نخستین جراحی خارج کردن جسم خارجی از گردن در اصفهان انجام شد

نخستین عمل جراحی خارج کردن جسم خارجی در فضای گردن به روش Navigation Surgery در استان اصفهان در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) انجام شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان، دکتر بیژن موحدیان عطار دانشیار و مدیر گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عمل جراحی خارج کردن جسم خارجی رانده شده به فضای عمیق صورتی گردنی را در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) به روش Navigation Surgery  انجام داد.

این عمل بر روی بیماری که در شهر دیگری تحت عمل ناموفق خارج سازی به روش معمول قرار گرفته بود، انجام و از دستگاه ناوبری(جهت یابی) Navigation همراه با ورودی DICOM سیتی اسکن سه بُعدی با کنتراست(جداسازی با استفاده از روشنایی) استفاده شد. در این عمل، موقعیت دقیق جسم خارجی در هر سه بُعد فضایی و ارتباط آن با عروق 'ژوگولار'(سیاهرگ‌ وداج) و 'کاروتی' با خطای کمتر از یک دهم میلیمتر، شناسایی و با انتخاب کوتاه ترین و ایمن ترین مسیر خروج برای جلوگیری از آسیب عروق حیاتی، جسم مذکور با استفاده از یک برش پنج میلیمتری در مدت٢٠ دقیقه خارج شد.

موحدیان عطار، جراح متخصص این عمل جراحی گفت: بدلیل کوتاه بودن فرایند عمل و بیهوشی، ریکاوری بیمار بسیار سریع بود و با فراهم بودن موقعیت دقیق عروق بصورت سه بعدی نسبت به جسم، ریسک آسیب و خونریزی به حداقل رسید. 

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک از این روش نوین و بسیار دقیق برای خارج کردن تومورهای عمیق و جسم خارجی در فضاهای فک و صورت، گردنی، تمپورال (گیجگاه) و اربیت (حدقه چشم) نیز بهره برده شود.

کد خبر 337249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.