از انگشت خود برق بگیرید/خورشید تا سال ۲۰۵۰ "کم نورتر" می‌شود

علم و فناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده‌ای در حال گسترش است. هر روز فناوری‌های تازه‌ای معرفی می‌شود. در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

درمان سرطان پیشرفته کلیه 

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد ترکیب یک داروی مهار رگ‌زایی با نام "Axitibin" با یک داروی ایمونوتراپی به نام "Pembrolizumab" می‌توان مانع رشد تومورها در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه شود.

تخریب ویروس آنفلوانزا با نور فرابنفش

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس"، نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده مداوم و با دوز پایین اشعه فرابنفش (نوع UVC) می‌تواند ویروس های آنفلوآنزای هوایی را بدون آسیب رساندن به بافت‌های انسانی از بین ببرد.

درمان اختلالات شخصیتی با کمک واقعیت مجازی

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "نیودیلی"، دانشمندان معتقدند درمان مبتنی بر واقعیت مجازی و تکنولوژی های روز، باعث کاهش پارانویا و اضطراب در افراد مبتلا به اختلالات روانپریشی می شود.

گزیده‌ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

چاپ سه بعدی نانوساختارهای فلزی

 محققان انستیتوی فناوری کالیفرنیا راهکار جدیدی را برای تولید نانوساختارهای فلزی با استفاده از چاپ سه‌بعدی ابداع کردند. محققان برای حل این مشکل از لیگاندهای ارگانیک حاوی ذرات فلزی استفاده کردند. لیگاندها نوعی رزین هستند که با فلزات پیوند برقرار می‌کنند و عملکردی شبیه پلیمر دارند و در مجاورت لیزر سخت می‌شوند. پس از چاپ سه‌بعدی نانوساختار موردنظر با استفاده از این ماده، ساختار به دست آمده را درون اجاق‌های خلا تا ۱۰۰۰ درجه گرم می‌کنند تا مولکول‌های ارگانیک تبخیر شوند و نانو ساختار فلزی باقی بماند.

از انگشت خود برق بگیرید

محققان دانشگاه بوفالو با همکاری محققان آکادمی علوم چین ژنراتوری ساختند که قادر است با استفاده از پدیده شارژ مالشی، توان الکتریکی موردنیاز گجت‌ها را تامین کند. محققان امیدوارند این سیستم بتواند به عنوان منبعی برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل مورد استفاده قرار گیرد.

تلاش ناسا برای یافتن داروی مقابله با کاهش قدرت عضلات فضانوردان

اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) در حال آزمایش دارویی برای کاهش قدرت عضلات فضانوردان است که در مرحله آزمایش روی نمونه حیوانی(موش) قرار دارد. فضانوردان در یک ماموریت ۱۱ روزه به فضا با ۲۰ درصد تحلیل عضلانی روبرو می شوند، در صورتی که ماموریت ها ۶ ماه به طول بیانجامد، فضانوردان به دشواری می‌توانند روی زمین راه بروند. اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) در حال سنجش دارویی در ایستگاه فضایی بین المللی برای مقابله با کاهش تضعیف عضلات است. 

ساخت چوب متراکم با سختی ۱۰ برابر فولاد

محققان دانشگاه مریلند راهکار جدیدی را برای تولید چوب با استحکام سختی مشابه فولاد ابداع کردند. این شیوه در واقع روشی برای افزایش تراکم چوب پیش از به‌کارگیری آن است. برای این منظور یک فرآیند دو مرحله‌ای اجرا می‌شود که در مرحله اول آن قطعات چوب در ترکیب سدیم سولفیت و سدیم هیدروکسید جوشانده می‌شود تا لیگنین و همی سلولز از آن جدا شود. سپس چوب به دست آمده در گرما تحت فشار قرار می‌گیرد تا دیواره سلول‌های آن تخریب شده و نانوفیبرهای بسیار فشرده تشکیل شوند. محصول نهایی این فرآیند چوب بسیار فشرده است که ۱۲ برابر محکم‌تر و ۱۰ برابر سخت تر از چوب موجود در طبیعت است. این ماده بسیار پایدار بوده و یک رقیب جدی برای فولاد و حتی ترکیبات تیتانیوم محسوب می‌شود و حتی می‌توان آن را با فیبر کربن مقایسه کرد. 

پرقدرت‌ترین موشک فضایی جهان راهی مریخ شد

پرتاب فالکون هوی از سوی شرکت صنایع هوافضایی اسپیس‌ایکس آمریکا در صورت موفقیت می تواند نخستین گام برای سفر انسان به مریخ باشد. این موشک از همان سکویی پرتاب شد که نزدیک به چهار دهه پیش برای سفر به ماه مورد استفاده قرار گرفته بود. فالکون هوی با ۲۷ موتور، از پایگاهی در دماغه کاناورال ایالت فلوریدا پرتاب شد و دو بوستر (تقویت‌کننده) جانبی آن پس از نزدیک به دو دقیقه از موشک جدا شدند و فرود آمدند. سومین بوستر قرار است روی یک پلتفرم دریایی فرود آید.

مبارزه با تومورهای سرطانی با استفاده از نانوربات ها

محققان نانوربات هایی را با موفقیت برنامه ریزی کرده اند که با قطع جریان خون به تومورها موجب کوچک شدن آنها می شوند.این موفقیت که با همکاری محققان دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) و محققان مرکز ملی نانوساینس و فناوری (NCNST) از آکادمی علوم چین صورت گرفت، زمینه را برای عرضه هدفمند داروهای سمی شیمی درمانی با عوارض جانبی کاهش یافته به تومورها هموار می سازد.

ابداع دستبندی برای کمک به بهبود بیماران سکته مغزی

محققان دستبندی ابداع کرده اند که با ارسال ارتعاشات برای تحریک اعصاب، به بهبود بیماران مبتلا به سکته مغزی کمک می کند.این دستبند که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین-میلواکی در آمریکا ساخته شده است، ارتعاشاتی نامحسوس ارسال می کند که مغز آنها را تشخیص می دهد؛ این ارتعاشات با تحریک اعصاب باعث تقویت حس لامسه شده و به نوبه خود به بازسازی حرکت کمک می کند.

ساخت پوست الکترونیکی جدید با قابلیت خودترمیمی

 محققان دانشگاه بولدر کلورادو نوع جدیدی از پوست الکترونیکی انعطاف‌پذیر با قابلیت ترمیم و بازیافت کامل ساختند که در حوزه‌های متعددی ازجمله صنایع رباتیک و اندام‌های مصنوعی و همچنین تجهیزات پزشکی کاربرد دارند.پوست الکترونیکی یک ماده شفاف است که می‌تواند عملکرد و ویژگی‌های مکانیکی پوست انسان را شبیه‌سازی کند. این پوست مصنوعی دربرگیرنده حسگرهایی برای اندازه گیری فشار، دما، رطوبت و جریان هوا است و چندین ویژگی منحصر به فرد دارد. 

درمان پارکینسون با زهر زنبور جواهر

محققان دریافتند زهر زنبور جواهر که از آن برای کنترل مغز و حرکات قربانیان خود استفاده می‌کند، آثار مشابهی را بر بیماران مبتلا به پارکینسون دارد و می‌تواند راه‌های جدیدی را برای درمان این وضعیت فلج‌کننده عصبی پیش روی محققان قرار دهد.محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتواند راهکار موثری را برای درمان یا کنترل بیماری پارکینسون بیابند. 

گزیده‌ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

شگفت‌انگیزترین "قاتلان" سرطان

تیم مرکز پزشکی "نورث وسترن" (Northwestern Medicine)پی برده‌اند که چگونه مولکول بیماری هانتینگتون می‌تواند به طور ناخواسته سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و چگونه از این روند می‌توان به عنوان درمان جدید سرطان استفاده کرد.

ابداع گوشی پزشکی بی‌سیم برای کنترل آسم

یک شرکت موسوم به "StethoMe" یک نمونه اولیه از گوشی طبی برای نظارت و کنترل بیماری‌های تنفسی معرفی کرده است. از طریق یک اپلیکیشن به کاربران نشان داده می‌شود که دستگاه را کجای بدن فرزندشان بگذارند. سپس این دستگاه ضربان قلب، درجه حرارت بدن و صدای ریه‌ها را هنگام تنفس ثبت می‌کند. این داده‌ها با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین پردازش می‌شوند که با داده‌های به دست آمده از هزاران بیمار با شرایط مختلف تجمیع می‌شود.

ساخت ابزارهای تشخیص طبی در فضا با چاپگر ۳بعدی

ناسا اعلام کرد که ابزارهای چاپ سه‌بعدی، تاثیرات محیطی بر سلامتی فضانوردان را در ماموریت‌های فضایی شناسایی می‌کنند.توسط ابزارهایی با قابلیت چاپ سه‌بعدی نمونه‌های مایعات بدن نظیر خون در محیط میکروگرانشی قابل بررسی خواهند بود. با این روش فضانوردان مایعات بدن از جمله خون و بزاق را با آب مخلوط و سپس برای بررسی به ابزارهای خاص تزریق می‌کنند و دیگر نیازی برای ارسال نمونه‌ها به زمین نخواهد بود.

تاثیر "خندیدن به خود" روی سلامتی

پژوهشگران اسپانیایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شوخی به خود موجب سلامتی است. پژوهشگران "مرکز پژوهش ذهن، مغز و رفتار" (CIMCYC) در اسپانیا نتیجه گرفتند که ممکن است شوخی با خودتان، شما را به شخص شادتری تبدیل کند.

تولید آب شیرین و لیتیوم با تکنیک جدید نمک‌زدایی آب

پژوهشگران استرالیایی و آمریکایی، تکنیک جدیدی برای نمک‌زدایی آب ارائه کرده‌اند که علاوه بر شیرین کردن آب، یون‌های لیتیوم را بازیابی می‌کند.آب دریا، ترکیب پیچیده‌ای از مواد معدنی مفید است اما جدا کرن مواد خاص مورد نیاز دشوار است.

شکار شکارچیان با هوش مصنوعی

پژوهشگران آمریکایی به کمک هوش مصنوعی، الگوریتم جدیدی ابداع کرده‌اند که قادر است شکارچیان را در زمان کوتاهی تشخیص دهد. دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" (University of Southern California) با استفاده از هوش مصنوعی، این کار را راحت می‌کنند.

تاثیر مخرب صدای آژیر بر عملکرد قلب

محققان دانشگاه یوهانس گوتنبرگ آلمان دریافتند که شنیدن صداهای ناگهانی مثل صدای آژیر آمبولانس یا غرش یک جت نظامی تاثیر مخربی در سلامت قلب و عروق بر جای خواهد گذاشت. محققان معتقدند که صداهای آزاردهنده و استرس‌زا نه تنها در سلامت قلب و عروق تاثیر منفی بر جای می‌گذارند، بلکه شنیدن ناگهانی این صداهای خارجی باعث تحریک در ترشح ناگهانی هورمون استرس یا اپی‌نفرین شده که همین فاکتور در طولانی مدت به عضله قلب صدمه وارد می‌سازد.

یک آنزیم، تلاش‌ برای "کاهش وزن" را خنثی می‌کند

محققان دانشگاه "سن دیه‌گو" دریافتند، آنزیمی در بدن وجود دارد که چربی را برای زمان قحطی ذخیره می‌سازد و منجر به عدم "کاهش وزن" می‌گردد. این مطالعه جدید روی یک آنزیم که به اختصاربه نام "TBK۱" است، متمرکز شده است. این آنزیم توسط ژن"TBK۱" در بدن کدگذاری می‌شود. تاکنون تصور می‌شد که این آنزیم نقشی مهم در واکنش‌های التهابی سیستم ایمنی دارد. اما اکنون مشخص شده که این آنزیم بر "مصرف انرژی" اثر می‌گذارد.

خورشید تا سال ۲۰۵۰ "کم نورتر" خواهد شد

محققان پیش‌بینی کردند، تا اواسط قرن جاری، ممکن است خورشید، تابش‌های کمتری ساطع کرده و تا چند دهه بعد، سردتر و تاریک‌تر خواهد شد. لکه خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) می‌باشد که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی بوجود می‌آید که مانع از انتقال گرما می‌شوند، این ناحیه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح به وجود می‌آیند. 

گزیده‌ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

درک نحوه پردازش تجارب احساسی در مغز 

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی های خود موفق به شناسایی کارکردهای منحصر به فرد ناحیه ای در مغز موسوم به قشر جداری خلفی یا Posterior parietal cortex شده اند. دانشمندان همچنین موفق به شناسایی دقیق مدار عصبی این بخش از مغز که برای شکل دهی و نگهداری خاطرات به کار می رود، شده اند. این دستاورد علمی به درمان بیماری هایی مانند آلزایمر هم در آینده کمک خواهد کرد.

تولید آنتی بیوتیک های موثر با الهام از مورچه ها

محققان نوعی آنتی میکروب در بدن گونه ای از مورچه ها کشف کرده اند و امیدوارند بتوانند از آن برای تولید آنتی بیوتیک های موثر انسانی استفاده کنند. دانشمندان گونه ای از مورچه ها را شناسایی کرده اند که بدنشان آنتی میکروب های قدرتمندی برای محافظت از خود استفاده می کند. به هرحال محققان در یک پژوهش ۲۰ گونه مورچه را بررسی کردند که از این تعداد حدود ۱۲ مورد آنتی میکروبی قدرتمند در بدن خود داشتند. اما ۸ گونه دیگر اصلا از آنتی میکروب استفاده  نمی کردند.

روزانه میلیاردها ویروس بر زمین می بارند

تحقیقی جدید نشان می دهد میلیاردها ویروس در جو زمین وجود دارد که روزانه بر زمین می بارند. محققان برای نخستین بار مقدار زیادی از ویروس های موجود در اتمسفر را تحلیل و بررسی کردند. گاهی اوقات این ویروس ها که تعدادشان به چند میلیارد می رسد، میلیون ها کیلومتر از مکان تولید خود فاصله می گیرند و دوباره به سطح زمین برمی گردند. جالب آنکه این ویروس هاحداقل ۳۰۰ میلیون سال است در سراسر زمین پراکنده اند. در حقیقت نتایج این تحقیق نشان داده ویروس ها در کره خاکی پراکنده هستند. برخی از این ویروس ها مانند آنفلونزا و ایبولا بیماری زا هستند اما بسیاری از آنها غیر مسری هستند. هرچند انواع ویروس های موجود مشخص نیست، اما حدود ۳۲۰ هزار نوع ویروس فقط پستانداران را آلوده می کنند.

اسکنر اثر انگشت مظنون را کمتر از یک دقیقه شناسایی می کند

به تازگی اسکنر اثر انگشتی ساخته شده که به تلفن هوشمند نیروهای پلیس حاضر در محل جرم متصل می شود و در کمتر از یک دقیقه مظنونین احتمالی را شناسایی می کند. این سیستم شامل دستگاه کوچکی است که به تلفن هوشمند افسران پلیس حاضر در محل جرم متصل می شود. سپس با استفاده از خدمات Biometric Services Gateway جدید مخازن اطلاعاتی سوابق پلیس و مهاجران را جستجو می کند.

ورزش باعث کند شدن پیشرفت بیماری پارکینسون می شود

محققان دریافتند که ورزش باعث کند شدن پیشرفت بیماری پارکینسون می شود.

روشی نوین در درمان دیابت نوع یک

محققان توانستند با کپسوله کردن بیلی روبین در اندازه نانو ذرات مدت زمان بقای سلول های جزایر پانکراسی موثر در بیماری دیابت نوع یک را در مدل های آزمایشگاهی افزایش دهند. در این زمینه مطالعه توسط محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه اوهایو انجام گرفت.

سیستم های شناسایی صورت رنگین پوست ها را نمی شناسند

تحقیقات جدید نشان می دهد سه سیستم شناسایی صورت نمی توانند افراد رنگین پوست را به درستی شناسایی کنند. تحقیق جدید دانشگاه MIT و استنفورد نشان می دهد سه برنامه تجاری شناسایی صورت هنگام تعیین جنسیت افراد غیر سفیدپوست و مذکر درصد خطای بالایی دارند.

رباتی که زبان اشاره بلد است!

دانشجویان هلندی دست رباتیکی ساخته اند که سخنان را به زبان اشاره ترجمه می کند. مهندسان دست رباتیکی ساخته اند که سخنان را به زبان اشاره ترجمه می کند. دانشجویان دانشگاهAntwep در هلند دست رباتیکی به نام «پروژه اصلان» را ساخته اند. بخش های اصلی این دست به وسیله پرینتر سه بعدی ساخته و به وسیله قطعات ارزان قیمت به یکدیگر متصل شده اند.

کد خبر 337203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.