معین:مهمترین چالش نظام عدم همراهی مردم است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:مهم‌ترین چالش ما این است که اقدامات مسئولان در این چهل سال منجر به افزایش حضور مردم و باز شدن بیشتر چتر جمهوری اسلامی بر سر همه مردم نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح الله معین صبح امروز (چهارشنبه) در میزگردی با عنوان« جمهوری اسلامی ایران؛ از خواسته ها تا عملکردها» که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: سفیر آمریکا در مطلبی عنوان کرده بود این انقلاب به دامن بلوک شرق نخواهد افتاد چون دارای وجه مذهبی است و تاکید کرده بود چون هیچ یک از انقلابیون سابقه دولتی ندارند، برای اداره کشور به آمریکا متوسل خواهند شد؛ به همین دلیل انتظار داشتند ماهیت چهره انقلاب تغییر کنند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) بر روی استقرار حکومت قانون در ایران تأکید داشتند و به خاطر این تاکید، ارکان حکومتی به سرعت مستقر شدند تا کشور روال عادی خود را پیدا کند به همین دلیل فاصله زیادی از تشکیل نظام تا تدوین قانون اساسی و مجلس نداشتیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: امام خمینی(ره) تصمیم گیری بسیاری از امور نظیر سرنوشت گروگان‌های لانه جاسوسی را به مجلس واگذار کردند که این امر نشان می داد ایشان بر استقرار حکومت قانون بر کشور تاکید دارند. در جریان جنگ تحمیلی هم امام برای اینکه مجلس بیشتر در جریان مسائل کشور و جنگ قرار بگیرد، بیانیه‌ای را صادر کردند که دو نفر از نمایندگان مجلس در «شورای عالی دفاع» که بعدها به «شورای عالی امنیت ملی» تغییر یافت، شرکت کنند و در اولین دوره آن آقای منتظری و پرورش انتخاب شدند که هر دو هم اصفهانی بودند.

معین تصریح کرد: انقلاب ما نه تنها شعار استقلال داشت، بلکه مستقل از تمامی قدرت های بلوک شرق و غرب و غیر متعهد ها بود و سر منشأ تفکرات جدیدی در دنیا شد تا مردم دنیا بتوانند بدون اتکا به نیروی خارجی انقلاب کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: انقلاب اسلامی پایه های نظم پوشالی و حوزه نفوذ بلوک شرق و غرب را برهم زد و در حالی که هیچ برنامه ای برای صدور انقلاب خود نداشت، دشمنان به تبلیغات علیه انقلاب ایران پرداختند و کشورهایی مثل شوروی، فرانسه، آمریکا و یوگسلاوی برای مقابله با کشورمان  آخرین تجهیزات خود را در جنگ تحمیلی در اختیار عراق قرار دادند.

وی ادامه داد: آخرین جنگی که دولت مصر با اسرائیلی‌ها انجام دادند به نام «جنگ رمضان» بود که با وجود گذشت سالیان دراز از این جنگ هنوز شرایط اضطراری در مناطق جنگی آن برقرار است در حالی که اگر این جنگ را با جنگ تحمیلی مقایسه کنیم می بینیم توانسته ایم به خوبی شرایط را مدیریت کنیم.

معین خاطرنشان کرد: چهل سالگی نشانه پختگی است؛ پس باید به سمت مدیریت فشرده، کارشناسی شده و به دور از جنجال برای گرفتن تصمیمات مهم و ارزشمند برای کشور پیش برویم.

هنوز تا اجرای کامل حقوق شهروندی فاصله داریم

وی در خصوص اجرای قانون حقوق شهروندی طی ۴۰ سال اخیر در کشور،  گفت: فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام (ره) و بخشنامه‌ای که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده و دستورالعملی که از سوی آیت الله هاشمی شاهرودی ارائه شده و به صورت قانون درآمده، نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه آزادی بیان، رفع تبعیض و آزادی در محل کار از جمله موارد حقوق شهروندی است، اضافه کرد: البته برای رفع تبعیض از سوی رهبر معظم انقلاب هم تاکید و توصیه های بسیاری صورت گرفته و این امر نشان دهنده آن است که حقوق شهروندی، به معنای تساوی در برابر قانون و امکانات کشوربه طور کامل پیاده و عملیاتی نشده است.

وی اضافه کرد: قانون گردش اطلاعات و شفافیت نیز از جمله موضوعات حقوق شهروندی است که هنوز به طور کامل اجرا نشده و  باعث شده تا این اطلاعات تبدیل به رانت در ادارات شود.

معین با بیان اینکه هنوز تا اجرای کامل حقوق شهروندی فاصله زیادی داریم، تصریح کرد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای اجرای حقوق شهروندی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است، از جمله این اقدامات پخش زنده جلسات علنی شورای اسلامی شهر است که به دنبال آن همه شهروندان می‌توانند از مصوبات و تذکرات عنوان شده در شورای شهر آگاهی یابند.

وی با بیان اینکه ما در شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری اصفهان را نیز مکلف به اجرای قانون شفافیت کرده ایم، تصریح کرد: در این زمینه شهردار اصفهان مشاورانی را از بین اساتید دانشگاه انتخاب کرده تا اقدامات به گونه‌ای پیگیری شود که مردم به صورت مساوی از این اقدامات آگاهی داشته باشند.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: در این زمینه تغییر رویکردی را در رسانه‌های شهرداری ایجاد کردیم و امروز شاهد هستیم که روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا در ادامه فعالیت خود، از بولتن خبری شهرداری فاصله گرفته و به دنبال مطالبات شهروندی هستند.

اصولگرایان حاشیه امن دارند

وی افزود: جنبه‌های جمهوریت نظام در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته به طوری که امام هم در زمان حیات خود در مواردی به  برخی مسئولان نهیب می زدند. مجمع تشخیص مصلحت برای نظارت استصوابی قانونی را تصویب کرده تا دلایل رد صلاحیت کسانی که مورد تایید قرار نمی گیرد، به کاندیداها اطلاع داده شود، اما حتی نمی‌توان یک مورد را نیز پیدا کرد که این قانون اجرایی شده باشد.

وی افزود: اختلاس‌ها ناشی از  نظام اقتصادی حاکم است، در  نظامی که شفافیت وجود ندارد رانت و رانت خواری صورت می گیرد و تکرار می شود.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه اکثر کابینه دولت اصلاحات، مدیران دولت سازندگی بودند، افزود: در این بین می‌توان به آقایان زنگنه، کلانتری، حجتی، سعیدی کیا و جهانگیری و مظفر اشاره کرد. البته تندروی‌هایی در آن زمان صورت گرفت که چندان معقول نبود.

معین ادامه داد: بیشترین رشد نیروی انسانی در دولت را در دوره مدیریت اصولگرایان داشتیم که به همین دلیل در برنامه ریزی برای بودجه کشور نیز با مشکل روبرو شدیم. اگرچه در این زمینه راهکارهایی نظیر برون سپاری کارها برای کوچک کردن دولت توسط آقای هاشمی رفسنجانی مطرح شد. با این وجود، تورم نیروی انسانی ضررهای زیادی به کشور وارد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: دومیلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت در بخش فرهنگی حقوق می‌گیرند و این در حالی است که عملکرد آنها در شهر مشهود نیست و مخاطب خاصی برای کار آنها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اصولگرایان حاشیه امن بهتری در کشور دارند، با این حال ما نیز در شورای پنجم به دنبال سازمان قوی، کارشناسی و چابک در شهرداری هستیم و تاکید کرده ایم از انجام کار سیاسی به طور جدی پرهیز شود.

معین اضافه کرد: همیشه به دولت آمریکا ناسزا می گوییم به دلیل اینکه حقوق مردم دنیا را  پایمال می کند، اما یکی از مواردی که باید به طور حتم در این کشور به اطلاع عموم برسد کمک‌هایی است که به احزاب و گروه‌های سیاسی می شود، در حالی که این مسأله در ایران وجود ندارد.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: برای اداره کشور نیاز به مشارکت همه مردم داریم و در این راه باید از احزاب کمک بگیریم چون احزاب تا زمانی که عمر داشته باشد، پاسخگوی اعمال اعضای خود هستند.

وی با بیان اینکه مجلس و نظام کارآمد نیازمند تشکیلات مردمی تعریف شده در قالب احزاب و NGO ها است، تصریح کرد: در دنیا این امر به صورت یک خواسته عمومی مطرح شده تا مردم دنیا را حول یک محور جمع کنند به طوری که همه مردم دنیا بتوانند جهانی فکر کرده و منطقه‌ای عمل کنند. اگرچه رسیدن به این هدف نیازمند صبر و حوصله است.

حضور زنان در ورزشگاه ها جو را آرام و متین می کند

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به سؤالی پیرامون حضور زنان در ورزشگاهها، گفت: من وارد مسائل شرعی این قضیه نمی شوم چرا که خود مقلد هستم. البته معتقدم حرمت بانوان براساس فرهنگ ایرانی باید حفظ شود و تجربه نشان داده است که در مکان‌هایی که بانوان حضور داشته اند جو و شرایط آن مکان آرام‌تر و متین تر بوده است. بنابراین برخی می‌گویند اگر حضور خانمها در ورزشگاهها با ضوابطی انجام شود، شرایط ورزشگاه‌ها با حضور خانم‌ها تغییر خواهد کرد. البته لازم است قبل از آن کار فرهنگی انجام شود. 

وی اضافه کرد: در رابطه با مسأله ای که درمورد نیمه برهنه بودن لباسهای ورزشکاران مرد و ایراد شرعی این قضیه برای حضور بانوان مطرح می شود، باید گفت لباس‌های ورزشی ورزشکاران در اکثر ورزشها از جمله فوتبال، جودو، کاراته و ...، تا حد زیادی پوشیده است و بنابراین مشکل خاصی ایجاد نمی کند و بهتر است مسئولان نگاه همه جانبه‌ای در این خصوص داشته باشند.

مهمترین چالش نظام عدم همراهی مردم است

معین عنوان کرد: تاکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب این است که مردم را در صحنه نگه داریم چون پشتوانه نظام به شمار می‌آیند، اما فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش ما این است که اقدامات مسئولان در این چهل سال منجر به افزایش حضور مردم و باز شدن چتر جمهوری اسلامی بر سر مردم نشده است. مردم همواره در صحنه های مختلف حضور داشته اند و همراهی خود را با نظام نشان دادند ، اما از طرف مسئولان، همراهی لازم با مردم صورت نگرفته است. 

وی ادامه داد: مشکلات نظام مالیاتی، دستمزد و بیمه تأمین اجتماعی باعث شده فاصله مردم با نظام بیشتر شود و همراهی آنها کاهش پیدا کند. بروز اعتراضات اخیر نیز به خوبی  نشان داد که ما از اهدافمان فاصله فاصله گرفته ایم و داریم به بیراهه می رویم. اگر زمینه های داخلی برای اعتراض مردم وجود نداشت، دشمنان فرصت تبلیغ و سوء استفاده پیدا نمی کردند، بنابراین باید مشکلات مردم را حل کرد.

کد خبر 336739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.