توسعه فضای سبز بر اساس ظرفیت زیست بومی شهر

یک فعال محیط زیست گفت: برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان باید به سمت کاشت گیاهان چوبی، حذف چمن و کاشت کمتر گل‌های فصلی حرکت کرد.

محمد کوشافر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: فضای سبز علاوه بر زیباسازی شهر، در تلطیف و پالایش هوا تاثیر گذار است، البته این ویژگی در همه گونه‌های گیاهی و  فصول سال یکسان نیست.

وی افزود: در طرح جامع کاهش آلودگی هوا بر درخت کاری تاکید شده، اما این در حالی است که در زمستان‌های سرد که با اوج آلودگی هوا روبرو هستیم، درختان یا برگ ندارند و یا از نظر فیزیولوژی فعالیت پایینی دارند و نمی‌توانند در فصل سرد سال چندان در کنترل آلودگی هوا موثر باشند.

 این استاد دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: با توجه به بحران آب در توسعه فضای سبز باید به سمت کاشت گونه‌های گیاهی کم مصرف حرکت کنیم که توان پالایش هوا را نیز داشته باشند.

کوشافر عنوان کرد: گیاهان چوبی بخشی از آلودگی هوا را در خود جذب می‌کند، بنابراین گزینه مناسبی برای اصفهان که در فصل سرد با آلودگی دست و پنجه نرم می کند، هستند.

وی با بیان اینکه استراتژی فضای سبز شهر اصفهان باید از سرانه به ظرفیت زیست بومی تغییر کند، گفت: توسعه فضای سبز اصفهان نباید بر اساس سرانه جمعیتی صورت گیرد، بلکه باید ظرفیت زیست بومی و مقدار واقعی آب معیارهای تصمیم برای توسعه باشد.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: چمن و گل‌های فصلی کاربرد زیادی در فضای سبز شهر اصفهان دارد و بعضی از این گل‌های فصلی در چشم‌انداز شهر نیست، در شهری که با بحران آب مواجه است، این حجم از چمن‌ و گل‌های فصلی معنایی ندارد.

کوشافر با بیان اینکه باید چمن‌های پرمصرف آب از فضای سبز شهری حذف شود، اظهار کرد: گل‌های فصلی مصرف آب زیادی دارد، اما از آن جایی که این گل‌ها در روحیه شهروندان تاثیرگذار است، باید کاشت آنها مدیریت شود تا هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و هم شاهد فضای زیبایی به واسطه کاشت این نوع گلها باشیم.

کد خبر 337257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.