اصفهان پاک‌تر خواهد شد

شهرداری اصفهان با بهره‌برداری از سه پروژه زیست محیطی مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، مرکز کنترل هوا و ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا و صوت، گام موثری برای بهبود شرایط زندگی در شهر اصفهان برداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهر امروز (شنبه) با حضور استاندار، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان از پروژه‌های ترافیکی شهر رونمایی شد.

امروزه آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی مرتبط با آن به مشکلات جدایی‌ناپذیر زندگی شهرها تبدیل شده است. در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست محیطی و ... انجام شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است.

حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین در خیابان‌های شهر از یک سو و مشخص نبودن شاخص‌های آلایندگی از سوی دیگر، مسئولان شهری و استانی را بر آن داشت تا برای رفع مضعلات موجود گام بردارند. از آنجا که تا کنون اطلاعات درستی از شاخص‌های آلودگی هوا وجود نداشت، راه‌اندازی مرکز کنترل کیفی هوای شهر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

استاندار اصفهان ظهر امروز (شنبه) در حاشیه افتتاح طرح‌های زیست محیطی شهرداری اصفهان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز چند طرح اساسی و موثر در کنترل و کاهش آلایندگی هوای شهر اصفهان به بهره‌برداری رسید.

محسن مهرعلیزاده افزود: مرکز پایش و کنترل آلایندگی هوا در پنج نقطه از شهر اصفهان راه‌اندازی شد تا ابعاد مختلف آلودگی هوا پایش شود. این مرکز در کنار مراکز سازمان محیط زیست و اداره هواشناسی به صورت هم‌افزایی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: برای اینکه اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت آلایندگی هوای شهر اصفهان به دست آوریم باید مراکز پایش هوا را در شهر توسعه دهیم.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی

مهرعلیزاده در خصوص راه‌اندازی نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهر اصفهان گفت: افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین با توجه به حجم عظیم خودروهای سنگین و آلایندگی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی ادامه داد: تا زمانی که سیستم قطار شهری اصفهان و حومه به طور کامل راه‌اندازی نشده است، می‌توان با استفاده از این مرکز آلایندگی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها را کنترل کرد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: ناوگان شهری استان نیازمند نو شدن است و باید حداقل ۵۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شود. برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد و نباید معطل بودجه از مرکز شد.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: اگرچه اکنون دولت بر تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و اختصاص یارانه بیشتر به این حوزه اهتمام ورزیده است، اما باید از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، خرید واگن‌های قطار شهری و اجرای خط دو و سه مترو استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با وارد شدن واگن‌های بخش خصوصی به خط یک مترو می‌توان سرفاصله حرکت مترو در ایستگاه‌ها را از ۱۵ دقیقه به ۴ دقیقه کاهش داد.

استاندار اصفهان اظهار کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه بسیار علاقه مند است و برنامه‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی و خارجی در دستور کار دارد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

شهردار اصفهان  نیز در حاشیه افتتاح پروژه های ترافیکی شهر اظهار کرد: امروز نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین رونمایی شد که امیدواریم در آینده نزدیک در منطقه قلعه شور نیز که محل تجمع اتوبوس‌های شهری است، مرکز معاینه فنی دیگری را ایجاد کنیم.

قدرت‌الله نوروزی افزود: امروز از ایستگاه‌های سوخت‌رسانی در شهر و مرکز ایمنی و بهداشت تاکسیرانی اصفهان هم بهره‌برداری شد که می‌تواند نقش موثری در کیفیت زندگی مردم داشته باشد.

اختصاص یک سوم از بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان به کاهش آلودگی هوا

امیراحمد زندآور نیز در این مراسم عنوان کرد: یکی از معضلات و چالش‌های عمده شهر، مشکلات مربوط به آلایندگی است که مدیران شهری در شورا و شهرداری اصفهان آن‌ها را شناسایی کرده‌اند و برای رفع این چالش‌ها گام‌های موثری برداشته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان نیز رقم قابل ملاحظه‌ای را برای توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا مدنظر قرار داده‌اند که یک سوم بودجه را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۳۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۷ مربوط به تجهیز و تکمیل مترو بوده و خرید اتوبوس‌های برقی و استفاده آنها در شهر نیز برای نخستین بار مورد توجه اعضای شورا قرار گرفته است.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان هم در این مراسم گفت: از بودجه سه هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان برای سال آینده، هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

علیرضا نصر اصفهانی ادامه داد: گام برداشتن به سمت انرژی خورشیدی به صورت مرحله‌ای نیز در دستور کار قرار گرفته و در مرحله نخست، شهرداری اصفهان ملکف به نصب پنل‌های ذخیره کننده انرژی خورشیدی در ساختمان‌های زیر مجموعه خود شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل افزایش آلاینده‌های زیست محیطی که منجر به تعطیلی مدارس شده است، دلواپس مردم هستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای آبیاری فضای سبز شهری با مشکلاتی روبرو هستیم، نمی‌توانیم میزان فضای سبز را افزایش دهیم، اما برای حفظ فضای سبز فعلی تلاش می‌کنیم.

کد خبر 337051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.