۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
زیر کولر و بخاری چاق می‌شوید

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استفاده از وسایل سرمایشی در تابستان و وسایل گرمایشی در زمستان، انرژی و سوخت را در بدن ذخیره کرده و منجر به چاقی می شود.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در کنار تغذیه، وضعیت روحی افراد نیز در بروز چاقی تاثیرگذار است، اظهار کرد: پدیده چاقی در همه کشورها و به وی‍ژه در ایران رو به افزایش است ضمن اینکه سن ابتلا به چاقی در کشور از سالمندی و میانسالی به کودکی کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه باور عمومی بر این است که دریافت کالری بالا و عدم مصرف این کالری‌ها می‌تواند دلیل چاقی باشد، اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد امروزه این امر تنها دلیل چاقی نیست و عوامل ناخودآگاه دیگری مانند استرس و کم‌خوابی نیز بر این بیماری تاثیرگذار است.

کم‌خوابی منجر به چاقی می‌شود

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سبک زندگی نسل امروز با گذشته تفاوت‌های فاحشی دارد، گفت: شب بیداری‌ها سیستم بدن بسیاری از افراد جامعه را دچار اختلال کرده چرا که حداقل خواب مورد نیاز برای بدن شش ساعت است تا بدن با دفع سموم و باز سازی دوباره بتواند برای فردا تنظیم شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که شش ساعت خواب یک انسان در شب تامین نشود، روز بعد بدن شخص با استرس روبه رو خواهد شد که این استرس موجب انجام فعالیت کمتر، پرخوری بیشتر و چاقی اشخاص خواهد شد.

انتظاری با بیان اینکه بدن افراد در تابستان با تعریق خنک شده و در زمستان با لرزیدن و افزایش سوخت و ساز گرم نگه داشته می‌شود، اضافه کرد: این در حالی است که امروزه عمل تعریق و خنک کردن بدن را در تابستان با کولر و گرم کردن بدن در زمستان را با وسایل گرمایشی انجام می‌دهیم که این سبک زندگی نیز در چاقی تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی در بدن انرژی و سوخت ذخیره شده و از تحرک و سوخت و ساز زیاد بدن جلوگیری می‌شود که این امر، فرد را در مسیر چاقی قرار می‌دهد.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از پلاستیک‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در بروز اضافه وزن داشته باشد، گفت: اکنون در کتاب‌های تغذیه بحثی به نام مواد چاق کننده "اوبیسوژن" که بیانگر تاصیر جنس ظروف نگهداری مواد عذایی است مطرح شده است که بر اساس این نتایج کارشناسانه ظروف پلاستیکی، شیشه‌های نوشابه، ظرف‌های یک بار مصرف پلاستیکی وکیسه‌های فریزر می‌تواند منجر به پرخوری و در نهایت چاقی شود.

وی با تاکید بر اینکه امروزه با توجه به افزایش روز افزون استفاده از مواد پلاستیکی جدا کردن این ماده از زندگی انسان‌ها امری ناممکن است، تصریح کرد: در این زمینه باید با اقدامات فرهنگی تاثیرگذار مردم را نسبت به استفاده از ظروف شیشه‌ای، استیل و پاکت‌های کاغذی و پارچه‌ای تشویق کنیم.

گرسنگی منجر به چاقی می‌شود

انتظاری که معتقد است گرسنگی بیش از اندازه به منظور لاغری منجر به چاقی می‌شود، گفت: گرسنگی دادن به بدن موجب حریص‌تر شدن بدن نسبت به خوردن غذا و مواد غذایی شده و با جذب بیشتر مواد چاقی اشخاص را به دنبال خواهد  داشت.

وی با بیان اینکه ضروری است که افراد چاق برای درمان بیماری خود غذاهای دارای کالری کم و سیری بالا را در سبد غذایی‌شان قرار دهند، گفت: همچنین این افراد باید در فواصل کوتاه غذاهای کم کالری را مصرف کنند.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی از دلایل بروز چاقی کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن است، افزود: کمبود ویتامین‌ها بدن را حریص‌تر کرده و موجب چاقی افراد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین ضروری است که افرادی که برای کاهش وزن ورزش می‌کنند باید فعالیت‌های خود را در محیط آرام و در دل طبیعت انجام دهند تا با داشتن آرامش روحی بیشتر از بروز استرس‌ها و نا آرامی پیشگیری شود. 

انتظاری با تاکید بر اینکه مصرف قندهای مصنوعی بدون کالری افراد را به خوردن شیرینی‌ها عادت می‌دهد، گفت: همین عادت موجب بروز چاقی اشخاص در آینده خواهد شد.

کد خبر 336577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.