به دنبال ارایه روش‌های نوین روابط عمومی هستیم/ روابط عمومی دانش زندگی است

در دنیای امروز، روابط عمومی به‌ عنوان مسئول نظام ارتباطی سازمان‌ها نقش مهمی در ایجاد کانال‌های ارتباطی، کسب اطلاعات و داده‌های سازمان به منظور برنامه‌ریزی سازمانی ایفا می‌کند که می‌تواند چراغ راه توسعه پایدار جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال‌ها است که همایش‌های روابط عمومی، تنها به‌ مرور دستاوردهای گذشته این دانش بسنده کرده‌ و نکته جدیدی به این مهم اضافه نکرده‌اند. در این راستا اقدامی نو و اساسی به منظور ارایه آموزش‌های نوین و توانمندسازی مدیران، کارشناسان و کارگزاران این عرصه امری مهم و ضروری به نظر می‌رسد.  دبیرخانه «کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی ایران» با استفاده از تجربیات اساتید مجرب علوم ارتباطات و رسانه استان اصفهان و کشور با مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‌های شهر و استان و همکاری ۹ استان دیگر در کشور درصدد ارتقاء و آموزش کاربردی دست‌اندرکاران این حوزه برآمده تا با برگزاری کنفرانس ملی، رویکردهای جدیدی در این عرصه ارایه کند. دکتر هادی زمانی که از متخصصین حوزه ارتباطات و رسانه، مدرس روابط عمومی و روزنامه نگاری در مراکز آموزش عالی کشور است، روابط عمومی را دانشی مغفول در طول تاریخ معرفی می‌کند و معتقد است: اگرچه از دیرباز این دانش در ایران وجود داشته است، اما باید رویکردهای نوین این دانش ارایه شود و دستاوردهای جدید آن به مدیران، کارگزاران و اصحاب رسانه ارایه شود. وی که فعالیت در این حوزه را با انتشار ۶ جلد کتاب دنبال کرده است، روابط عمومی را دانش سازانی مطلق نمی‌داند و می‌گوید: روابط عمومی یعنی بازتولید کننده آگاهی در جامعه که کار روزنامه نگار نیز این است. آنچه در ادامه می خوانید گفتگوی ایمنا با «هادی زمانی، دبیر علمی کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی» است.

تعریف کلی روابط عمومی از دیدگاه شما چیست؟

عده‌ای روابط عمومی را کلیدی برای حل یک مشکل مشترک بین سازمان و مردم تعریف می‌کنند. بعضی روابط عمومی ایده‌آل را مجرایی برای تبادل اندیشه‌ها و افکار می‌دانسته‌اند. بعضی دیگر معتقدند، روابط عمومی هنری است برای در اختیار قرار گرفتن نیروی افکار عمومی به نفع سازمان یا گروه خاص. تاکنون بیش از ۵۰ نظریه مختلف برای تبیین جایگاه این علم کاربردی بیان شده است. به نظر بنده: «روابط عمومی علم ابزارها و تکنیک‌های تسهیل اجتماعی با هدف بازتولید آگاهی در ابعاد مختلف است.»

پیشینه روابط عمومی در ایران چگونه بوده است؟

روابط عمومی در ایران ریشه‌ای به قدمت تمدن ایران دارد. مگر می‌شود تمدنی بدون نظام ارتباطی به وجود بیاید؟ اما در این میان سوالی که بی پاسخ مانده این است که نظام ارتباطی ناشناخته برای نسل اول دانش ارتباطات کشور چیست؟ همه جا می‌گویند دانش روزنامه نگاری از غرب در سال ۱۹۲۳ بوجود آمده در حالیکه پیش از این در ایران روابط عمومی داشته‌ایم. دانش ارتباطات در ایران وجود داشته و ما از آن بیخبر بودیم. این دانش را میتوانیم در آثار سعدی، شیخ عطار ببینیم که به علت استعمار زدگی علمی هیچگاه در کشور دیده نشد و نتوانستیم مایه علمی را از مشاهیر و بزرگان خود بیابیم.

دانش روابط عمومی در طول تاریخ ایران بی نهایت مغفول مانده است. قبل از انقلاب دفاتر روابط عمومی تنها محدود به دفاتر تبلیغات شده بودند و بعضی حتی با ساواک همکاری داشتند و به همین دلیل بعد از انقلاب تا سال‌ها روابط عمومی با دیدگاه منفی مواجه بود. در دوره اصلاحات به دور از مسائل سیاسی، تحولات خوبی در روابط عمومی‌ها ایجاد و جایگاه خوبی برای روابط عمومی در سازمان ترسیم شد و دانش روابط عمومی شکل علمی گرفت و پس از آن مدیران روابط عمومی بر نقش خود واقف شدند.

چگونه می‌توان این دانش را گسترش داد؟

شرط اول ارتباطات، تواضع است. روابط عمومی دانش زندگی است و حلقه مفقوده توسعه ارتباطات در جامعه، روابط عمومی است. اگر به روابط عمومی‌ها یاد دهیم درست عمل کنند، می‌توانیم شاهد تغییر در جامعه باشیم. اگر روابط عمومی دانش قدرتمندی باشد برای پیشبرد به پول نیاز ندارد، بلکه خودش پولساز است و درامد ایجاد می کند. جامعه باید به نقش مهم روابط عمومی در حل مشکلات واقف شود که برگزاری کنفرانس و همایش‌های آموزشی یکی از راه های حل مشکل است. 

با برگزاری کنفرانس ملی رویکردهای نوین روابط عمومی برای نخستین بار به میزبانی اصفهان در نظر داریم ایده‌های ناب در حوزه روابط عمومی را ارایه دهیم و مطالبی در همایش عنوان کنیم که پیش از این در کشور گفته نشده است.

از کنفرانس«ملی رویکردهای نوین روابط عمومی» به عنوان بزرگ‌ترین کنفرانس کشور در حوزه روابط عمومی یاد می‌شود. مهم‌ترین تفاوت این کنفرانس با دیگر کنفرانس‌های این حوزه چیست؟

علمی بودن این کنفرانس نقطه عطف آن است. معمولا کنفرانس‌های بسیاری که عنوان علمی نیز دارند، در این حوزه برگزار شده که نتایج علمی خوبی نداشته‌اند و تنها ترجمه مطلبی از دانش غرب است یا مقوله‌ای تکراری را به شیوه‌ای دیگر ارایه می‌کند. در اغلب کنفرانس‌هایی که تاکنون برگزار شده، همان مطالب پیشین ارایه شده و حرفی بیشتر از اینکه روابط عمومی دانش سازمانی است گفته نشده است. در این کنفرانس به دنبال این هستیم تا با ارایه روش‌های نوین روابط عمومی پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشیم. تنها یاد گرفتن و یاددادن و ارایه راهکار حل مشکلات جامعه هدف عنوان شده است و می‌خواهیم با ارایه سخنرانی‌های جدید در این حوزه گِره از مشکلات جامعه را بگشاییم. 

دلیل انتخاب اصفهان برای برگزاری این کنفرانس چیست؟

پیام این کنفرانس ارتقای دانش و معلومات رسانه‌ها و مدیران روابط عمومی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها است. معتقدیم توانمندی‌های بسیاری در اصفهان وجود دارد که با بهره‌گیری از آن می‌توان اقدامات عملی و مؤثری برای ارتقاء جایگاه روابط عمومی‌ها و رسانه‌های پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برداشت. در قالب برگزاری این کنفرانس، سعی داریم بدعت‌های غلط را برطرف کنیم و سرانه آموزش کارشناسان روابط عمومی در استان اصفهان را افزایش دهیم. رسانه در اصفهان وضعیت خوبی ندارد که اصلی‌ترین آسیب آن متوجه روابط عمومی‌ها است و باید در این مورد اقداماتی صورت بگیرد. یکی از مشکلاتی که در جامعه رسانه‌ای و روابط عمومی داریم، آموزش و پژوهش است که هر چه در این زمینه کار کنیم، ماندگار خواهد بود و هرچه از آن دور شویم دور خود چرخیده‌ایم. ضمن اینکه این کنفرانس با مشارکت چند شهر شکل گرفته و دوره نخست آن در اصفهان برگزار می شود و دوره بعدی خردادماه سال آینده در مازندران برگزار خواهد شد.

مخاطب این کنفرانس چه کسانی هستند؟ 

امروزه، معتقدیم روابط عمومی تنها دانش سازمانی نیست بلکه برای ماندگاری باید به حل مشکلات مردم بپردازد. ۹۰ درصد مشکلات مردم جامعه به دلیل اشکال در روابط عمومی است. این کنفرانس صرفاً مربوط به حوزه علوم ارتباطات نیست و امیدواریم با حضور مدیران و مسئولان ادارات و سازمان‌های استان، همچنین اساتید، دانشجویان، مدیران و کارگزاران رسانه و روابط عمومی در اصفهان با استقبال قابل‌توجه برگزار شود. 

مدیران یکی از مخاطبان کنفرانس هستند. مدیریت با روابط عمومی گره خورده؛ دانش مدیریت که یکی از بدیهی ترین دانش‌های روز دنیا است، بدون توسعه ارتباطات ممکن نیست. امروزه موفقیت مدیر، در گرو تکنولوژی ،منابع انسانی و یا هرچیزی که تاکنون مطرح شده، نیست؛ بلکه در گرو قدرت ارتباطات است. کلمات بار الکتریکی دارند و انرژی منتقل می‌کنند. یک مدیر خوب باید تواند با ارتباط مناسب بهترین عملکرد را داشته باشد.

حامیان کنفرانس روابط عمومی چه نهادهایی است؟

این کنفرانس با حمایت سازمان‌ها و دستگاه‌های بزرگ شهر اجرا می‌شود. استانداری اصفهان، اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان، موسسه افق رسانه بوشهر، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، دانشگاه علمی-کاربردی فرهنگ و هنر اصفهان، مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان اصفهان، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های شهر اصفهان از جمله حامیان برگزاری این کنفرانس هستند.

محورهای کنفرانس شامل چه موضوعاتی است؟

در این کنفرانس شش سخنران اصلی و چند سخنرانی جانبی ارایه خواهند داشت. تمامی سخنرانان و عوامل اجرایی این کنفرانس از اساتید مجرب استان اصفهان هستند. پروفسور سید هاشم گلستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با موضوع "تحولات ایران در دوران امیرکبیر" به ایراد سخنرانی می‌پردازد. "نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحولات آینده روابط عمومی‌ها" را دکتر حسن نجفی سولاری بررسی خواهد کرد. دکتر رضا اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان با موضوع "نقش روابط عمومی در سرمایه‌ اجتماعی" سخنرانی خواهد داشت. "روابط عمومی‌ها و شبکه های اجتماعی" موضوع سخنرانی دکتر فائزه تقی پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است. امیرمنصور فرد بهبهانی "نگاه نو، ذهن نو و زبان نو برای عملکرد نوِ مدیران روابط عمومی" را بررسی می‌کند و در نهایت بنده "رویکردهای روابط عمومی ناب در سازمان‌های پیشرو" را ارایه می‌دهم.

به‌جز آموزش نظری چه برنامه‌هایی در این کنفرانس ارایه می‌شود؟

این کنفرانس تنها در بخش ارایه نظرات نیست، بلکه در زمینه کاربردی نیز دستاوردهایی ارایه می شود. ۲ طرح ویژه و کاربردی یکی در زمینه کدینگ اینترنت اشیا با بومی سازی سرور در کشور و یک سامانه مدیریت که توسط محققان مشهد ارایه شده است را در کنفرانس رونمایی خواهیم کرد. در نهایت مراسم تجلیل نیز خواهیم داشت. در نظر داریم کسانی را که تاکنون تجلیل نشده اند معرفی کنیم مانند نخستین لیسانسه روابط عمومی و مدیریت روابط عمومی در استان، نخستین تلگراف چی استان و همچنین اساتید برتر روزنامه نگاری در  استان اصفهان. ضمن اینکه یک شهید حوزه ارتباطات را در کنفرانس معرفی و تجلیل خواهیم کرد.

معمولا هر کنفرانسی به دنبال تبیین اهدافی ویژه است. دستاوردهایی که پس از کنفرانس روابط عمومی به دنبال آن هستید، چیست؟

این کنفرانس با مشارکت شهرهای کشور از شمال تا جنوب ایران شکل گرفته است. در ابتدا در نظر داشتیم، بخش مهمی از دانشمندان کشور در حوزه ارتباطات را شناسایی کنیم که این مهم محقق شد. یکی از مواردی که به دنبال تایید آن هستیم، امضای تفاهم نامه همکاری برای تدوین کتاب آموزش روابط عمومی و در اختیار گذاشتن این کتاب به آموزش پرورش و نهادینه کردن این دانش از سطوح پایه آموزش در کشور است مورد دیگر ایجاد تشکل خانه ارتباطات ایران است که از جمله برنامه‌هایی است که به دنبال آن هستم.

ضمن اینکه چهار هدف ویژه به عنوان دستاوردهای این کنفرانس تعیین شده است. در وهله اول، تبیین نخستین استاندارد روابط عمومی ایران با همکاری سازمان استاندارد به عنوان گره گشای مشکلات این حوزه در دستور کار است. در حال حاضر اگر مدیر کل یک سازمان با روابط عمومی مشکلی داشته باشد، مرجعی برای حل اختلاف وجود ندارد. به دنبال این هستیم با ارایه برنامه ای مدون و استاندارد این معضل را حل کنیم تا پس از ۸۰ سال در ایران، یک نظام استاندارد در حوزه روابط عمومی داشته باشیم. ضمن اینکه این استاندارد هرساله قابل ارتقا است و سال به سال باید رشد و توسعه داشته باشد.

دومین نکته، پیگیری تشکیل سازمان نظام صنفی روابط عمومی در کشور است. به دنبال تشکیل این سازمان هستیم تا همانند دیگر اصناف در کشور افراد برای ادامه کار خود ثبت نام کرده و پروانه کسب بگیرند.

انتخاب و تعیین معتبرترین و توانمندترین موسسات آموزشی در اصفهان یکی دیگر از اهداف کنفرانس است که رایزنی برای ایجاد آن صورت گرفته است. در نظر داریم با انتخاب یک موسسه آموزشی در استان، به صورت حرفه ای به ترویج دانش روابط عمومی بپردازیم. برای این موضوع موسسه فناوران حکیم و گل گندم انتخاب شده‌اند که تصمیم گیری در مورد تایید نهایی آن در دستور کار است.

آموزش بلند مدت و امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌های خارجی همچون دانشگاه گوته آلمان و ژربرا فرانسه یکی دیگر از این همایش عنوان شده است.

آیا این کنفرانس امتیاز ویژه‌ای برای شرکت کنندگان دارد؟

آموزش علمی- پژوهشی برای ارتقای توانمندی مدیران و کارگزاران روابط عمومی و اصحاب رسانه را در این کنفرانس به شکل ویژه دنبال خواهیم کرد. مهم ترین امتیازات کنفرانس شامل دریافت گواهینامه پایان دوره از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دریافت گواهینامه آموزشی بین‌المللی از موسسات خارجی، امکان پذیرش مقالات علمی- پژوهشی شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان، بهره‌مندی از سخنرانی‌ها و آخرین اطلاعات روز دانش روابط عمومی و نمایه سازی مقالات در پایگاه علمی سیویلیکا است.

 درباره موضوع سخنرانی خود در این کنفرانس توضیح دهید؟

این کنگره که به بررسی رویکردهای نوین روابط عمومی خواهد پرداخت، به جهت ارتقای سطح روابط عمومی‌ها شکل گرفته و امید داریم که زمینه‌ای را برای آموزش‌های بعدی در حوزه رسانه فراهم کند. کنفرانس رویکردهای نوین روابط عمومی به دنبال این است که برای نخستین بار به طرح موضوعاتی در حوزه علم روابط عمومی بپردازد که پیش از این در کشور مطرح نبوده و در کانون توجه قرار نگرفته است. «مدیریت ناب» از جمله موضوعاتی است که در این کنفرانس برای اولین بار در کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. امروز در کشورهای پیشرفته موضوع مدیریت ناب مورد بررسی و اجرا قرار گرفته و متاسفانه در کشور ما حتی آموزش درستی درباره این سبک از مدیریت ارایه نشده است. 

رویدادهای بزرگ مانند امواج است که می‌تواند زمینه تولد ایده‌ها را ایجاد کند تا افراد بتوانند نظریه‌های خود را ارایه دهند. دانش هر پژوهشگری باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد و قدرت تبیین آینده و توسعه جامعه را داشته باشد تا ماندگار شود. دانشی مانا است که مردم از آن سود ببرند. بنابراین نخستین هدف این کنفرانس، رویکرد علمی آن است. همه اساتید این کنفرانس از اصفهان هستند و اعلام می‌کنیم هرکسی در زمینه روابط عمومی، دستاوردی داشته باشد، ما در این کنفرانس از آن استقبال می‌کنیم و می‌تواند ارایه دهد.

گفتگو از: آیدا علی اکبری- ایمنا

کد خبر 337199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.