106 محله ناکارآمد اصفهان در نوبت بازآفرینی

"دولت، صدای زلزله، صدای مشکلات ساکنان بافت فرسوده، نوای مردم کم توان و نسل جوان خانه اولی را شنید."

به گزارش ایمنا، صبح امروز -پنج شنبه- دستور آغاز عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری "امید" در ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی از سوی حسن روحانی، رییس جمهور صادر شد.

نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در اولویت‌ برنامه‌های دولت تدبیر و امید است و هدف از اجرای این برنامه اتخاذ رویکردی جامع و یکپارچه برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در جهت پاسخگویی به چالش های برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید اجرا خواهد بود. در این راستا در سال ۹۳، سند ملی بازآفرینی شهری در دولت تصویب و سیاست‌هایی در قانون برنامه ششم توسعه تدوین شد تا بر اساس آن ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده در کشور نوسازی شود.

حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح این طرح که صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس در 9 شهر کشور انجام شد، تاکید کرد: اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری به این معنا است که دولت صدای زلزله‌، صدای مشکلات مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، صدای مشکلات مردم کم توان و صدای نسل جوان خانه اولی را شنیده است.

وی  این طرح را هدیه‌ای دولت دوازدهم برای مردم و نسل جوان خانه‌ اولی عنوان کرد و گفت: این طرح سرمایه مردم را افزایش می‌دهد، محله‌ها ‌را نو و نشاط ایجاد می‌کند و وقتی بخش مسکن فعال شود، سایر بخش‌های اقتصادی را هم فعال می‌کند ودر نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه من خودم سال‌ها اجرا نشین بوده و چهار و پنج صاحبخانه را تجربه کردم، تصریح کرد: خانه‌دار شدن بحق آرزوی خانوده‌هاست و تمام دولت‌ها برای مسکن طرح‌هایی داشته‌اند،  همه دولتها تلاش کردند که برای حل مشکل مسکن راه حلی پیدا کنند من تاکید می کنم که دولت خانه ساز خوبی نیست. همانطور که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نیست. هر کاری که مردم می‌توانند انجام دهند، اگر به دولت واگذار شود حتما ضرر می‌کنند. کار را باید به  مردم واگذار کنیم.

عباس آخوندی یز در این مراسم برنامه بازآفرینی شهری به عنوان بزرگترین برنامه توسعه شهری تاریخ ایران عنوان کرد و گفت: دو برنامه پنج ساله تدوین شده که در برنامه اول یک هزار و ۳۳۴ محله بازسازی می‌شود. توسعه امکانات و خدمات روبنایی محلات، ارتقاء زیرساخت‌ها، بهسازی فضای شهری، بازآفرینی محله‌ها، ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی از جمله اقداماتی است که در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

عملیات اجرایی این طرح در استان اصفهان با بازسازی محله های همت آباد، سرچشمه در خیابان ابن سینا، صدره و سرفره در کاشان و محله خوزان در خمینی شهر در استان اصفهان کلید خورد.

بازآفرینی محله‌های شهر اصفهان

در بند الف ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه تصریح شده است که وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها مکلفند نسبت به احیا، بهسازی، نوسازی، مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه 270 محله از بافت های ناکارآمد میانی، تاریخی و سکونت گاه های غیررسمی اقدام کنند. شهردار اصفهان در این باره به ایمنا گفت: در شهر اصفهان بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در سال ۹۴ بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج، دو هزار و ۳۰۰ هکتار آن به تصویب رسید و قرار بود ظرف مدت ۱۰ سال نوسازی و بازآفرینی شود.

قدرت الله نوروزی افزود: بر اساس تاکیدات اخیر رییس جمهور و ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه، بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و طرح بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهر اصفهان همزمان با ۱۰ استان دیگر کشور کلید خورد.

وی با بیان که سهم اصفهان برای بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بازآفرینی ۲۷ محله است، اظهارکرد: شهرداری نقش اصلی در احیا و نوسازی بافت فرسوده شهری دارد و این مهم در دستور کار مدیریت شهری اصفهان قرار گرفته است، بر این اساس سال آینده ۲۷ محله شهر اصفهان نوسازی و بهسازی خواهد شد.

شهردار اصفهان در خصوص طرح نوسازی بافت همت آباد گفت: امروز در فاز دوم اجرای نوسازی بافت ناکارآمد محله همت آباد، عملیات ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی کلنگ زنی شد، این واحدهای مسکونی باید ظرف مدت دو سال ساخته شود، البته به این نقطه اکتفا نمی‌کنیم و بازآفرینی شهری را در محله‌های دیگر شهر اصفهان همچون زینبیه، قائمیه، سودان، خیابان امام خمینی(ره) و عاشق آباد اجرا خواهیم کرد.

نوسازی۵۳ محله ناکارآمد تا ۱۴۰۰

هم چنین، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با توجه به قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمدشهری و برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید»، امروز نوسازی محله های همت آباد و سرچشمه در خیابان ابن سینا، صدره و سرفره در کاشان و محله خوزان در خمینی شهر کلید خورد. در این محله‌ها ۵۰۲ واحد مسکونی بازسازی می شود و قرار است عملیات احداث آن ها از ابتدای سال آینده آغاز شود.

حجت الله غلامی در خصوص فاز دوم طرح نوسازی بافت فرسوده در همت آباد، گفت: در این فاز در ۱۵ هزار مترمربع از زمین های همت آباد ۲۲۰ واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان کل برآورد اولیه برای اجرای این طرح را ۳۵ میلیارد تومان برای اراضی و عرصه اعلام کرد و افزود: آورده دولت ۳۵ میلیارد تومان است و ۶۵ میلیارد تومان نیز با مشارکت بخش خصوصی، بانک ها و مردم محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه فاز اول نوسازی بافت فرسوده همت آباد در آذرماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورد، گفت: در فاز اول، ساخت ۲۶۰ واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۷۲ واحد آن عملیاتی شده و ۲۶۰ واحد باقی مانده نیز مراحل بازآفرینی را پشت سر می‌گذارد.

غلامی با بیان اینکه طرح بازآفرینی این بافت‌ها طی دو و نیم سال اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی فروش واحدها به صورت تهاتر و معاوضه با اهالی ساکن در محله همت آباد انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در بازسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اهداف مهمی همچون نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی، ایجاد زیرساخت‌ها، فراهم ساختن روبناها و ارتقاء مسایل اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ساکنان مدنظر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ۱۰۶ محله ناکارآمد در استان اصفهان شناسایی شده‌اند که برای آنها برنامه‌ای ۱۰ ساله در نظر گرفته‌ایم و در برنامه ششم توسعه، عملیات نوسازی بافت ناکارآمد ۵۳ محله را آغاز خواهیم کرد که تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.

مردم به میدان بیایند

حسین جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز در خصوص این طرح گفت: دولت به طور ویژه درصدد است با توجه به قانون برنامه ششم توسعه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، سالانه ۲۷۰ محله را احیا کند، از این رو در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه، ۱۴۰۰ محله احیا خواهد شد.

وی با اشاره به بافت فرسوده محله همت آباد ، اظهارکرد: این بافت حدود ۴۳ هکتار است که در مهرماه سال جاری یکی از بلوک‌های یک هکتاری آن با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورد تا ۷۵ واحد مسکونی در آن احداث شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: برنامه دولت و شهرداری این است که ۲۷۰ محله ای که در قانون برنامه ششم کشور قول داده شده و استان اصفهان نیز سهمی از آن دارد، را بازسازی کند. بازآفرینی بیش از ۳۵ محله از جمله محلات زینبیه، قائمیه و هفتون در ستاد شهرستان تصویب شده که قرار است طرح آن به ستاد استان و سپس ستاد ملی ارسال شود.

جعفری تاکید کرد: کلنگ زنی امروز نمونه ای از آغاز حرکت جدی دولت و شهرداری در نوسازی بافت فرسوده است و تمام شرایط برای بازآفرینی محلات ناکارآمد آماده شده است.

وی ادامه داد: پروژه فاز دوم نوسازی بافت فرسوده همت آباد بلوکی ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربعی است که قرار است ۲۰۰ واحد مسکونی در آن احداث شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: اگرچه این اقدام ارزشمند همه مشکلات بافت فرسوده را حل نمی‌کند اما عزم ملی دولت و شهرداری را به مردم گوشزد می‌کند، از این رو مردم نیز باید به میدان بیایند تا این معضل در شهرها رفع شود.

وی تاکید کرد: دولت باید طبق قانون تسهیلات ارزان قیمت با نرخ کمتر از ۱۰ درصد به مردم ارایه کند تا انگیزه لازم برای نوسازی بافت‌های فرسوده در میان شهروندان افزایش پیدا کند.

کد خبر 336850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور عسگری US ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    0 0
    خانه هایی که بیش از 30 سال قدمت دارند ولی در بافت فرسوده نمیباشند شامل این طرح باشند همچنین زمینهای اوقافی که بلاتکلیف هستن