بررسی جزئیات "خودکشی" سیدامامی در زندان

به دنبال تأیید خبر خودکشی سید کاووس سید امامی از سوی دادستان تهران، سخنگوی قوه قضائیه نیز اعلام کرده موضوع خودکشی این فعال محیط زیست در حال بررسی است.

به گزارش ایمنا، روز شنبه- ۲۱ بهمن- خبری مبنی درگذشت «سید کاووس سیدامامی»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق (ع)، کنشگر فعال انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو کمیته روابط بین‌الملل که چندی پیش بازداشت شده بود، در زندان اوین منتشر شد. خبر درگذشت این استاد دانشگاه را پسرش روز شنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد. او گفت که پدرش از روز ۴ بهمن در بازداشت بود و در روز ۱۹ بهمن مرگ او به علت «خودکشی» به خانواده اعلام شده است.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ضمن تأیید بازداشت تعدادی از فعالان محیط زیست گفته است: افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده و از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صیهونیستی و آمریکا در روزهای گذشته دستگیر شده و برخی از آنها در بازداشت هستند، اما اینکه برای چه کسانی و به چه میزانی اتهامشان اثبات می‌شود باید تا پایان بررسی‌ها و دادگاه صبر کرد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با خودکشی سید کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست نیز تایید کرده: فرد مورد نظر نیز جزو بازداشت‌شدگان بوده است، من هم شنیده‌ام ایشان خودکشی کرده‌اند اما هنوز از جزییات آن اطلاع ندارم. این موضوع در حال بررسی است و باید ببینیم چگونه اتفاق افتاده است.

یک روز پس از اعلام این خبر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران، دستگیری سید امامی را مرتبط با پرونده دستگیری جاسوسان، بازداشت شده عنوان کرد. به گفته جعفری‌دولت‌آبادی کاووس سیدامامی یکی از همان متهمان پرونده «جاسوسی فعالان محیط زیست» بوده است و با توجه به اینکه خود او اعترافاتی داشته و می‌دانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده، متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است».

با وجود اظهارات دادستان تهران، تردیدهایی از طرف برخی مقام های دولتی و نمایندگان مجلس در رابطه با نوع مرگ سیدامامی مطرح شده است. حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در توییترش درباره این‌که علت مرگ این فعال محیط زیست «خودکشی» بوده، ابراز تردید کرده است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشته است: «علت را از مسئولان ذی ربط جویا شدم؛ بعضی پاسخ نمی‌دهند بعضی هم گفتند پیگیری کردیم اطلاعی بدست نیاوردیم!»

محمودی در توییت دیگری گفته بود: «در جریان پیگیری‌هایم برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و چگونگی مرگ دکتر کاووس سیدامامی، مطلع شدم دیروز کاوه مدنی معاونت بین‌الملل، نوآوری و مشارکت اجتماعی فرهنگی سازمان حفاظت محیط زیست نیز بازداشت شده است.» اگرچه هنوز هیچ خبرگزاری رسمی بازداشت مدنی را تایید نکرده است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز از دیگر افرادی است که در توئیتی خواستار شفاف‌سازی مسئولان درخصوص مرگ این استاد دانشگاه شده است.

پیش از این نیز خبر "خودکشی" دو نفر از بازداشت شدگان در زندان در جریان اعتراضات اخیر، موجب شد برخی فعالان سیاسی ابهاماتی در خصوص نوع مراقبت از بازداشت‌شدگان توسط سازمان زندان‌ها مطرح کنند.

کد خبر 337157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.