موتورسیکلت‌ها، متهمان ردیف اول آلودگی شهرها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از اتومبیل است، همچنین موتورسیکلت‌ها در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارند و متهمان ردیف اول در تولید سر و صدا در شهرها محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی ظهر امروز شنبه ۲۱ بهمن ماه در آیین بهره‌برداری از سه پروژه زیست محیطی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: منابع آلوده‌کننده هوای اصفهان، شامل منابع طبیعی (در اثر فعالیت‌های طبیعی و بدون دخالت انسان مانند ریزگردها) و مصنوعی (در اثر فعالیت‌های انسانی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شامل منابع ساکن و متحرک) است.

وی با اشاره به آلودگی‌های ناشی از فعالیت بخش حمل و نقل عمومی، گفت: آلودگی ناشی از بخش حمل و نقل به علت شهرسازی بی‌رویه و سریع، به اندازه آلودگی صنعتی مهم است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: آلودگی ناشی از حمل و نقل و وسایل نقلیه به شکل گازهای خروجی از اگزوز، ذرات معلق، صدا و ... است که این آلودگی با اتخاذ روش‌های برنامه‌ریزی کشوری، منطقه‌ای، شهری و استفاده از اتومبیل‌ها و سوخت‌های مناسب همراه با اعمال تکنولوژی کنترل آلودگی به حداقل می‌رسد.

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب، نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند، افزود: میزان آلودگی هر موتورسیکلت چهار برابر بیشتر از اتومبیل است، همچنین موتورسیکلت‌ در آلودگی صوتی نیز نقش عمده‌ای دارد و متهم ردیف اول در تولید سر و صدا در شهرها محسوب می‌شود.

صلواتی اضافه کرد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در استان اصفهان تردد می‌کند که بیش از ۳۰ درصد آلودگی هوا و ۴۹ درصد آلودگی صوتی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران هشت کلانشهر به عنوان شهرهای آلوده معرفی شده‌ که مهمترین آن‌ها اصفهان است، گفت: در سال‌های اخیر مطالعات زیادی بر روی منابع آلاینده، درصد تولید انواع آلاینده‌ها، روش‌های کنترل آلودگی هوا و شیوه‌های مدیریتی زیست محیطی و ... انجام شده که این تحقیقات توسط سازمان‌های خارجی یا داخلی به انجام رسیده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به آلودگی هوای اصفهان ناشی از سیستم حمل ونقل منابع متحرک)، اظهار کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است که سهم عمده آن مربوط به خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین (دیزلی) و موتورسیکلت‌ها است.

وی تصریح کرد: مطالعات انجام شده دانشگاهی کشور در سال ۹۱ بر روی ۱۰۱۳ خودرو و نتایج تست‌های مربوط به آلایندگی آن‌ها نشان می‌دهد کاهش قابل ملاحظه‌ای در آلاینده‌های مونواکسید کربن و هیدروکربن‌های نسوخته با انجام آزمون معاینه فنی رخ داده است.

صلواتی با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های انجام شده در سال ۹۲، انجام معاینه فنی برای خودروهای بنزینی تا ۱۵ درصد و برای خودروهای دیزلی تا ۴ درصد کاهش مصرف سوخت به همراه داشته است، گفت: پژوهش‌های انجام شده در سال ۹۳ نیز نشان می‌دهد در شش ماهه دوم مهلت یک ساله معاینه فنی آلاینده‌های مونواکسید و هیدروکربنی تا ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی به راهکارهای اساسی برای رفع آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: گسترش حمل ونقل عمومی یکپارچه و برطرف کردن ضرورت خودروهای شخصی برای سفرهای شهری، توسعه کمی و کیفی شبکه BRT و مترو، گسترش مسیرهای ویژه دوچرخه، افزایش تعداد ایستگاه‌ها و پیاده‌راه‌سازی چهارباغ، توسعه زیرساختی و فرهنگی حمل و نقل پاک، سنجش و اندازه‌گیری و تحلیل اطلاعات مربوط به آلاینده‌ها در توزیع جغرافیایی مناطق شهر، مطالعه و مکان‌یابی، خرید و استقرار تجهیزات سنجش آلودگی هوا، نظارت مکانیزه و دوره‌ای بر عملکرد وسایل نقلیه، گسترش کمی و کیفی مراکز معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان فرسوده و تجهیز بخشی از ناوگان به فیلترهای پیشرفته، تغییر نسل به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی، ارایه طرح‌های تشویقی و تسهیل خرید شهروندان، ایجاد ایستگاه‌های شارژ در شهر و ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در هسته مرکزی شهر از جمله راهکارهای رفع آلودگی هوای شهر اصفهان به شمار می‌رود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: ضرورت حداقل‌سازی اثرات ناشی از تردد وسایل نقلیه در بُعد آلایندگی، توسعه و اجرای یک برنامه جامع در بخش‌های معاینه فنی و اعمال قانون، توسعه حمل و نقل عمومی یکپارچه، حمل و نقل پاک و غیرموتوری و سنجش و پایش کیفیت هوا، جزو رئوس اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال‌های گذشته بوده است.

کد خبر 337021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.