حقوق پایان سال بازنشستگان صندوق فولاد در بن بست!

طی چند سال گذشته بازنشستگان صندوق فولاد کشور به دلیل بی توجهی دولت به مطالباتشان بارها و بارها از دولتمردان خواسته اند تا چاره ای برای این مشکل بیندیشند. متاسفانه با وجود وعده های وزیر کار و یا نمایندگان مجلس امروز پرداخت حقوق و عیدی پایان سال آنها در هاله ای از ابهام است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاید داستان پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق فولاد و اعتصاب و اعتراض آنها مقابل استانداری، مجلس و نهاد ریاست جمهوری طی یک دهه گذشته تکراری باشد، اما باید گفت متاسفانه این خواسته و مطالبه صنفی در این سال ها نه تنها توسط دو دولت احمدی نژاد، بلکه توسط دولت یازدهم و دوازدهم نیز هنوز برآورده نشده است. با وجودی که نمایندگان مجلس طی یک ماه گذشته طرح یک فوریتی را برای تعیین تکلیف مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد تصویب کرده‌اند، اما گفته می شود پرداخت حقوق چند ماه پایانی سال و عیدی به بن بست خورده و پولی برای بازنشسته ها نیست. به گفته مجتبی احمدی به نظر می رسد بررسی بودجه تا اواسط اسفند ماه به طول بی انجامد و دیگر تا پایان سال فرصتی برای بررسی مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد در مجلس باقی نخواهند ماند. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی ایمنا با نماینده کانون‌های معدنی و فولاد کشور است.

به گفته برخی از نمایندگان مجلس، نامه نگاری هایی برای حل مشکل پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد صورت گرفته است. تصور می کنید بازنشستگان این صندوق در ماه های پایانی سال، با مشکل مواجه می شوند؟

متاسفانه امسال بودجه ای برای پرداخت حقوق ماه های پایانی امسال و عیدی بازنشستگان صندوق فولاد نداریم مگر اینکه اموالی از صندوق فولاد، فروخته شود که متاسفانه این صندوق دیگر اموال باارزشی ندارد و اکنون منبع حقوق پایان سال بازنشستگان صندوق فولاد نامعلوم است.

میزان حقوق و عیدی چند ماه پایان سال بازنشستگان صندوق فولاد چقدر است؟

مجموع حقوق دو ماه و عیدی پایان سال بازنشستگان صندوق فولاد ۸۰۰ میلیارد تومان است که بنا بود در طرحی دو فوریتی منابع تامین بودجه آن برای دولت مشخص شود که تنها یک فوریت آن مصوب شد.

با توجه به مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد، آیا این صندوق اموالی برای فروش دارد؟

در اصل اموال صندوق، همان سهام آن است که متاسفانه کسی خریدار سهام صندوق بازنشستگی فولاد نیست، چرا که شرکت های ورشکسته ای همچون زغال سنگ کرمان و کارخانه دخانیات که خود دچار مشکل بودند به این صندوق واگذار شدند، این در حالی است که بخش درآمدی کارخانه دخانیات همچنان در اختیار دولت است و خود کارخانه که دارای مشکلات بسیار حتی در پرداخت حقوق کارکنانش است به صندوق واگذار شد. متاسفانه امروز ما به دلیل وجود چنین سهام دارانی در پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد با کمبود و یا نبود بودجه مواجه هستیم.

پس چرا مجلسی ها مدعی هستند که برای حل مشکل بازنشستگان فولاد رایزنی و تلاش می کنند؟

ما در جلسات مختلف با نمایندگان مجلس، طرح دوفوریتی را برای حل مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد مطرح کردیم که متاسفانه در صحن مجلس تنها به یک فوریت آن رای داده شد و قرار است بعد از بررسی جزییات بودجه ۹۷ در مجلس، مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد برای تامین بودجه لازم جهت پرداخت حقوق و عیدی پایانی سال آنها در دستور کار قرار گیرد. با این حال به نظر می رسد بررسی بودجه تا اواسط اسفند ماه به طول بی انجامد و دیگر تا پایان سال فرصتی برای بررسی مشکلات بازنشستگان صندوق فولاد در مجلس باقی نخواهند ماند.

با توجه به این شرایط آیا دولت می تواند برای چند ماه پایانی بازنشستگان صندوق فولاد، بودجه ای در نظر بگیرد؟

مطابق قانون بودجه ۹۶، دولت مکلف است حقوق بازنشستگان فولاد را بپردازد که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان را از محل برخی جداول بودجه و کسری آن را از محل فروش اموال مازاد وزارت رفاه پرداخت کند که تا از مهر ماه امسال تاکنون هر آنچه بازنشستگان صندوق فولاد دریافت کرده اند از محل فروش اموال صندوق و وزارت رفاه بوده و تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اموال برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد فروخته شده است اما هنوز ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر برای حقوق دو ماه پایان سال و عیدی بازنشستگان نیاز داریم که متاسفانه هنوز منبع آن مشخص نشده است.

تصور می کنید اگر طرح یک فوریتی در مجلس به تصویب برسد مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد حل خواهد شد؟

بازنشستگان فولاد تصور می کردند که دوفوریت این طرح قبل از بررسی بودجه ۹۷، تصویب شود و بازنشستگان در ماه های پایانی سال به بن بست نخواهند خورد، اما با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال هستیم بعید به نظر می رسد که وضعیت حقوق ۸۶ هزار بازنشسته صندوق فولاد و عیدی آنها مشخص شود. همچنین میزان مطالبات بازنشستگان این صندوق از سال ۹۱ تاکنون، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که هنوز پرداخت نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند که با تداوم وضعیت نابسامان صندوق بازنشستگی فولاد، احتمال ورشکستگی و حتی انحلال آن نیز وجود دارد. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟

چنین موضوعی امکان نخواهد داشت. زمانی دولت کسورات بازنشستگان را برداشت و مصرف کرده است. مطابق برنامه ششم توسعه در سه ماه نخست امسال قرار بود که سازمان حسابرسی کشور، میزان طلب صندوق از دولت را حساب کند و براین اساس بدهی دولت به صندوق ۳۴ هزار میلیارد تومان است و باید در پروسه ای سه ساله نسبت به تسویه آن اقدام شود. مطابق قانون، دولت موظف بود تا یک سوم بدهی خود را امسال پرداخت کند که متاسفانه با عنوان اینکه «بودجه نداریم» از پرداخت بدهی خود ممانعت کرده و این حرکت موجب اعتراض بازنشستگان فولاد شده است که چرا دولت به وعده خود عمل نمی کند. در این شرایط ما نمی توانیم به بازنشستگان بگوییم که اعتراض نکنید چرا که آنها در این سنین، بیشترین هزینه ها را دارند و شرایط سختی را سپری می کنند.

یکی از مباحث مطرح شده برای نجات صندوق بازنشستگی فولاد از مشکلات، انتقال دوباره آن به وزارت صنعت بود. آیا امکان تحقق چنین موضوعی وجود دارد؟

این موضوع منتفی است؛ چرا که تاکید برنامه ششم توسعه بر این است که صندوق بازنشستگی فولاد همچنان زیر نظر مستقیم وزارت رفاه و وزیر آن، فعال بماند.

در این بین گفته می شود که شرایط بازنشستگان ذوب آهن  نسبت به دیگر بازنشستگان صندوق فولاد، سخت‌تر است. دلیل آن چیست؟

طبق قانون بیمه درمانی، عمر و حوادث، عیدی و خدمات  بازنشستگان ذوب آهن، همچنان بر عهده شرکت ذوب آهن است، این شرکت تنها بیمه درمانی بازنشستگان را تکمیلی کرد و یک سال آن را به جریان انداخت اما در دیگر مسائل هیچ اقدامی انجام نداده و طی ۶ سال گذشته به موضوع عیدی، بیمه عمر و حادثه بازنشستگان و نسخه های درمانی آنها از سال ۹۴ تاکنون بی توجه مانده، این در حالی است که وزیر کار، نمایندگان و حتی مدیریت استان در این خصوص به این مجموعه تاکید بسیار کرده اند. همچنین طی دو سال گذشته کارکنان این شرکت براساس میانگین حقوق پنج سال آخر خود بازنشسته شدند در حالیکه باید مطابق میانگین دو ساله آخر کار خود، بازنشسته می شدند. شرکت ذوب آهن در این خصوص باید حدود ۶ میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت کند که همچنان از این کار سر باز می زند.

  گفتگو از ریحانه السادات سجادی- ایمنا

کد خبر 337241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.