خلاء زاینده رود را در نوروز جبران کنیم

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه ووپرتال آلمان گفت: برای جذب گردشگر باید با ایجاد یک برند جدید شهری، خلاء نبود زاینده رود را جبران کنیم.

امین همدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: در آستانه سال جدید برای رسیدن به منظر پایدار شهری می‌توانیم از تکنیک برند سازی استفاده کنیم، در این راستا می‌توان با در نظر گرفتن ابعاد مختلف شهری از لحاظ عینی و ذهنی و تکنیک‌های مختلف برندسازی در جهت جذب توریست و معرفی شهر اصفهان حرکت کرد.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه باید از همین امروز برای زیباسازی منظر شهری فکر کنیم، ادامه داد: نباید مانند سال گذشته تنها بر روی یک مبحث مثل دوچرخه تمرکز کنیم، باید ابعاد مختلف شهر از لحاظ کالبدی، فرهنگی و اجتماعی را مشخص و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد.

همدانی خاطرنشان کرد: اکنون که با خشکی زاینده رود مواجه هستیمو این موضوع باعث کاهش ورود گردشگر به اصفهان شده، باید با برندسازی مبحث جدیدی از شهر، این خلاء را جبران کنیم.

وی گفت: پیاده سازی برند مناسب شهری با هدف افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی، ترویج گردشگری و حفظ میراث فرهنگی چندین مرحله دارد که می توانیم به تعریف جایگاه بلندپروازانه، شفاف، متمایز و واقع گرایانه، توجه ویژه به ارزش‌ها، رویکردها، رفتار و خصوصیات مردم، در نظر گرفتن جایگاه ایده آل با توجه به مهارت‌ها و منافع و قابلیت ها، به کاربردن شیوه های کارآمد برای سودرسانی به گروه های هدف، ارتباط موفق با افراد تاثیرگذار بومی، ارتباط یکپارچه با رسانه‌های فعال و در نهایت لزوم انسجام و مدیریت یکپارچه‌ برنامه های برندینگ در طول زمان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برند شهری رویکردی نوین در جهت نوسازی و تجدید حیات شهری است، گفت: امروزه دغدغه اصلی مدیران و برنامه ریزان شهری یافتن رویکردهایی در جهت افزایش استانداردهای زندگی برای ساکنان، تبیین خط‌مش‌هایی برای به دست آوردن پروژه های کارآتر، ارایه خدمات عمومی بهتر، محیط زیست سالم‌تر و تبیین اهداف واقعی‌تر است.

این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه برندشهری به صورت روزافزون همچون دارایی مهم در راستای توسعه شهر و ابزاری اثربخش به منظور تمایز، بهبود جایگاه و افزایش نفوذ و اعتبار شهر انگاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: ایجاد برند شهری به مثابه یک ابزار راهبردی جهت ایجاد مزیت رقابتی یک شهر و یک کنش مرسوم تبدیل شده است تا از طریق تاریخ، کیفیت محل، شیوه زندگی و فرهنگ تبلیغ شود و فرصت قدرت و یا نفوذ شهر در محیطی رقابتی افزایش یابد، در واقع برندسازی شهری راهبردی است که به شهر هویت فراموش نشدنی می‌دهد و ارزش محوری شهر را با سرعت منتقل می‌کند.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه ووپرتال آلمان با بیان اینکه برند شهری با بیان اینکه برندینگ شهری تکنیکی برای حفظ یاد و خاطره از نام یک شهر و القاء احساس خوشایند از نام آن شهر است، گفت: برند شهری نقش موثری در تامین نیازهای اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی مردم یک سرزمین دارد.

همدانی با بیان اینکه آثار مثبت برندینگ از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است، افزود: جذب طبقه خلاق از جمله دانشمندان، معماران، نویسندگان و هنرمندان و ... برای شکوفایی اقتصاد محلی، قدرت یافتن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی و از همه مهمتر بهبود گردشگری و جذب سرمایه های توریستی از جمله آثار مثبت برند شهری در بعد اقتصادی است.

وی اضافه کرد: در بعد اجتماعی و فرهنگی نیز می‌توان به فرصت اشتراک گذاری اطلاعات و افزایش آگاهی عمومی، تشکیل کارگروه‌های اجتماعی صمیمی، حضور در فعالیت‌هایی که با علایق شهروندان سازگار باشد، تصحیح درک و برداشت مردم از یک مکان با شهرت نه چندان مناسب، جذب طبقه خلاق برای ارتقاء سطح فرهنگی، افزایش حس تعلق به محیط زندگی و دربرگرفتن قومیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون اشاره کرد.

کد خبر 337201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.