۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
تمثال‌های زوال

واحد شمارش نخل، نفر است و شباهت این درخت به انسان فقط در این مورد خلاصه نشده. این شباهت را می‌توان در تندیس‌های سراپا سوختۀ نخل‌های روستای مصر از توابع شهرستان خور و بیابانک اصفهان دید و برای آن، چنان که برای سوختن یک انسان، سوگواری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کارت پُستال‌هایی از مصر"، عنوان نمایشگاه عکسی است که محمدرضا مهاجر، هنرمند عکاس اصفهانی با ثبت تصاویری از نخل‌های سوختۀ روستای مصر در گالری یسنای تهران برپا کرده است. او در توضیح خود بر این نمایشگاه نوشته: "سرما در زمستان ۸۶ بر مصر می‌تازد و یخ، زمین سوخته را می‌پوشاند. در بزم این نکاحِ ناگزیر و تحمیلی، تور بر سرانِ خفته، آرام آرام جان می‌سپارند. زمین می‌ماند و شرمی در دشواری زُدودن این خاطره که چاره در سپردن به تطهیر آتش نیز ناکام است. در فرجامی لبریز از فراموشیِ ابتر، برخی استواری‌شان درهم می‌شکند و بار از شیارهای پیشانی زمین کم می‌کنند و معدودی همچنان پاسوخته، به پا می‌مانند به سانِ تمثالی از قهر طبیعت و ناگزیری مرگ، آبی آرام آسمان را نشانه می‌روند. هیاکلی برجا مانده با سایه‌هاشان بر بَشنِ زمان که قائم به تنِ سوخته‌ی خویش، بی‌نیاز از هر رنگ و افسانه در این قاب‌ها ثبت شده‌اند. کبودانی خسته و خیره بر آبیِ فارغ از خاطره. هیاکلی که ثبت شدند تا چونان یادبودی از سفر به آن سرزمین، راویِ نبرد یخ و آتش باشند در زمینی سوخته و سَرزمینی دل‌سوخته. فراموشانی که امروز، تنها در این قاب‌هاست که همچنان برپا ایستاده‌اند؛ دعوت‌گرانی که خود میزبان نیستند دیگر. "

این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ بود که بر اثر برف و سرمای بی‌سابقه‌ در روستای مصر استان اصفهان، حدود ۳۷ روز زمین یخ زد و خاک کویر همانند شیشه شد. نخل‌های مصر، اولین قربانیان این سرما بودند و اهالی روستا، برای خارج کردن آن‌ها از زمین مجبور به سوزاندن نخل‌ها شدند.

وی افزود: سال ۱۳۸۷، درست یک سال پس از این ماجرا به مصر رفتم و دیدن این نخل‌ها، که هر یک به شکلی شگفت سوخته بودند توجه مرا به خود جلب کرد. در آن لحظه تمثال‌هایی از زوال، هیاکلی برجا مانده از قهر طبیعت و چاره‌گری نافرجام انسان‌ها را دیدم و تصمیم به ثبت آن گرفتم. در این مسیر به هیچ وجه مایل به استفاده بیش از حد معمول از ترفندها و تکنیک‌های عکاسانه نبودم و تنها در روزهای مختلف و با نورهای متفاوت از نخل های سوختۀ مصر عکس گرفتم تا صرفا تصاویری از این هیاکل را ثبت کرده باشم.


مهاجر با اشاره به چرایی انتشار این عکس‌ها در قالب کارت‌پستال گفت: به همان سبکی که افراد هنگام سفر به یک شهر، دیدنی‌های آن را در قالب کارت‌پستال برای دوستانشان می‌فرستند، من نیز آنچه در مصر شاهد آن بودم در قالب کارت پستال‌هایی به مخاطبان ارایه کردم. اکنون حدود ۱۰ سال از آن ماجرا گذشته و طی سفری که ماه اخیر به مصر داشتم مشاهده کردم که بیشتر این نخل‌ها از بین رفته‌اند و بازدیدکنندگان نمایشگاه "کارت پستال‌هایی از مصر" اکنون شاهد هیاکلی هستند که جز در این قاب‌های کوچک دیگر وجود خارجی ندارند.

وی ضمن ابراز امیدواری برای برپایی این نمایشگاه در اصفهان ادامه داد: نمایشگاه "کارت پستال‌هایی از مصر" در گالری یسنای تهران تا ۲۶ بهمن برپاست و برای برپایی آن در اصفهان نیز تلاش خواهم کرد.

به گزارش ایمنا، محمّدرضا مهاجر متولد ۱۳۴۹ در اصفهان و دانش‌آموخته‌ رشته‌ی عکاسی از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که بیشتر به ساخت و تصویربرداری آثار مستند اشتغال داشته است.

کد خبر 337138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.