برخی از صنعت آسیب های اجتماعی منتفع می شوند

یک جامعه‌شناس با انتقاد از دست اندرکاران کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه گفت: متاسفانه این دست‌اندرکاران قصدشان کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست چرا که از صنعت آسیب‌های اجتماعی به شدت منتفع می‌شوند.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: طلاق یکی از مسائل بسیار مهم جامعه است که به عنوان یک آسیب‌شناس به نحو خوشبینانه‌ای به آن نگاه می‌کنم و برخلاف تمام کسانی که کارکردهای منفی آن را می‌بینند من کارکردهای مثبت آن را می‌بینم و معتقدم طلاق نشانه‌ای از رشد عقلانیت جامعه است.

استاد دانشگاه‌ با اشاره به اینکه ۹۵ درصد طلاق‌ها، طلاق‌های توافقی است، گفت: طلاق‌های توافقی نشانگر رشد عقلانیت زوجین است، وقتی افراد نمی‌توانند با هم زندگی کنند دلیلی ندارد که بمانند و برای خود و دیگران آزارهای روحی ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمارهای رسمی حکایت از این دارد که بین طلاق و اعتیاد یک رابطه مستقیم وجود دارد، افزود: اعتیاد طلاق را و طلاق، اعتیاد را افزایش می‌دهد.

این جامعه شناس با بیان اینکه متغیرهای تعیین‌کننده‌ای اعتیاد و طلاق را به عنوان عامل تسهیل‌گر و تخریب‌کننده طلاق ایجاد می‌کند، گفت: عوامل دیگری وجود دارد که طلاق را در جامعه به موضوعی سخت تبدیل کرده و آن را گسترش می‌دهد.

پدریان با تاکید بر اینکه عدم رضایت از روابط جنسی با وجود اعتیاد می‌تواند عاملی برای طلاق باشد، اظهار کرد: قطعا رضایت جنسی و موضوعاتی نظیر این می‌تواند تسهیل کننده یا بهانه‌ای برای طلاق باشد.

این استاد دانشگاه‌ با اشاره به اینکه ۵۵ درصد طلاق‌ها ناشی از اعتیاد یکی از زوجین است، خاطرنشان کرد: بخشی از وقایع طلاق مستقیما به دلیل اعتیاد است اما اینکه آمار طلاق‌های مرتبط با اعتیاد چقدر واقعی است، جای سوال دارد.

وی با انتقاد از دست اندرکاران کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه گفت: متاسفانه این دست‌اندرکاران قصدشان کاهش آسیب‌های اجتماعی نیست چرا که از صنعت آسیب‌های اجتماعی به شدت منتفع می‌شوند.

مشاوره موثر قبل از ازدواج راهکار کاهش طلاق

پدریان با تاکید بر اینکه طلاق در واقع جزء پیامدهای اعتیاد است در خصوص روش‌های کاهش طلاق گفت: نظام ساختاری ثبت احوال و اسناد باید برای ثبت ازدواج زوجین شرط لازمی مبنی حداقل شش جلسه مشاوره مفید، قبل از ازدواج داشته باشند و الزاما این مشاوره‌ها نباید توسط مشاورین صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشاوره‌های قبل از طلاق توسط روان‌شناسانی انجام می‌شود که بیشتر به دنبال منافع شخصی خود هستند.

این استاد دانشگاه افزود: همان طور که در طلاق توافقی زوجین ملزم به حضور در دو جلسه مشاوره هستند، پیشنهاد می‌شود برای ثبت ازدواج هم نظام مشاوره و آموزش مفید و موثر را به ساختارهای ثبت ازدواج اضافه کنیم.

روانشناسان مشکلی از مشکلات جامعه را حل نکرده‌اند

پدریان با تاکید بر اینکه ملزم کردن زوجین به مشاوره مفید یکی از بهترین راهکارهای کاهش طلاق است، افزود: این امر اگر به صورت تخصصی انجام شود، می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد و برای ایجاد و گسترش این امر نیازمند مربیانی حرفه‌ای و آموزش دیده در کارگاه‌های آموزش تخصصی هستیم.

وی که معتقد است حل معضلات اجتماعی نیاز به حضور و برنامه‌ریزی کارشناسانه و تخصصی دارد، با انتقاد از حضور بیش از اندازه روانشناسان در این زمینه گفت: اشکال کار در کشور ما این است که امور جامعه به دست روانشناسان افتاده و متاسفانه این قشرنه تنها مشکلات را حل نکرده‌اند بلکه مشکلات را مضاعف کرده‌اند.

این جامعه شناس در مورد راهکار دوم کاهش طلاق اظهار کرد: راهکار دوم علاوه بر آموزش و مشاوره موثر، آموزش جامعه از طریق رسانه‌های جمعی مبنی بر بالا رفتن آستانه تحمل افراد است و این شعار همیشگی را باید رسانه‌ها به جامعه آموزش دهند که با هم بودن آری مثل هم بودن نه.

کد خبر 336570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.