روزهای آلودگی از بُخور آویشن استفاده کنید

یک متخصص طب ایرانی گفت: استفاده از بُخور آویشن و بابونه در مواقع افزایش آلاینده‌های هوا به کاهش آسیب‌های تنفسی کمک می کند.

محمود بابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید به خواص درمانی داروهای گیاهی و اهمیت چاشنی‌های غذایی اظهار کرد: چاشنی‌ها برای تغییر طعم، مزه، قوت و مزاج غذا استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه چاشنی‌های غذا از نظر مزه، تقسیم‌بندی شده و در چهار دسته گرم، تلخ، تند و شور قرار می‌گیرد، افزود: آویشن از جمله چاشنی‌های گرم است که با اسامی مختلف آویشن وحشی، کوهی، باریک، شیرازی و آذر در اکثر آشپزخانه‌های ایران یافت می‌شود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: مزاج آویشن شیرازی و آذر گرم و خشک است، بنابراین افراد گرم مزاج  باید به ویژه در فصل‌ گرم از مصرف این نوع آویشن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مصرف آویشن با نعناع برای درمان بیماری‌های ریوی مناسب است، گفت: آویشن دارای ترکیبات متفاوتی است، این ترکیبات اسانسی و فرّار بوده و با توجه به برخورداری از اثرات مهم، این گیاه جایگاه ویژه‌ای در مصرف خانواده‌ها دارد.

 بابائیان ادامه داد: گیاه آویشن دارای خواص ضدعفونی کننده و ضد قارچ بوده و از این داروی گیاهی می‌توان برای پانسمان زخم‌های عفونی، زخم‌های دهانی، عفونت‌های دندانی و درد استفاده کرد.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: همچنین آویشن جایگاه مهمی در مصرف به عنوان شربت‌های ضد سرفه دارد و برای درمان عفونت‌های تنفسی و ویروسی، درد معده، دردهای عضلانی نیز استفاده می‌شود، علاوه بر این بُخور آویشن برای رفع سینوزیت‌ها موثر است.

این متخصص طب ایرانی گفت: استفاده از بُخور آویشن و بابونه نیز در مواقع افزایش آلاینده‌های هوا می‌تواند در کاهش آسیب‌های تنفسی تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این مصرف آویشن با گردو و پنیر در وعده غذایی صبحانه می‌تواند در افزایش وزن افراد لاغر تاثیرگذار باشد و دم‌نوش آویشن برای درمان دردهای قاعدگی نیز مناسب است.

کاهش فشار خون با پونه

بابائیان درباره اهمیت مصرف داروی گیاهی پونه نیز گفت: این گیاه دارویی که با عناوین پونه صحرایی، کوهی و پونه رودخانه‌ای در نقاط مختلف کشور وجود داردف دارای مزاج گرم و خشک است و قدرت تاثیرگذاری بیشتری از نعناع دارد.

وی افزود: برای چاشنی و معطر کردن غذاها می‌توان از پونه استفاده کرد، البته بهتر است که بدانیم مصرف زیاد این داروی گیاهی نیز عوارضی را به دنبال دارد.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر خواص درمانی داروی گیاهی پونه گفت: این گیاه برای بیماری‌های سرماخوردگی به صورت بُخور با نوشیدنی به همراه عسل هم استفاده می‌شود که در درمان بیماری سرماخوردگی موثر است.

وی با بیان اینکه پونه دارای خواص دیگری مانند ضد تب و ضد فشار خون است و به همراه آویشن در کاهش دردهای قاعدگی استفاده می‌شود، اضافه کرد: همچنین مصرف دمنوش پونه در کاهش کیست‌های تخمدانی، روماتیسم و نقرس موثر است.

افزایش اشتها با جوزهندی

بابائیان همچنین در مورد مصرف چاشنی جوزهندی اظهار کرد: جوزهندی از ادویه‌های مهمی است که دارای مزاج گرم و خشک بوده و مصرف این دارو برای افراد گرم مزاج مضر است ضمن اینکه این دارو باید با گشنیز و بنفشه استفاده شود.

وی با بیان اینکه جوزهندی برای افزایش اشتها، خوشبوکنندگی دهان و افزایش انرژی مناسب است، افزود: این گیاه دارویی برای درمان روماتیسم‌ها موثر است و مصرف جوزهندی به همراه میوه "به" برای درمان اسهال هم موثر است.

متخصص طب ایرانی تاکیدکرد: باید توجه داشت که مقدار مصرف جوز هندی نیم گرم تا چهار گرم بوده و مصرف زیاد آن، خطرناک است.

وی با اشاره به عوارض مصرف زیاد داروهای گیاهی، افزود: مصرف زیاد هر داروی گیاهی عوارضی مانند اسهال، تهوع، استفراغ و خشکی پوست را به دنبال دارد و مصرف داروهای گیاهی بدون هماهنگی با پزشک، برای بیمارانی که دارای مشکلات دفع کلیه، ضعف قلبی و دارای سرگیجه هستند، توصیه نمی‌شود.

به گزارش ایمنا؛ گیاهان دارویی دارای خواص دارویی مؤثر بر موجودات زنده است. انسان از تاریخ پیدایش خود از گیاهان دارویی استفاده کرده و اطباء و دانشمندان از هزاران سال پیش به خواص داروهای گیاهی پی برده و از آن استفاده می‌کردند. بیش از ۳۰ درصد از داروهایی که در دنیا ساخته می‌شود از گیاهان دارویی تهیه می شود، ولی از آنجا که در گیاهان دارویی، ترکیبات شیمیایی مصنوعی اضافه نشده است فاقد عوارض شیمیایی بوده و بهتر و سریعتر به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. با توجه به خصوصیات درمانی گیاهان دارویی، بهتر است بدانیم چگونه و به چه میزان از این داروها استفاده کنیم.

کد خبر 337008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.