیص دادند، یعنی مسیر استقلال، یعنی اینکه دیگران نیایند در سرنوشت ما مداخله کنند. 

رییس جمهوری ادامه داد: به نظر ما اگر از ملت ما سوال کنید که آیا استقلال می خواهید که خودتان تصمیم گیر باشید یا بیگانگان در امور کشور مداخله کنند باز هم ۹۸.۲ درصد خواهد گفت ما استقلال می خواهیم.

وی تاکید کرد: این آمار تغییر نمی کند، مردم به دنبال آزادی بودند، امروز هم اگر از مردم سوال کنیم که شما آزادی می خواهید یا اختناق، آزادی می خواهید یا استبداد، حاکمیت ملی می خواهید یا حاکمیت فرد، باز هم مردم جوابشان همان است، همان بیش از ۹۸ درصدی که آن روز رای دادند به جمهوری اسلامی، امروز هم رای می دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ممکن است در شیوه ها، نحوه اجرا و برنامه ها نظر، انتقاد یا ایراداتی داشته باشند؛ آن بحث های دیگری است، مردم می خواهند به فرهنگ دینی و ملی شان توهین نشود، همین امروز از مردم بپرسیم همین را می گویند.

وی اضافه کرد: هیچ کس نمی خواهد به دین و فرهنگ ملی وی توهین شود، هیچ کس نمی خواهد فساد در این جامعه باشد، همه می خواهند با فساد مبارزه کنیم، انقلاب ما برای همین ها بود، برای چیز دیگری نبود، انقلاب ما برای استقلال، حاکمیت ملی، آزادی، فرهنگ اسلام، فرهنگ ملی، جمهوریت و اسلامیت بود و من معتقدم این مسیر و این راه قابل بازگشت نیست، یعنی امکان بازگشت ندارد. 

رییس جمهوری با بیان این که ملت ما همان آرمان ها را دارد، ادامه داد: مردم همان مسیری که انتخاب کردند را ادامه خواهند داد، البته این کار بزرگ را همه با هم انجام دادیم، یعنی همه ملت ایران.

روحانی با طرح این سؤال که چه شد انقلاب در سال ۴۱، ۴۲، ۴۳ یا ۴۸ به پیروزی نرسید؟ خاطرنشان کرد: امام سال ۴۱، ۴۲ و ۴۳ هم بود، یا در ایران یا در زندان یا در حصر یا تبعید بود، به هر حال امام بود، مردم ایران هم که بودند، رژیم شاه هم که فاسد و غیر قانونی بود، پس چه چیزی فرق کرد، امام فرق کرد، ملت فرق کردند یا رژیم بدتر شد، رژیم فاسد بود. امام با همان قدرت از روز اول به دنبال نجات این کشور بود، مردم هم می خواستند.

رییس جمهوری با بیان این که نمی خواهم بگویم همه کارهایی که انجام دادیم بی نقص بوده است، گفت: من در دولت با لحن دیگری صحبت کردم، وزیران در آن جلسه بودند، بیشتر آن مربوط به کارهایی بوده که می شد به سرعت انجام دهیم و کاستی ها را بیشتر مطرح کردم. 

همه به رفع مشکلات روحی زلزله زدگان کمک کنند

روحانی به حادثه زلزله در استان های کرمانشاه و کرمان اشاره کرد و ادامه داد: در مجموع حوادث مخصوصا در زلزله کرمانشاه و زلزله کرمان کار خوبی انجام گرفت، معنایش این نیست که توقعات مردم ماهمین اندازه بوده، ممکن است توقعات مردم بیشتر بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: من درک می کنم در جایی که زلزله می آید مردم نگرانی روحی پیدا می کنند، عزیزی را از دست می دهند ، خانه آنها ویران شده و اثاث زندگی آنان زیر آوار رفته است، ما آن حس را باید در خودمان زنده کنیم که او در چه حالتی هست. 

رییس جمهوری یادآور شد: روزی که به استان کرمان رفتم خانم مسنی می گفت تمام جهیزیه ای که آماده کرده بودم زیر آوار رفت، خانمی سال ها با تلاش جهیزیه ای تهیه کرده است، منزل وی از بین رفته، اثاثش نابود شده است این حس از بین نمی رود، خانه ای که به آن عادت کرده خراب شده است بعدا هم برای او خانه درست کنیم، این حس از بین نمی رود، کار سختی است. 

روحانی با بیان این که از لحاظ روحی و روانی همه باید به مردم کمک کنیم، ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی انجام شد، هم در اسکان اضطراری، هم در اسکان موقت، هم شروع اسکان دائم که در هر دو استان پیش می رود، جای تقدیر و تشکر دارد، ضمن اینکه اگر نقص و اشکالی داریم باید این نقص را جبران کنیم. 

وی اضافه کرد: امیدوارم دیگر زلزله، خرابی و ویرانی پیش رو نباشد، باید سال آینده همه این موارد درست شده باشد، در کرمان زودتر، تا پایان تیر همه چیز باید تمام شده باشد، در کرمانشاه ممکن است طولانی تر باشد، قبل از این که سرما بیاید در آنجا هم اسکان های دائمی تمام شود. 

رییس جمهوری تصریح کرد: هر کمکی احتیاج باشد دولت کمک می کند، به هر حال در تمام مراحل دولت همه توان خود را به کار گرفت، در کرمانشاه گفتم این قدر وسواس به خرج ندهید، این جا دو هزار چادر می خواهد و مردم بیشتر می خواهند، در اینجا شرایط مردم شرایط عادی نیست، می گوید خانه اش سالم است، درست می گوید به ظاهر می ترسد به خانه اش برود شب در چادر زندگی می کند این حقش است نباید بگوییم چند خانه خراب شده و صدمه دیده بر آن مبنا چادر بدهیم به هر حال موقت نیاز دارند. 

روحانی افزود: کانکس هم همین طور است، نباید سخت گیری کنیم، دولت در زمینه کانکس هر دستگاهی که اعلام آمادگی کرده، سپاه و ارتش بوده، پول آنها را داد، مقداری هم شاید چرب تر داد، برای این که زودتر این کانکس ها به مقصد برسد، حال همه اینها که آمدند این پول را از دولت گرفتند و به کانکس تبدیل کردند، از همه آنها تشکر می کنیم. 

وی با تقدیر از وزارت کشور و ستاد بحران گفت: همه دستگاه های امدادی از جمله هلال احمر، اورژانس، بهداشت و درمان کار بزرگی انجام داد، برق، آب و همه دستگاه ها مسئولیت های سنگین دارند، همه سرعت به خرج دادند. 

در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم

رییس جمهوری در ادامه با تبریک آغاز چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی گفت: ما برای سال آینده چند مساله مهم پیش رو داریم، نخست در سال چهلم انقلاب از همه استانداران می خواهم همه توانشان را به کار بگیرند، سال آینده سال نشاط و امید و شادمانی مردم ایران باشد. 

روحانی ادامه داد: سختگیری ها را کنار بگذاریم، نخست در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم، آنچه امام فرموده است اجرا بکنیم، کسی ممکن است در خانه اش غیبت کند، من موظف هستم به عنوان دولت شنود بگذارم، گوش کنم، مامور هم بگذارم، ببینم اگر غیبت شد طرف را احضار کنم بگویم گناه کبیره انجام دادید. 

وی اضافه کرد: به ما مربوط است کسی جایی دروغ گفته، باید احضارش کنیم؛ بگوییم دروغ گفتی؛ با واقعیت منطبق نیست، بله این ها گناه است، مسیر اینها مسیر فرهنگ است، اساس اسلام بر مبنای زندان و تعزیر و دادگاه نیست، اساس دین اسلام فرهنگ ابلاغ و تبلیغ تشریع است،  بشیر و نذیر است.

رییس جمهوری یادآور شد: خداوند در قرآن مجید هم به پیغمبر (ص)می گوید تو می خواهی بسیاری را هدایت به راه راست کنی ولی نمی شود، پیامبر اکرم (ص) دلش می خواست همه را هدایت کند، به هدایت کردن حریص بود، نمی خواست یک نفر هم در ضلالت و گمراهی باشد، ولی خدا می گوید تو ابلاغ و تبلیغات و رسالتت را انجام بده، این که یکی هدایت می شود یکی نمی شود آن به عهده خداست. 

روحانی با بیان این که دل ها را خدا باید هدایت کند، گفت: تو هم باید وظیفه خودت را انجام بدهی، ما نباید برای خودمان یک وظیفه را مافوق طاقت درست کنیم، نباید برای مردم دینی تعریف کنیم، دین ما سمحه سهله است، اگر شما دیدید در دین مشکل و حرج است، بدانید آن با اسلام فاصله دارد. 

وی با بیان این که اسلام دین حرج و مشقت نیست و اصلا خداوند حکم را جعل نکرده، گفت: حکمی از جانب خداوند جعل نشده است، امام خمینی (ره) در شرح این بحث، می گوید نه اینکه جعل شده و ما با حکم ثانوی این را در مشقت و حرج بر می داریم، اصلا حکم الهی در آن ظرف جعل نشده است، دین ما دین «سمحه و سهله»، هدایت و فرهنگ است. 

سال آینده سال شادمانی مردم باشد 

رییس جمهوری با یادآوری این که سال آینده باید سال شادمانی مردم به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی باشد، گفت: خیلی از دشمنان ما می خواهند ایران سال آینده جشن انقلاب نگیرد، مشخص است که دشمنان ما نمی خواهند ولی ان شاء الله به حول و قوه الهی ملت ایران شاهد بزرگ ترین جشن در چهل سال خواهد بود. 

روحانی یادآور شد: دشمنان ما می خواهند ما نیم قرن انقلاب را هم ۱۱ سال بعد جشن نگیریم، ملت ما نیم قرن انقلاب را با عظمت و اقتدار جشن خواهد گرفت، راه استقلال و آزادی و اسلامیت و جمهوریت و راه حاکمیت ملی ادامه پیدا می کند، نسل ما از این اهداف و آرمان ها فاصله نمی گیرند. 

وی در ادامه به مساله اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم ما در سال آینده اشتغال است، اشتغال مهم ترین مسئله ما است، بخاطر دارم در ایام تبلیغات انتخاباتی به هر استان و شهری رفتم، یکی از خواسته های مهم مردم در شعارها و صحبت های خود، اشتغال بود، از ما اشتغال را می خواستند، مخصوصا جوانانی که تحصیلکرده هستند.

وی یادآور شد: در کشور ۱۲ میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی داریم، هر سال تعداد زیادی از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، باید برای آنها شغل درست کنیم، مردم باید به زندگی امیدوار شوند.

کد خبر 337258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.