وزارت راه مسئول مدرسه‌سازی نیست

شهرضا - رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئول ساخت مدرسه نیست، به دستور وزیر این وزارتخانه به میزان یک سوم سرمایه‌گذاری هر استان در این بخش، کمک مالی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی از مهمترین مشکلات نهادها و سازمان‌های اجرایی و خدماتی در زمینه تملک زمین‌ است. سازمان‌ها همواره قصد اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی را دارند که برای عملیاتی شدن آن‌ها نیازمند تملک زمین هستند، اما از سویی باتوجه به اصل تفکیک قوا و همچنین ضرورت تعیین تکلیف اموال عمومی و دولتی، لازم است یک نهاد بر روند واگذاری اراضی نظارت کند.

از سوی دیگر وجود پروژه‌های نیمه تمام در زمین‌هایی که قبلا تملک یا واگذار شده، ضرورت این مسئله را ایجاب می‌کند که بدون وجود طرح و تأمین اعتبار، زمینی واگذار نشود.

به منظور بررسی و اتخاذ تدابیری درخصوص مشکلات سازمان‌های دولتی، شهرداری‌های شهرضا در زمینه تملک زمین و همچنین رفع بخشی از مشکلات مسکن‌های مهر این شهرستان، شامگاه روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور رییس سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد.

رفع معضلات مسکن مهر اولویت نخست شهرستان

ابوذر میرنیام، مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن مهر شهرضا با بیان اینکه در مسکن‌های مهر شهرستان ساخت چهار باب مسجد پیش بینی شده بود، اظهار کرد: یارانه دولتی برای ساخت هر مسجد ۱۵۰ میلیون تومان بود، اما مقرر شد تا همه اعتبارات برای ساخت یک مسجد هزینه شود.

وی با بیان اینکه مسجد «ریحانة‌النبی» منطقه سروستان در زمینی به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ متر و زیربنای پنج هزار متر ساخته شده، تصریح کرد: تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان برای ساخت این مسجد هزینه شده است، که ۳۰۰ میلیون از محل یارانه دولتی و ۴۰۰ میلیون از محل کمک‌های مردمی تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مسکن مهر شهرضا گفت: لازم است یک یا چند پلاک زمین برای کمک به تکمیل مراحل ساخت و ساز این بنا اختصاص داده شود، زیرا ۱۵ هزار نفر از جمعیت منطقه سروستان در فازهای سه و چهار سکونت دارند و از این محل استفاده می‌کنند.

میرنیام ادامه داد: شرکت تعاونی مسکن مهر شهرضا دارای هزار و ۷۴۹ عضو است، که ساخت مسکن‌های مهر را از سال ۸۸ آغاز و به عنوان نخستین شرکت در نوع خود در کشور، عملیات اجرایی این پروژه‌ها را بعد از ۲۴ ماه، به پایان رساند.

وی گفت: این شرکت در حال حاضر حدود ۷۰۰ میلیون از وزارت راه و شهرسازی بستانکار است که تاکنون پرداخت نشده است.

بازنگری در طرح جامع شهری شهرضا

حجت الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان شهرهایی همچون اصفهان، خمینی‌شهر و شهرضا با مشکل بافت فرسوده مواجه هستند، گفت: شهرداری‌های این مناطق نیازمند دریافت کمک‌های مالی هستند، تا بتوانند معضلات این بخش را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در هیچ‌ جای استان ۱۰ درصد هزینه شهرداری برای تفکیک اراضی مسکن مهر پرداخت نمی‌شود، اظهار کرد: در همه استان، به موجب قراردادهایی تکمیل مسکن‌های مهر به عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است که این فرایند در شهرضا نیز قابل اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه آماده واگذاری فازهای یک تا شش منطقه سروستان به شهرداری شهرضا هستیم، تصریح کرد: برای اصلاح طرح جامع شهری شهرضا نیز، سه ماه فرصت باقی‌ است، مسئولان شهرداری نظرات اصلاحی را مطرح کنند، پیگیری کنیم.

غلامی با بیان اینکه ۳۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه برای ساخت مسجد محل سروستان شهرضا پرداخت شده است، اظهار کرد: مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی به تعاونی مسکن مهر این شهرستان پرداخت می‌شود و مبلغ ۴۰۰ میلیون نیز در قالب طرح تهاتر با شهرداری شهرضا، پرداخت می‌شود.

حمیدرضا عظیمیان، رییس سازمان ملی زمین و مسکن نیز با بیان اینکه واگذاری زمین برای مسجد به آن شیوه‌ای که در شهرضا تقاضا شده، قانونی نیست، اظهار کرد: این سازمان وقتی سند زمینی را واگذار می‌کند که پروژهای بر روی آن اجرا شده باشد.

وی تصریح کرد: زمین مسجد به صورت رایگان واگذار می‌شود و صدور سند در پس از اخذ پروانه پایان ساخت از شهرداری واگذار می‌شود.

ساماندهی وضعیت حمل و نقل عمومی شهر منظریه

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شهر منظریه شهرضا ۲۰۰ واحد مسکن مهر ساخته و تحول متقاضیان شده است، اظهار کرد: مجموع مسکن‌های مهر این منطقه ۷۰۰ واحد بوده است، که شهرداری منظریه تعهد کرده اگر زمین آن واگذار شود، مراحل ساخت و ساز آن را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به ساخته نشدن مسجد و مدرسه در مسکن‌های مهر شهر منظریه، گفت: اگر زمین آن واگذار شود، خیران مسجدساز و مدرسه‌ساز برای ساخت آن وارد عمل می‌شوند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس گفت: پنج هکتار زمین در حاشیه جاده اصفهان – شیراز  وجود دارد، که اگر زمین آن به شهرداری واگذر شود، پایانه کامیون داران منظریه به آن محل منتقل می‌شود.

محمودی ادامه داد: یک سوم اراضی شهرک شیخ بهایی منظریه نیز در حریم رودخانه بوده و لازم اصلاح شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: واگذاری زمین برای ساخت واحدهای جدید مسکن مهر منظریه و ساخت مسجد و مدرسه در این منطقه، در قالب قرارداد قابل انجام است.

عظیمیان اضافه کرد: برای ساماندهی ترمینال کامیون داران شهر منظریه نیز همکاری لازم انجام می‌شود.

سروستان بدون فضای سبز

رحیم جافری شهردار شهرضا نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر در منطقه سروستان شهرضا سکونت دارند، اظهار کرد: لازم است این منطقه به شیوه قانونی به شهرداری واگذار شود، تا امکان ایجاد خدمات عمومی نظیر فضای سبز در آن فراهم شود.

وی با اشاره به کارخانه تاریخی «نوین» شهرضا گفت: این کارخانه از ابنیه با ارزش شهرضا است، که با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال در مرکز شهر قرار دارد، اما شهرداری در زمینه تملک آن با مشکل مواجه شده است.

شهردار شهرضا ادامه داد: مساحت ۴۲ هزار مترمربعی این کارخانه موقعیت بسیار ممتازی است، که می‌توان از آن برای برطرف کردن بسیاری از نیازهای شهروندان استفاده کرد، اما در حال حاضر با محکومیت قضایی شهرداری، حتی این اثر ارزشمند از فهرست میراث ملی نیز خارج شده است.

جافری با بیان اینکه در شهرضا ۳۴۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و هزینه آزادسازی معابر و همچنین نوسازی آن بسیار زیاد است، اظهار کرد: شهرداری شهرضا میزان تخفیف نوسازی بافت فرسوده را از ۵۰ به ۷۰ درصد افزایش داده است.

وی با ابراز تأسف از عدم تصویب طرح جمع شهرضا، گفت: این مسئله ارایه خدمات به مناطق حاشیه‌ای شهر را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

شهردار شهرضا با بیان اینکه شمار بسیار پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون ماده پنج استان، باعث تأخیر در رسیدگی به پرونده‌ها می‌شود، اظهار کرد: تنها دو بار در سال نوبت به شهرضا می‌رسد تا پرونده‌های خود را در این کمیسیون مطرح کند، بنابراین لازم است بخشی از اختیارات آن به شهرستان واگذار شود.

غیر از تعهدات وزیر، در قبال آموزش و پرورش مسئولیت دیگری نداریم

محمود رستگار، رییس آموزش و پرورش شهرضا با بیان اینکه دانش آموزان دو کلاس در منطقه سروستان در داخل کانکس تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: اصلاح این وضعیت از سوی مردم، اولیای دانش آموزان و خبرنگاران از جمله در خبرگزاری ایمنا مطرح شده و تقاضای به حق مردم آن منطقه نیز هست.

وی با بیان اینکه نمی‌دانیم چه پاسخی در جواب مراجعات مردم و سوالات خبرنگاران بگوییم، گفت: خیران در این منطقه هزینه‌ای را انجام داده‌اند و دولت به تعهدات خود عمل نکرده، همین مسئله باعث شده تا خیران هم از ساخت و سازهای بعدی مأیوس شوند.

رییس آموزش و پرورش شهرضا تصریح کرد: خیران شهرضا تاکنون در همه بخش‌ها کمک‌های زیادی کرده‌اند و در این زمینه نیز همکاری قابل توجهی داشته‌اند.

محمودی با تأکید بر ضرورت حمایت از مدرسه‌سازان و خدمات دولتی در این بخش، گفت: در حال حاضر ۳۸۰ خانوار در فاز سه سروستان ساکن هستند، پس لازم است کمک بیشتری به مردم آن شود.

دولت متعهد به حمایت از طرح ایراپن

حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به پایان مرحله استقرار نیروها در طرح تحول در نظام سلامت در این شهرستان، اظهار کرد: همه مناطق شهری و روستایی شهرضا به مراکز و پایگاه‌های سلامت دسترسی دارند، اما در دو منطقه «شهرک طالقانی» و «باغملی» لازم است، مراکز جدیدی ساخته شود.

وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای ساخت هر دو مرکز در نظر گرفته شده، تصریح کرد: در شهرک طالقانی زمین مناسب وجود دارد، اما لازم است تغییر کاربری از مسکونی، داده شود و در منطقه باغملی در مرحله واگذاری قرار دارد.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: درخواست‌های شبکه بهداشت و درمان شهرضا را با نظر مساعد دنبال می‌کنیم، دولت متعهد به حمایت از طرح‌های درمانی، به ویژه طرح تحول در نظام سلامت است.

کد خبر 337210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.