جمهوری اسلامی ایران؛ از خواسته ها تا عملکردها

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و تلاش امام خمینی(ره) برای حاکمیت بخشیدن به اندیشة اسلامی در صحنة اجتماعی- سیاسی، بحث نوع حکومت و نظام سیاسی و نیز جایگاه نهادهای مختلف در آن به موضوعی مهم و اساسی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام  و تئوریزه کردن نظام «مردم سالاری دینی» در ایران، از جمله مسائلی هستند که نه تنها در بدو پیروزی انقلاب اسلامی موضوع بحث های اساسی بودند؛ بلکه تجربه عملی جمهوری اسلامی در این چهل سال نیز چالش های فکری جدید و مهمی را پیرامون آنها ایجاد کرده است.

بر این اساس، از آنجا که برخورد اصولی و درست با این چالش ها می تواند به استقرار الگوی نظام سیاسی مبتنی بر دیدگاه عقلگرایانه شیعی امام خمینی (ره) جامة عمل بپوشاند، خبرگزاری ایمنا کوشیده است با برگزاری میزگردی با حضور  «فتح الله معین» رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، «سید ناصر موسوی لارگانی» رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان و «عباس نصر»، روزنامه نگار و پژوهشگر تاریخ، به بررسی آرمان ها و اندیشه امام(ره) پیرامون حقوق شهروندی، نظام سیاسی و جایگاه مجلس بپردازد.

موسوی لارگانی: شفاف بگویید معنای آزادی چیست؟

سید ناصر موسوی لارگانی به عنوان اولین سخنران، با ابراز رضایت از برگزاری چنین میزگردی گفت: مسئولان باید مورد بازخواست و سوال خبرنگاران قرار گیرند تا با چنین رویه‌ای چالش‌های احتمالی رفع شود.

حجت الاسلام لارگانی  با اشاره به آرمان‌های امام و نظرات ایشان در مورد مجلس گفت: امام معتقد بودند سرنوشت مردم باید به دست خودشان و با حضور در انتخابات مشخص شود، از این رو اول انقلاب، حتی در نوع حکومت نیز رای مردم گرفته شد و بیش از ۹۸ درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب با برگزاری انتخابات متعدد، مردم سرنوشت خود را رقم زدند، بسیاری از کشورهایی که ادعای دموکراسی می کنند در نهایت شاهد حضور ۳۰ درصدی مردم هستند، اما این رقم در ایران به مرز ۱۰۰ درصد رسیده بود. این آمار در انتخابات گوناگون نیز بیش از ۶۰ درصد بوده و این ناشی از خواسته امام(ره) در مورد شرکت مردم در تعیین سرنوشت خود است.

مجلس در راس امور باشد

وی با اشاره به تاکید امام(ره) مبنی بر تشکیل مجامع مردمی گفت: به عنوان مثال تشکیل مجلس، شوراها و ... ناشی از تاکیدات امام(ره) است، امام فرمودند «مجلس شورای اسلامی در راس امور باشد»،  همچنین بعد از رحلت امام، رهبر معظم انقلاب نیز با تعابیر دیگری بر جایگاه ارزشمند مجلس تاکید کردند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب تاکید داشته و دارند که به نمایندگان شجاع، آگاه، مسلمان و ... رای داده شود تا از حق مردم دفاع شود. ایشان می‌فرمایند «باید به پابرهنه‌های نظام خدمت کنیم»، نمایندگان باید مخالف اسلام سرمایه داری، رانت خوار و آمریکایی باشند و مدافع اسلام ناب محمدی(ص) باشند.

 لارگانی با اشاره به شاخص های انتخاب نمایندگان مردم گفت: بهترین این شاخص ها معرفی شهید مدرس بود، چرا که ایشان بهترین نماینده مردم در مجلس و تنها هدفش دفاع از حق مردم بود، صحبت امام(ره) این بود که نماینده باید از طبقه متوسط به پایین باشد، در این صورت درد محرومان را می داند.

وی با اشاره به انتخاب رییس جمهور در ادوار گذشته گفت: شهید رجایی کمتر از یک ماه رییس جمهور بود، اما چون درد کشیده بود طرح‌های خوبی ارائه داد تا مشکل محرومان رفع شود.

مردم از سفیدی پیاز تا سیاهی زغال را از نمایندگان مطالبه می کنند

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: طی برآوردهای انجام شده بیش از ۱۲ هزار قانون در کشور داریم که برخی از آنها موجب شده مدیران و مسئولان در تصمیم گیری متحیر باشند، البته عده ای از نمایندگان در حال اصلاح و حذف برخی قوانین هستند، اما متاسفانه مشکلی که گریبان گیر نمایندگان شده این است که مجلس به کارخانه تولید قانون تبدیل و نظارت بر اجرای قوانین به حاشیه رانده شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی ارزیابی جایگاه امروز مجلس افزود: جایگاه مجلس طبق ملاک قانون تنزل داشته و این شاید ناشی از عملکرد برخی  مسئولان است که در راس امور قرار دارند و با قانون شکنی‌ و وعده و وعیدهایی که می دهند، باعث تنزل جایگاه مجلس می شوند. 

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: به فرموده امام(ره) «مجلس در راس امور قرار دارد» و طبق قانون و بر اساس پست‌های سازمانی، نماینده هم‌تراز با وزیر است، اما در واقع این گونه نیست همچنان که شاهدیم در کنار وزرا اعوان و انصار زیادی وجود دارد، اما نمایندگان مجلس نه تنها هیچ اعوان و انصاری ندارند، بلکه مردم از سفیدی پیاز تا سیاهی زغال را هم از آنها می خواهند و مطالبه دارند. 

آیا عیبی ندارد مردم عریان بیرون بیایند؟​

لارگانی تصریح کرد: همان طور که اسلام در ذات خود عیبی ندارد و اشکال از مسلمانان است، انقلاب اسلامی نیز مبرا از هرگونه عیب بوده و مشکلات موجود از مدیرانی است که این انقلاب را به بیراهه کشیده اند.

وی با اشاره به آزادی در ایران تصریح کرد: در ایران آزادی بیان به حدی است که نوجوان ۱۴ ساله‌ای رهبری را به چالش می‌کشد، موضوعی که در هیچ کجای دنیا نظیر آن را نمی توان دید. این در حالی است که قبل از انقلاب زن و شوهر بین خودشان جرات صحبت در مورد حکومت را نداشتند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: آزادی را نباید با بی بند و باری اشتباه گرفت، صحبتی که رییس جمهور در مورد آزادی مطرح کرده به چه معناست؟ موضوع را شفاف بگویید آیا عیبی ندارد مردم عریان بیرون بیایند؟ این موضوع را شفاف کنید.

حجت الاسلام لارگانی با اشاره به منویات رهبری در مورد آزادی دانشگاه‌ها گفت: رد کردن خط قرمز ها به معنی آزادی نیست، تا بگوییم نه شرقی نه غربی، جمهوری ایرانی، آیا می خواهیم اسلام را از بین ببریم؟

وی با اشاره به انتقاد  نصر در مورد اینکه نباید نظارت‌ها استصوابی باشد، گفت: از نبود همین موضوع ضربه‌هایی وارد شد و نظام به این نتیجه رسید که این نوع نظارت باید وجود داشته باشد، چرا که ایجاد چالش در نظام  بحث دیگری است.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به هدف اصلی مجلس افزود: مجلس وظیفه نظارت را به خوبی انجام نمی دهد، برای همین ۸۰ درصد انحراف بودجه‌ای صورت گرفت.

جمهوریت بیش از اسلامیت است

وی با بیان اینکه جمهوریت ما بیش از اسلامیت است، اظهار کرد: با وجود آزادی‌هایی که در کشور وجود دارد، مردم به افرادی رای داده‌اند که حتی جنبه‌های اسلامیت را زیر سوال بردند.

 لارگانی گفت: افرادی در کشور وجود دارند که زحمات زیادی برای این آب و خاک کشیده‌اند، اما رای نمی آورند و برای استفاده از آنان در نظام وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام می شوند.

وی با بیان اینکه مردم در انتخاب آزاد هستند، تصریح کرد: در انتخابات دولت هفتم و هشتم تمامی برنامه ریزی‌ها به نحوی بود که آقای ناطق رای بیاورد، اما مردم به فرد دیگری رای دادند، این قضیه نشان دهنده آن است که جمهوریت در نظام ما به خوبی اجرایی می شود.

جناحی عمل کردن، بعد نظارتی مجلس را ضعیف می‌کند

حجت الاسلام لارگانی تصریح کرد: نمایندگان مجلس تلاش خود را برای نظارت انجام داده اند و بنده نیز هر زمان که دیدم حقی ضایع می شود دفاع کردم، اما قضیه این است که جناح های سیاسی کشور مسئولیت نظارتی نمایندگان را تحت تاثیر قرار می دهند و تا زمانی که دخالتهای جناحی وجود داشته باشد، بُعد نظارتی مجلس ضعیف خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: نماینده مجلس در جایگاه کاری خود باید مباحث جناحی را کنار بگذارد، در مورد استیضاح وزیر راه برخی به من عنوان کردند چرا در استیضاح وی شرکت کردید این کار باعث می شود راه توسعه به روی استان بسته شود. در قضیه سانحه قطار، بنده دیگر در استیضاح شرکت نکردم و مجدد مورد بازخواست جناح هایی از همان شهر قرار گرفتم.

وی با اشاره به مشکلات موسسات مالی و اعتباری افزود: چندین ماه از طرح سوال از رییس جمهور در این مورد گذشته، اما این مهم هنوز معطل نظر برخی نمایندگان و هیئت رییسه مجلس مانده و تا این قضیه حل نشود، هیچگاه بعد نظارتی مجلس تقویت نمی‌شود.

با اختلاس‌گران قاطعانه برخورد نشده است

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به اینکه اختلاس‌ها را چگونه می توان رفع کرد، گفت: اگر با نخستین اختلاس به طور جدی برخورد می شد، این مشکلات پیش نمی آمد، درحالی که در مواردی برخوردهای دوگانه صورت گرفت و از بین اختلاس گران یکی اعدام، اما فرد دوم آزاد شد.

وی اضافه کرد: بخشی از موضوع مقابله با مفاسد اقتصادی به عهده مجلس است، اما قوه قضاییه نیز باید قاطعانه برخورد کند، این رفتار نادرستی است که سه روز قبل از رفتن اختلاس‌گر ۱۰۰ میلیاردی به او گفته می شود می خواهیم دستگیرت کنیم.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احساس نمی کنید برخی مصلحت اندیشی‌ها منجر به افزایش اختلاس‌ها شده است؟ گفت: این صحیح است اما زمانی که می خواهند با برادر رییس جمهور و برادر معاون اول برخورد کنند می گویند این برخورد سیاسی است، چه کار می توان کرد؟

وی تصریح کرد: مایه تاسف است که کالای قاچاق به واسطه نزدیکان مسئولان وارد و هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نمی‌شود.

حجت الاسلام لارگانی با بیان اینکه وظیفه مجلس نظارت است، افزود: در دوره قبل ریاست جمهوری با تحقیق از سازمان تامین اجتماعی مشخص شد، اختلاس هایی صورت گرفته است، بر آن اساس نمایندگان مجلس موظف به تهیه گزارشی مبنی بر صحت این قضیه شدند که نتیجه‌ آن به قوه قضاییه ارسال شد. بنابراین کار نظارت و جلوگیری از مفاسد اقتصادی تا جایی در دست مجلس است و بعد از آن بر عهده قوه قضائیه قرار می گیرد. 

پارلمانی شویم

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به نقش احزاب در تحقق مطالبات مردم تصریح کرد: من اصولگرا هستم و به آن هم افتخار می کنم، اما وامدار گروه و شخص خاصی نیستم، اگر وامدار گروهی خاص بودم در مجلس نهم و دهم نمی توانستم انتقادات لازم را به دولت داشته باشم.

حجت الاسلام لارگانی اضافه کرد: زمانی که افراد تحت پرچم جریانی وارد کار می شوند، باید گوش به فرمان باشند، البته من چنین رویه‌ای را اتخاذ نکردم گرچه معتقدم باید به سوی حزبی شدن پیش برویم.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر پارلمانی شدن امور افزود: باید به طرف پارلمانی شدن امور برویم. در دولت آمریکا چه جمهوری خواهان در رأس قدرت باشند چه دموکرات ها، کمترین تغییرات در بدنه مدیریتیصورت می گیرد، اما در ایران با تغییر گروه‌ها حتی آبدارچی نیز تغییر می کند، با این حال در شهرستان فلاورجان حتی در دوره مدیریت اصولگرایان هم  مدیران اصلاح طلب کار می کردند و از آنها حمایت شد.

جناحی عمل کردن مانع پیشرفت

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه افراد توانمند نباید از سیستم های مدیریتی کنار گذاشته شوند، تصریح کرد: تا زمانی که افراد توانمند را به دلیل وابستگی به جریانی خاص از سیستم خارج کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه توضیح داد: برخی افراد شاغل در ادارات دولتی تحت عناوینی مانند «خدماتی» مشغول به کار بودند در صورتی که به حقوق خود نمی رسیدند، همین مسائل بود که باعث شد در دولت قبلی تمامی افراد به صورت رسمی در ادارات استخدام شوند.

مخالف حضور بانوان در ورزشگاه نیستم

وی با اشاره به نظر اسلام در مورد ورزش بانوان گفت: بسیاری از ورزش‌ها مانند شنا و تیراندازی از سوی پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است، زیرا ورزش باعث سلامت جسم و روح انسان می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه اسلام و روحانیت با ورزش مشکل و مخالفتی ندارند، ادامه داد: رهبر انقلاب از دوستداران ورزش است، اما گاهی اظهار نظرهایی در مورد ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی می‌شود که مایه تعجب است. سوالی که من از شما خبرنگاران دارم این است که به عنوان یک فرد غیرت مند می توانید بپذیرید خواهران و مادران شما در فضایی که رکیک‌ترین صحبت ها و ناسزاها مطرح می شود، حضور پیدا کنند؟

حجت الاسلام لارگانی تصریح کرد: من مخالف حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی نیستم، اما با وضعیت فعلی که شئونات اسلامی رعایت نمی شود، مخالفیم، ما مسلمان هستیم و مسائلی در مورد محرم و نامحرم باید رعایت شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: به نظر من الان بزرگترین چالش سیاسی نظام بحث «رکود و بیکاری» جوانان عزیز ماست. مردم ما ولی نعمت ما هستند و آن ها باعث وجاهت قانونی جایگاه ما شدند. بر این اساس باید دقت بیشتری داشته باشیم که آنها از نظر معیشت مشکلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد:اقداماتی همچون پرداخت یارانه و سبد کالا، راهکار منطقی برای حل مشکلات اقتصادی مردم نیست. همان زمان که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح بود به رییس جمهور و وزیر اقتصاد وقت گفتم ما باید به جای پرداخت یارانه نقدی، به توسعه تولید و اشتغال بپردازیم و  اگر این توصیه انجام شده بود، حالا این مشکلات را نداشتیم.

معین: مهمترین چالش نظام عدم همراهی مردم است

 فتح الله معین نیز دیگر مهمان میزگرد ایمنا بود که در رابطه با خواسته ها و عملکردهای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سفیر آمریکا در مطلبی عنوان کرده بود این انقلاب به دامن بلوک شرق نخواهد افتاد چون دارای وجه مذهبی است و تاکید کرده بود چون هیچ یک از انقلابیون سابقه دولتی ندارند، برای اداره کشور به آمریکا متوسل خواهند شد؛ به همین دلیل انتظار داشتند ماهیت چهره انقلاب تغییر کنند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) بر روی استقرار حکومت قانون در ایران تأکید داشتند و به خاطر این تاکید، ارکان حکومتی به سرعت مستقر شدند تا کشور روال عادی خود را پیدا کند به همین دلیل فاصله زیادی از تشکیل نظام تا تدوین قانون اساسی و مجلس نداشتیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: امام خمینی(ره) تصمیم گیری بسیاری از امور نظیر سرنوشت گروگان‌های لانه جاسوسی را به مجلس واگذار کردند که این امر نشان می داد ایشان بر استقرار حکومت قانون بر کشور تاکید دارند. در جریان جنگ تحمیلی هم امام برای اینکه مجلس بیشتر در جریان مسائل کشور و جنگ قرار بگیرد، بیانیه‌ای را صادر کردند که دو نفر از نمایندگان مجلس در «شورای عالی دفاع» که بعدها به «شورای عالی امنیت ملی» تغییر یافت، شرکت کنند و در اولین دوره آن آقای منتظری و پرورش انتخاب شدند که هر دو هم اصفهانی بودند.

معین تصریح کرد: انقلاب ما نه تنها شعار استقلال داشت، بلکه مستقل از تمامی قدرت های بلوک شرق و غرب و غیر متعهد ها بود و سر منشأ تفکرات جدیدی در دنیا شد تا مردم دنیا بتوانند بدون اتکا به نیروی خارجی انقلاب کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انقلاب اسلامی پایه های نظم پوشالی و حوزه نفوذ بلوک شرق و غرب را برهم زد و در حالی که هیچ برنامه ای برای صدور انقلاب خود نداشت، دشمنان به تبلیغات علیه انقلاب ایران پرداختند و کشورهایی مثل شوروی، فرانسه، آمریکا و یوگسلاوی برای مقابله با کشورمان  آخرین تجهیزات خود را در جنگ تحمیلی در اختیار عراق قرار دادند.

وی ادامه داد: آخرین جنگی که دولت مصر با اسرائیلی‌ها انجام دادند به نام «جنگ رمضان» بود که با وجود گذشت سالیان دراز از این جنگ هنوز شرایط اضطراری در مناطق جنگی آن برقرار است در حالی که اگر این جنگ را با جنگ تحمیلی مقایسه کنیم می بینیم توانسته ایم به خوبی شرایط را مدیریت کنیم.

معین خاطرنشان کرد: چهل سالگی نشانه پختگی است؛ پس باید به سمت مدیریت فشرده، کارشناسی شده و به دور از جنجال برای گرفتن تصمیمات مهم و ارزشمند برای کشور پیش برویم.

هنوز تا اجرای کامل حقوق شهروندی فاصله داریم

وی در خصوص اجرای قانون حقوق شهروندی طی ۴۰ سال اخیر در کشور،  گفت: فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام (ره) و بخشنامه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و دستورالعملی که از سوی آیت الله هاشمی شاهرودی ارائه شده و به صورت قانون درآمده، نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه آزادی بیان، رفع تبعیض و آزادی در محل کار از جمله موارد حقوق شهروندی است، اضافه کرد: البته برای رفع تبعیض از سوی رهبر معظم انقلاب هم تاکید و توصیه های بسیاری صورت گرفته و این امر نشان دهنده آن است که حقوق شهروندی، به معنای تساوی در برابر قانون و امکانات کشوربه طور کامل پیاده و عملیاتی نشده است.

وی اضافه کرد: قانون گردش اطلاعات و شفافیت نیز از جمله موضوعات حقوق شهروندی است که هنوز به طور کامل اجرا نشده و  باعث شده تا این اطلاعات تبدیل به رانت در ادارات شود.

معین با بیان اینکه هنوز تا اجرای کامل حقوق شهروندی فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای اجرای حقوق شهروندی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است، از جمله این اقدامات پخش زنده جلسات علنی شورای اسلامی شهر است که به دنبال آن همه شهروندان می‌توانند از مصوبات و تذکرات عنوان شده در شورای شهر آگاهی یابند.

وی با بیان اینکه ما در شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری اصفهان را نیز مکلف به اجرای قانون شفافیت کرده ایم، تصریح کرد: در این زمینه شهردار اصفهان مشاورانی را از بین اساتید دانشگاه انتخاب کرده تا اقدامات به گونه‌ای پیگیری شود که مردم به صورت مساوی از این اقدامات آگاهی داشته باشند.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: در این زمینه تغییر رویکردی را در رسانه‌های شهرداری ایجاد کردیم و امروز شاهد هستیم که روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا در ادامه فعالیت خود، از بولتن خبری شهرداری فاصله گرفته و به دنبال مطالبات شهروندی هستند.

اصولگرایان حاشیه امن دارند

وی افزود: جنبه‌های جمهوریت نظام در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته به طوری که امام هم در زمان حیات خود در مواردی به  برخی مسئولان نهیب می زدند. مجمع تشخیص مصلحت برای نظارت استصوابی قانونی را تصویب کرده تا دلایل رد صلاحیت کسانی که مورد تایید قرار نمی گیرد، به کاندیداها اطلاع داده شود، اما حتی نمی‌توان یک مورد را نیز پیدا کرد که این قانون اجرایی شده باشد.

وی افزود: اختلاس‌ها ناشی از  نظام اقتصادی حاکم است، در  نظامی که شفافیت وجود ندارد رانت و رانت خواری صورت می گیرد و تکرار می شود.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه اکثر کابینه دولت اصلاحات، مدیران دولت سازندگی بودند، افزود: در این بین می‌توان به آقایان زنگنه، کلانتری، حجتی، سعیدی کیا و جهانگیری و مظفر اشاره کرد. البته تندروی‌هایی در آن زمان صورت گرفت که چندان معقول نبود.

معین ادامه داد: بیشترین رشد نیروی انسانی در دولت را در دوره مدیریت اصولگرایان داشتیم که به همین دلیل در برنامه ریزی برای بودجه کشور نیز با مشکل روبرو شدیم. اگرچه در این زمینه راهکارهایی نظیر برون سپاری کارها برای کوچک کردن دولت توسط آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد. با این وجود، تورم نیروی انسانی ضررهای زیادی به کشور وارد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: دومیلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت در بخش فرهنگی حقوق می‌گیرند و این در حالی است که عملکرد آنها در شهر مشهود نیست و مخاطب خاصی برای کار آنها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اصولگرایان حاشیه امن بهتری در کشور دارند، با این حال ما نیز در شورای پنجم به دنبال سازمان قوی، کارشناسی و چابک در شهرداری هستیم و تاکید کرده ایم از انجام کار سیاسی به طور جدی پرهیز شود.

معین اضافه کرد: همیشه به دولت آمریکا ناسزا می گوییم به دلیل اینکه حقوق مردم دنیا را  پایمال می کند، اما یکی از مواردی که باید به طور حتم در این کشور به اطلاع عموم برسد کمک‌هایی است که به احزاب و گروه‌های سیاسی می شود، در حالی که این مسأله در ایران وجود ندارد.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: برای اداره کشور نیاز به مشارکت همه مردم داریم و در این راه باید از احزاب کمک بگیریم چون احزاب تا زمانی که عمر داشته باشد، پاسخگوی اعمال اعضای خود هستند.

وی با بیان اینکه مجلس و نظام کارآمد نیازمند تشکیلات مردمی تعریف شده در قالب احزاب و NGO ها است، تصریح کرد: در دنیا این امر به صورت یک خواسته عمومی مطرح شده تا مردم دنیا را حول یک محور جمع کنند به طوری که همه مردم دنیا بتوانند جهانی فکر کرده و منطقه‌ای عمل کنند. اگرچه رسیدن به این هدف نیازمند صبر و حوصله است.

حضور زنان در ورزشگاه ها جو را آرام و متین می کند

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به سؤالی پیرامون حضور زنان در ورزشگاهها، گفت: من وارد مسائل شرعی این قضیه نمی شوم چرا که خود مقلد هستم. البته معتقدم حرمت بانوان براساس فرهنگ ایرانی باید حفظ شود و تجربه نشان داده است که در مکان‌هایی که بانوان حضور داشته اند جو و شرایط آن مکان آرام‌تر و متین تر بوده است. بنابراین برخی می‌گویند اگر حضور خانمها در ورزشگاهها با ضوابطی انجام شود، شرایط ورزشگاه‌ها با حضور خانم‌ها تغییر خواهد کرد. البته لازم است قبل از آن کار فرهنگی انجام شود. 

وی اضافه کرد: در رابطه با مسأله ای که درمورد نیمه برهنه بودن لباسهای ورزشکاران مرد و ایراد شرعی این قضیه برای حضور بانوان مطرح می شود، باید گفت لباس‌های ورزشی ورزشکاران در اکثر ورزشها از جمله فوتبال، جودو، کاراته و ...، تا حد زیادی پوشیده است و بنابراین مشکل خاصی ایجاد نمی کند و بهتر است مسئولان نگاه همه جانبه‌ای در این خصوص داشته باشند.

مهمترین چالش نظام عدم همراهی مردم است

معین عنوان کرد: تاکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این است که مردم را در صحنه نگه داریم چون پشتوانه نظام به شمار می‌آیند، اما فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش ما این است که اقدامات مسئولان در این چهل سال منجر به افزایش حضور مردم و باز شدن چتر جمهوری اسلامی بر سر مردم نشده است. مردم همواره در صحنه های مختلف حضور داشته اند و همراهی خود را با نظام نشان دادند ، اما از طرف مسئولان، همراهی لازم با مردم صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: مشکلات نظام مالیاتی، دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی باعث شده فاصله مردم با نظام بیشتر شود و همراهی آنها کاهش پیدا کند. بروز اعتراضات اخیر نیز به خوبی  نشان داد که ما از اهدافمان فاصله فاصله گرفته ایم و داریم به بیراهه می رویم. اگر زمینه های داخلی برای اعتراض مردم وجود نداشت، دشمنان فرصت تبلیغ و سوء استفاده پیدا نمی کردند، بنابراین باید مشکلات مردم را حل کرد.

نصر: آزادی مال مردم است و عطا کردنی نیست

عباس نصر، با بیان اینکه نخستین رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اصفهان است، اظهار کرد: ایستادگی کردم تا این انجمن زیر مجموعه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران قرار نگیرد و مستقل باشد. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سپاه دموکراسی هستند که هر چه این سپاه قوی‌تر باشد، دموکراسی و آزادی زودتر شکل می‌گیرد و عمیق‌تر می‌شود.

نصر گفت: اگر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پا روی شرافت انسانی خود نگذارند، در راستای آیه «نون والقلم و ما یسطرون» گام برداشته‌اند.

وی افزود: امام حسن (ع) به دنبال رسیدن به حکومتی بود که از همه جوانب مهر تأیید مشروعیت بخورد. البته حکومت‌هایی بوده که جنبه شرعی داشته‌ است، اما اینکه یک حکومت کاملاً شرعی باشد، یک آرمان بود که در درون این آرمان هزاران آرزو نهفته بود. در طول هزار سال، هزاران آرزو در دل شیعه نهفته بود تا به حکومتی برسد که تبلور آیات قرآن و نهج البلاغه باشد.

نصر به مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: پیش از انقلاب، روشنفکران زیادی در این راه مبارزه و فضا را آماده می‌کردند. زمانی که امام خمینی (ره) وارد صحنه شدند، احساس کردیم به چیزی که شیعیان هزار سال به دنبال آن بودند، خواهیم رسید و عدالت و آزادی اجرا خواهد شد و سر از پا نمی‌شناختیم.

امام (ره) اجازه کشتار نداد

این پژوهشگر تاریخ گفت: بسیاری آرزو داشتند اسلحه در دست بگیرند و کشته شوند، اما امام (ره) اجازه نبرد مسلحانه به کسی نداد و این از عجایب انقلاب ما است. در تمام تاریخ ما، حکومت‌ها به صورت تهاجمی روی کار آمدند، اما اینکه توده مردم یک‌جا و بدون اسلحه و کشتار سر کار بیایند، سابقه نداشت و انقلابی که اخلاق در آن رعایت شود، کم بود. امام خمینی (ره) به هیچ گروهی از جمله مجاهدین خلق و مهدویون و ... اجازه نداد اسلحه به دست بگیرند و دست به کشتار بزنند.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) آرمان‌های بسیاری داشتند که آرمان‌های یک شخص نبود، بلکه آرمان‌های یک ملت بود که به صورت عقده‌های هزار ساله تاریخی در فرهنگ، ذهن و تربیت جامعه رخ نمود.

نصر تصریح کرد: در صفحه ۲۴۰ جلد چهارم صحیفه امام(ره) آمده، یکی از بنیادهای اسلام و نه غرب، آزادی است. آزادی بهترین نعمتی است که خداوند به بشر عطا کرده است. از امام(ره) پرسیده می‌شود آزادی چیست؟ و ایشان می‌فرماید آزادی موضوعی نیست که تعریف داشته باشد. عقاید مردم آزاد است و الزامی نیست که حتماً این عقاید را داشته باشند و حتماً این راه را بروند.

این پژوهشگر تاریخ افزود: اگر فساد و ظلم نباشد، سایر موارد به نوعی آزادی است و ظلم و فساد محدودیتی برای آزادی به شمار می رود. مجرم، محدودکننده آزادی است.

وی با بیان اینکه اعطا کردن آزادی به مردم جرم است و آزادی عطا کردنی نیست، گفت: آزادی مال مردم است. آزادی نباید در دست کسی باشد که بخواهد آن را به دیگران اعطا کند. امام خمینی (ره) کم و زیاد کردن آزادی را جرم می‌دانستند.

نصر اضافه کرد: اسلام بیش از هر دین و مسلکی به اقلیت‌های مذهبی آزادی داده است و این، حق طبیعی هر مسلکی است که خداوند برای همه انسان‌ها قرار داده است و باید از آن بهره‌مند شوند.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: در مجلس میزان، رای مردم قرار داده شده است. هر چقدر هم کار کرده باشیم، جوان امروز متوجه اقدامات گذشته ما نمی‌شود و حق هم دارد.

بیش از نیمی از ملت، نظارت استصوابی را نمی‌خواهد

وی خاطرنشان کرد: در آستانه ۴۰ سالگی و پختگی انقلاب هستیم و اینکه بسیاری از حقوق ملت راکد مانده باشد، پسندیده نیست. ما بر اساس قانون اساسی طلبکاری‌هایی داریم که بر گردن یک شخص نیست و نمی‌توان گفت فرد مشخصی در مورد آن متهم است.

نصر گفت: بیش از نیمی از ملت، نظارت استصوابی را نمی‌خواهد و اصلاح‌طلبان باید این طرح را به صحن علنی مجلس ببرند. حذف این مورد خواسته بیش از نیمی از مردم است و باید این ملاک‌ها را با دیدگاه امام(ره) تطبیق دهیم و به صورت مرجع درآوریم در غیر این صورت پوسیدگی ما قطعی است.

این پژوهشگر تاریخ، در پاسخ به این سوال خبرنگار ایمنا که با گذشت ۴۰ سال از انقلاب، چه میزان از آرمان‌های امام (ره) در زمینه حقوق شهروندی اجرایی شده و کدام یک از بخش‌های آن در مقطع کنونی معطل مانده است؟ افزود: مایه تأسف است که حقوق شهروندی از طرف قوه مجریه مطرح می‌شود، در حالی که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع در قانون اساسی در بند ۲ اصل ۱۵۶ وظایف قوه قضاییه آورده شده است.

وی اظهار کرد: در مورد این بند، اگر قوه قضاییه واقعاً بخواهد به وظیفه خود که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌ها است، عمل کند، حقوق شهروندی باید ابتدا از طرف قوه قضاییه مطرح می‌شد و سپس به اطلاع دولت می‌رسید و اگر به صورت محلی بود، باید با شورای عالی استان‌ها مطرح می‌شد و از آن طریق به مجلس می‌رفت.

نصر ادامه داد: احیای حقوق محلی شهروندی بر عهده مجلس و دولت نیست و بر عهده شورای عالی استان‌ها است.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه پیگیری حقوق شهروندی به صورت کلی بر عهده قوه قضاییه است، گفت: خیلی از مباحث در کشور با هم مخلوط شده و این نواقص هم به این دلیل به وجود آمده که کسی جلوی این خلط مبحث را نمی گیرد. برخی در نماز جمعه حکم اعدام صادر می‌کنند، ما چطور می‌توانیم این را بپذیریم؟ ما قانون اساسی داریم که تکالیف را روشن کرده است.

آزادی شاهرگ انقلاب ما بوده است

وی تصریح کرد: در سه بخش از قانون اساسی آمده تا اتهام شخصی در دادگاه ثابت نشود، نباید نامی از آن شخص برده شود، چه برسد به اینکه برای او حکم اعدام صادر شود.

نصر با بیان اینکه در زمینه «حقوق عامه» کاری انجام نشده، افزود: ما شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر دادیم و آزادی شاهرگ و انقلاب ما بوده است.

وی اظهار کرد: ای کاش به همان اندازه‌ای که در دولت نهم و دهم در مورد فال و استخاره کتاب چاپ شد، یکی از این کتاب‌ها در مورد آزادی به چاپ می‌رسید، اما این اتفاق نیفتاد. پس چطور می‌توان گفت که ملت به حقوق خود رسیده است؟ ملت ایران در مورد آزادی به حق خود نرسیده است، یعنی شاهرگ انقلاب زیر سوال رفته است، چه برسد به سایر موارد.

این پژوهشگر تاریخ گفت: وظیفه قوه قضاییه است که در راستای حقوق عامه کار کند. در زمینه فرهنگ آزادی اصلاً اقدامی انجام نشده است. این موضوع به صورت عام در نهج‌البلاغه آمده، اما هیچ کتابی در مورد اینکه آزادی در  اسلام چه چیزی است و چطور آن را عملیاتی کنیم، نوشته نشده است.

کد خبر 336782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    0 0
    جالب بود