مستندسازی که حکایتش باقی ماند

مستند می‌ساخت و روایت‌ها؛ غرق دریای مستند بود و آخر خودش بازیگر نقش اول آن شد؛ برای ادامه فیلمبرداری مستندش رفته بود، اما خدا او را برای بازیگری برگزید؛ مستندسازی که خود مستند شد؛ راهش را همان اسنادی ادامه داد که تا آخرین لحظات برایش از جان مایه گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از اینکه فیلمنامه زندگی‌اش بر پرده روزگار نقش بندد تفکر و بیداری اسلامی را به میدان مستند می‌کشاند؛ میدانی با محوریت پایداری و جهاد؛ از سر علاقه بود یا بینش، مستندهایی می‌ساخت با مضمون فتح و خون؛ سختی و نرمی هنر را در هم آمیخته بود و سختی جنگ را با فیلم‌هایی که می‌ساخت نرم می‌کرد.

علاقه بسیارش به مستند سازی او را درگیر کارهای پیشینش نکرد؛ روایت فتح را به سوریه رساند؛ راهی در بیست و دو روایت؛ راهی که ابتدا ۴۵ روزه بود و سپس ۲۴ ساعت؛ برای ثبت جنایت‌های تکفیری‌ها رفته بود؛ از همان ابتدای جنگ؛ رفته بود تا بسیج نیروهای سوریه را به تصویر بکشد، اما دومین باری که برای شناسایی و فیلم برداری به مناطق آزاد شده سوریه رفته بود، روزگار فیلمنامه خود او را به تصویر کشید. فیلمنامه‌ای که بخشی از آن را همسر و فرزندانش بیشتر درک می‌کنند؛ از همان سال ۱۳۸۸ که ازدواج کرد همسرش که او را به دلیل روحیه کمک‌رسانی‌اش "ناجی" می‌خواند، با روحیات او آشنا بود؛ روحیاتش را می‌شناختند، اما او به قول برادرش هیچگاه از هدف و آرمانی که در سر داشت صحبتی به میان نمی‌آورد؛ با این حال "رضوانه"، تنها فرزند او، سه سال بیشتر نداشت که به تماشای این فیلمنامه نشست.

هادی باغبانی؛ همان که تا آخرین لحظات هم دوربین را از خود جدا نکرد و به ثبت حقایق پرداخت؛ شهید شد، اما آثار به جا مانده‌اش راهش را ادامه دادند؛ دوربینش که به دست داعش افتاد، رسانه‌های دشمن فیلم‌هایی که هادی تا آخرین لحظات ثبت کرده بود را به نمایش گذاشت.

اما شاید هادی نمایانگر چهره‌ای دیگر در دفاع مقدس باشد؛ همان که با روزنامه‌نگاری و مستندسازی‌اش فتح را به روایت درآورد؛ شهید سیدمرتضی آوینی؛ شده بود شب و روز هادی؛ گویی فیلم‌های مرتضی را مو به مو دیده بود که از او تأثیر می‌گرفت؛ گرچه تحصیلاتش در رشته ارتباطات اجتماعی بود، اما علاقه‌اش به مستندسازی را به اثبات رسانده بود؛ همرزمش می‌گفت هادی به دنبال ساخت روایت فتح ۲۰۱۳ بود.

با این حال "عموخوبه" بچه‌های فامیل بر دوش کسانی تشییع شد که عقیده دارند هادی زندگی آنها را به سوی خوبی‌ها هدایت کرد؛ به قول مادرش خیلی صبور بود و عصبانیتش تنها هنگامی که بدحجابی می‌دید، در چهره‌اش نمایان می‌شد.

اما ناراحتی او هنگام دیدن بدحجابی‌ها از یک سو و حساسیتش در حلال بودن لقمه‌ای که بر سفره می‌گذاشت از سوی دیگر زبان‌زد بود؛ آنگونه که برادرش به یاد دارد "شاید هر کسی که برادرش کارمند بانک باشد بخواهد وامی را به راحتی دریافت کند؛ اما هادی با همه مشکلاتی که داشت اجازه پیگیری به من نمی‌داد و می‌گفت سؤال کردم دیدم این وام برای این کار شبهه داره؛ اصرار من هم برای نشون دادن راه شرعی بی‌فایده بود."

با این حال شاید همین روحیه‌اش بود که سبب شد به آرمانش دست یابد؛ بیست و هشتم مردادماه ۱۳۹۲ در سن سی سالگی؛ به دست گروهک تروریستی جبهه النصره فیلمنامه‌اش به پایان رسید، اما حکایش همچنان باقی ماند، به گونه‌ای که اکنون در میان دیگر شهدای بابلسر می‌درخشد.

آنچه آمد، برشی برگرفته از زندگینامه شهید "هادی باغبانی" بر اساس کتاب "مدافعان حرم" است که از سوی "گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی" منتشر شده است.

کد خبر 336753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.