موسوی لارگانی: شفاف بگویید معنای آزادی چیست؟

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: آزادی را نباید با بی بند و باری اشتباه گرفت، صحبتی که رییس جمهور در مورد آزادی مطرح کرده به چه معناست؟ موضوع را شفاف بگویید آیا عیبی ندارد مردم عریان بیرون بیایند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ناصر موسوی لارگانی صبح امروز (چهارشنبه) در میزگردی با عنوان «جمهوری اسلامی ایران؛ از خواسته‌ها تا عملکردها» به میزبانی خبرگزاری ایمنا، با ابراز رضایت از برگزاری چنین میزگردی گفت: مسئولان باید مورد بازخواست و سوال خبرنگاران قرار گیرند تا با چنین رویه‌ای چالش‌های احتمالی رفع شود.

حجت الاسلام لارگانی در ادامه با اشاره به آرمان‌های امام و نظرات ایشان در مورد مجلس گفت: امام معتقد بودند سرنوشت مردم باید به دست خودشان و با حضور در انتخابات مشخص شود، از این رو اول انقلاب، حتی در نوع حکومت نیز رای مردم گرفته شد و بیش از ۹۸ درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب با برگزاری انتخابات متعدد، مردم سرنوشت خود را رقم زدند، بسیاری از کشورهایی که ادعای دموکراسی می کنند در نهایت شاهد حضور ۳۰ درصدی مردم هستند، اما این رقم در ایران به مرز ۱۰۰ درصد رسیده بود.

حجت الاسلام لارگانی افزود: این آمار در انتخابات گوناگون نیز بیش از ۶۰ درصد بوده و این ناشی از خواسته امام(ره) در مورد شرکت مردم در تعیین سرنوشت خود است.

مجلس در راس امور باشد

وی با اشاره به تاکید امام(ره) مبنی بر تشکیل مجامع مردمی گفت: به عنوان مثال تشکیل مجلس، شوراها و ... ناشی از تاکیدات امام(ره) است، امام فرمودند: «مجلس شورای اسلامی در راس امور باشد»، همچنین بعد از رحلت امام، رهبر معظم انقلاب نیز با تعابیر دیگری بر جایگاه ارزشمند مجلس تاکید کردند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: حضرت امام(ره)و رهبر انقلاب تاکید داشته و دارند که به نمایندگان شجاع، آگاه، مسلمان و ... رای داده شود تا از حق مردم دفاع شود. ایشان می‌فرمایند: «باید به پابرهنه‌های نظام خدمت کنیم»، نمایندگان باید مخالف اسلام سرمایه داری، رانت خوار و آمریکایی باشند و مدافع اسلام ناب محمدی(ص) باشند.

حجت الاسلام لارگانی با اشاره به شاخص های انتخاب نمایندگان مردم گفت: بهترین این شاخص ها معرفی شهید مدرس بود، چرا که ایشان بهترین نماینده مردم در مجلس و تنها هدفش دفاع از حق مردم بود، صحبت امام(ره) این بود که نماینده باید از طبقه متوسط به پایین باشد، در این صورت درد محرومان را می داند.

وی با اشاره به انتخاب رییس جمهور در ادوار گذشته گفت: شهید رجایی کمتر از یک ماه رییس جمهور بود، اما چون درد کشیده بود طرح‌های خوبی ارائه داد تا مشکل محرومان رفع شود.

مردم از سفیدی پیاز تا سیاهی زغال را از نمایندگان مطالبه می کنند

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: طی برآوردهای انجام شده بیش از 12 هزار قانون در کشور داریم که برخی از آنها موجب شده مدیران و مسئولان در تصمیم گیری متحیر باشند، البته عده ای از نمایندگان در حال اصلاح و حذف برخی قوانین هستند، اما متاسفانه مشکلی که گریبان گیر نمایندگان شده این است که مجلس به کارخانه تولید قانون تبدیل و نظارت بر اجرای قوانین به حاشیه رانده شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی ارزیابی جایگاه امروز مجلس افزود: جایگاه مجلس طبق ملاک قانون تنزل داشته و این شاید ناشی از عملکرد برخی  مسئولان است که در راس امور قرار دارند و با قانون شکنی‌ و وعده و وعیدهایی که می دهند، باعث تنزل جایگاه مجلس می شوند. 

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان تصریح کرد: به فرموده امام(ره) «مجلس در راس امور قرار دارد» و طبق قانون و بر اساس پست‌های سازمانی، نماینده هم‌تراز با وزیر است، اما در واقع این گونه نیست همچنان که شاهدیم در کنار وزرا اعوان و انصار زیادی وجو دارد، اما نمایندگان مجلس نه تنها هیچ اعوان و انصاری ندارند، بلکه مردم از سفیدی پیاز تا سیاهی زغال را هم از آنها می خواهند و مطالبه دارند. 

انقلاب در ذات خود عیبی ندارد

حجت الاسلام لارگانی تصریح کرد: همان طور که اسلام در ذات خود عیبی ندارد و اشکال از مسلمانان است، انقلاب اسلامی نیز مبرا از هرگونه عیب بوده و مشکلات موجود از مدیرانی است که این انقلاب را به بیراهه کشیده اند.

وی با اشاره به آزادی در ایران تصریح کرد: در کشور ایران آزادی بیان به حدی است که نوجوان ۱۴ ساله‌ای رهبری را به چالش می‌کشد، موضوعی که در هیچ کجای دنیا نظیر آن را نمی توان دید. این در حالی است که قبل از انقلاب زن و شوهر بین خودشان جرات صحبت در مورد حکومت را نداشتند.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اضافه کرد: آزادی را نباید با بی بند و باری اشتباه گرفت، صحبتی که رییس جمهور در مورد آزادی مطرح کرده به چه معناست؟ موضوع را شفاف بگویید آیا عیبی ندارد مردم عریان بیرون بیایند؟ این موضوع را شفاف کنید.

حجت الاسلام لارگانی با اشاره به منویات رهبری در مورد آزادی دانشگاه‌ها گفت: رد کردن خط قرمز ها به معنی آزادی نیست، تا بگوییم نه شرقی نه غربی، جمهوری ایرانی، آیا می خواهیم اسلام را از بین ببریم؟

وی با اشاره به انتقاد  نصر در مورد اینکه نباید نظارت‌ها استصوابی باشد، گفت: از نبود همین موضوع ضربه‌هایی وارد شد و نظام به این نتیجه رسید که این نوع نظارت باید وجود داشته باشد، چرا که ایجاد چالش در نظام  بحث دیگری است.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به هدف اصلی مجلس افزود: مجلس وظیفه نظارت را به خوبی انجام نمی دهد، برای همین ۸۰ درصد انحراف بودجه‌ای صورت گرفت.

جمهوریت بیش از اسلامیت است

وی با بیان اینکه جمهوریت ما بیش از اسلامیت است، اظهار کرد: با وجود آزادی‌هایی که در کشور وجود دارد، مردم به افرادی رای داده‌اند که حتی جنبه‌های اسلامیت را زیرسوال بردند.

حجت الاسلام لارگانی گفت: افرادی در کشور وجود دارند که زحمات زیادی برای این آب و خاک کشیده‌اند، اما رای نمی آورند و برای استفاده از آنان در نظام آن‌ها وارد مجمع تشخیص مصلحت نظام می شوند.

وی با بیان اینکه مردم در انتخاب آزاد هستند، تصریح کرد: در انتخابات دولت هفتم و هشتم تمامی برنامه ریزی‌ها به نحوی بود که آقای ناطق رای بیاورد، اما مردم به فرد دیگری رای دادند، این قضیه نشان دهنده آن است که جمهوریت در نظام ما به خوبی اجرایی می شود.

جناحی عمل کردن، بعد نظارتی مجلس را ضعیف می‌کند

حجت الاسلام لارگانی تصریح کرد: نمایندگان مجلس تلاش خود را برای نظارت انجام داده اند و بنده نیز هر زمان که دیدم حقی ضایع می شود دفاع کردم، اما قضیه این است که جناح های سیاسی کشور مسئولیت نظارتی نمایندگان را تحت تاثیر قرار می دهند و تا زمانی که دخالتهای جناحی وجود داشته باشد، بُعد نظارتی مجلس ضعیف خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار کرد: نماینده مجلس در جایگاه کاری خود باید مباحث جناحی را کنار بگذارد، در مورد استیضاح وزیر راه برخی به من عنوان کردند چرا در استیضاح وی شرکت کردید این کار باعث می شود راه توسعه به روی استان بسته شود. در قضیه سانحه قطار، بنده دیگر در استیضاح شرکت نکردم و مجدد مورد بازخواست جناح هایی از همان شهر قرار گرفتم.

وی با اشاره به مشکلات موسسات مالی و اعتباری افزود: چندین ماه از طرح سوال از رییس جمهور در این مورد گذشته، اما این مهم هنوز معطل نظر برخی نمایندگان و هیئت رییسه مجلس مانده و تا این قضیه حل نشود، هیچگاه بعد نظارتی مجلس تقویت نمی‌شود.

با اختلاس‌گران قاطعانه برخورد نشده است

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به اینکه اختلاس‌ها را چگونه می توان رفع کرد، گفت: اگر با نخستین اختلاس به طور جدی برخورد می شد، این مشکلات پیش نمی آمد، درحالی که در مواردی برخوردهای دوگانه صورت گرفت و از بین اختلاس گران یکی اعدام، اما فرد دوم آزاد شد.

وی اضافه کرد: بخشی از موضوع مقابله با مفاسد اقتصادی به عهده مجلس است، اما قوه قضاییه نیز باید قاطعانه برخورد کند، این رفتار نادرستی است که سه روز قبل از رفتن اختلاس‌گر ۱۰۰ میلیاردی به او گفته می شود می خواهیم دستگیرت کنیم.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احساس نمی کنید برخی مصلحت اندیشی‌ها منجر به افزایش اختلاس‌ها شده است؟ گفت: این صحیح است اما زمانی که می خواهند با برادر رییس جمهور و برادر معاون اول برخورد کنند می گویند این برخورد سیاسی است، چه کار می توان کرد؟

وی تصریح کرد: مایه تاسف است که کالای قاچاق به واسطه نزدیکان مسئولان وارد و هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نمی‌شود.

حجت الاسلام لارگانی با بیان اینکه وظیفه مجلس نظارت است، افزود: در دوره قبل ریاست جمهوری با تحقیق از سازمان تامین اجتماعی مشخص شد، اختلاس هایی صورت گرفته است، بر آن اساس نمایندگان مجلس موظف به تهیه گزارشی مبنی بر صحت این قضیه شدند که نتیجه‌ آن به قوه قضاییه ارسال شد. بنابراین کار نظارت و جلوگیری از مفاسد اقتصادی تا جایی در دست مجلس است و بعد از آن بر عهده قوه قضائیه قرار می گیرد. 

پارلمانی شویم

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به نقش احزاب در تحقق مطالبات مردم تصریح کرد: من اصولگرا هستم و به آن هم افتخار می کنم، اما وامدار گروه و شخص خاصی نیستم، اگر وامدار گروهی خاص بودم در مجلس نهم و دهم نمی توانستم انتقادات لازم را به دولت داشته باشم.

حجت الاسلام لارگانی اضافه کرد: زمانی که افراد تحت پرچم جریانی وارد کار می شوند، باید گوش به فرمان باشند، البته من چنین رویه‌ای را اتخاذ نکردم گرچه معتقدم باید به سوی حزبی شدن پیش برویم.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر پارلمانی شدن امور افزود: باید به طرف پارلمانی شدن امور برویم. در دولت آمریکا چه جمهوری خواهان در رأس قدرت باشند چه دموکرات ها، کمترین تغییرات در بدنه مدیریتیصورت می گیرد، اما در ایران با تغییر گروه‌ها حتی آبدارچی نیز تغییر می کند، با این حال در شهرستان فلاورجان حتی در دوره مدیریت اصولگرایان هم  مدیران اصلاح طلب کار می کردند و از آنها حمایت شد.

جناحی عمل کردن مانع پیشرفت

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه افراد توانمند نباید از سیستم های مدیریتی کنار گذاشته شوند، تصریح کرد: تا زمانی که افراد توانمند را به دلیل وابستگی به جریانی خاص از سیستم خارج کنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه توضیح داد: برخی افراد شاغل در ادارات دولتی تحت عناوینی مانند «خدماتی» مشغول به کار بودند در صورتی که به حقوق خود نمی رسیدند، همین مسائل بود که باعث شد در دولت قبلی تمامی افراد به صورت رسمی در ادارات استخدام شوند.

مخالف حضور بانوان در ورزشگاه نیستم

وی با اشاره به نظر اسلام در مورد ورزش بانوان گفت: بسیاری از ورزش‌ها مانند شنا و تیراندازی از سوی پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است، زیرا ورزش باعث سلامت جسم و روح انسان می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه اسلام و روحانیت با ورزش مشکل و مخالفتی ندارند، ادامه داد: رهبر انقلاب از دوستداران ورزش است، اما گاهی اظهار نظرهایی در مورد ورود بانوان به استادیوم‌های ورزشی می‌شود که مایه تعجب است. سوالی که من از شما خبرنگاران دارم این است که به عنوان یک فرد غیرت مند می توانید بپذیرید خواهران و مادران شما در فضایی که رکیک‌ترین صحبت ها و ناسزاها مطرح می شود، حضور پیدا کنند؟

حجت الاسلام لارگانی تصریح کرد: من مخالف حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی نیستم، اما با وضعیت فعلی که شئونات اسلامی رعایت نمی شود، مخالفیم، ما مسلمان هستیم و مسائلی در مورد محرم و نامحرم باید رعایت شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: به نظر من الان بزرگترین چالش سیاسی نظام بحث «رکود و بیکاری» جوانان عزیز ماست. مردم ما ولی نعمت ما هستند و آن ها باعث وجاهت قانونی جایگاه ما شدند. بر این اساس باید دقت بیشتری داشته باشیم که آنها از نظر معیشت مشکلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد:اقداماتی همچون پرداخت یارانه و سبد کالا، راهکار منطقی برای حل مشکلات اقتصادی مردم نیست. همان زمان که بحث هدفمندی یارانه ها مطرح بود به رییس جمهور و وزیر اقتصاد وقت گفتم ما باید به جای پرداخت یارانه نقدی، به توسعه تولید و اشتغال بپردازیم و  اگر این توصیه انجام شده بود، حالا این مشکلات را نداشتیم.

کد خبر 336728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.