فولادشهر نیازمند اداره ورزش و جوانان است

لنجان- شهردار فولادشهر گفت: با توجه ظرفیت‌های بالای جوانان فولادشهر در کسب رتبه‌های برتر کشوری و استانی در رشته‌های ورزشی فولادشهر نیازمند اداره ورزش و جوانان است، اما شهرداری آمادگی دارد، اتوبوسی سیار را برای رسیدگی به دغدغه‌های ورزشی شهروندان اختصاص دهد.

فرهاد سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه افزایش تعداد مناطق شهرداری فولادشهر به دو منطقه در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: تجربه تقسیمات منطقه‌ای ابر شهرها به لحاظ مدیریت شهری نشان می‌دهد، تقسیم‌بندی درست به‌صورت تعدد محله‌های شهری یکی از ابزارهای کارآمد برای تسلط و پیچیدگی شهر محسوب می‌شود.

وی افزود: این مهم به این معناست که به هر میزان شهرهای بزرگ به اجزای کوچک تقسیم شوند و شهرداران مناطق و نواحی از اختیارات لازم و گسترده در مقایسه با مدیریت مرکزی و ستادی شهر برخوردار باشند، سطح خدمات‌رسانی به همه نقاط شهر افزایش پیدا می‌کند.

شهردار فولادشهر شهر تصریح کرد: با توجه به گستردگی فولادشهر و همچنین آغاز سکونت در مسکن مهر فولادشهر که دومین مسکن مهر کشور از لحاظ وسعت به‌شمار می‌آید به استناد ماده ۵۴ قانون شهرداری و دستورالعمل محله بندی و منطقه بندی شهرها، با افزایش تعداد مناطق شهری، شهرداری این شهر از یک منطقه به دو منطقه در ساختار سازمانی این شهرداری موافقت شد و  با امضای وزیر کشور برای اجرا ابلاغ شد.

لزوم تکمیل پازل شهرداری و شرکت عمران

وی با تاکید بر لزوم تکمیل پازل بین شهرداری و شرکت عمران با هدف کاهش مشکلات شهروندان در فولادشهر، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت خدمت رسانی به شهروندان توسط شهرداری امروز ساختمان ناحیه دو شهرداری فولادشهر در دستور کار قرار گرفته و مسکن مهر فولادشهر به ناحیه دو شهری فولادشهر تبدیل خواهد شد، چراکه ساکنان این منطقه جزء شهروندان فولادشهر هستند و فعالیت‌های شرکت عمران و شهرداری فولادشهر تنها باید تاثیرات مثبت را در زندگی مردم ایجاد کند.

سلیمی با بیان اینکه شهرداری‌ها باید زمینه اقتصاد پویا در شهر را برای شهروندان فراهم کند، اضافه کرد: تقسیم منطقه‌بندی شهرداری فولادشهر به دو ناحیه، قطعا تحقق توسعه پایدار شهری را تسریع و تسهیل می‌کند و با عملیاتی شدن فعالیت منطقه دو شهرداری ارایه خدمات و تقویت زیرساخت‌های شهری بیش از پیش ارتقاء خواهد یافت.

وی عنوان کرد: توجه به آینده و چالش‌های پیش رو، باهدف شناسایی تهدیدها و فرصت‌ها، خصوصاً در عرصه مدیریت از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست، بر همین اساس با توجه به افزایش جمعیت فولادشهر باید امکانات شهر نیز همگام با افزایش جمعیت افزایش یابد و به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نیازهای آتی شهر را برطرف کنیم.

استقرار بخشداری خواسته مردم فولادشهر

شهردار فولادشهر خاطرنشان کرد: امیدواریم با استقرار بخشداری فولادشهر روند استقرار ادارات، نهادها سرعت بیشتری به خود بگیرد، اما شهرداری فولادشهر و شرکت عمران با آینده‌نگری به کار خود را در این شهر ادامه می‌دهند و بر همین اساس احداث ایستگاه آتش‌نشانی و کلانتری در ناحیه دو فولادشهر در حال احداث است.

وی در ادامه فولادشهر را متولد ذوب‌آهن عنوان کرد و افزود: پایه گذاری شهر جدید فولادشهر در سال ۱۳۴۷ توسط مهندسان روسی با هدف سکونت تکنسین‌های شرکت ذوب آهن و همچنین ایجاد سرپناهی برای نیروهای متخصص و فنی شاغل در این مجموعه آغاز شد.

وی گفت: فولادشهر در آن زمان با برج‌های مجلل و سربه فلک کشیده‌ای که از کیلومترها مدرنیته بودن این را فریاد می زد، معرفی شد و امروز فولادشهر دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی است و حتی آوازه این شهر به دلیل حضور ورزشگاه ذوب آهن در این شهر و برگزاری بازی‌های لیگ و آسیا زبان زد خاص و عام است.

شهردار فولادشهر تصریح کرد: با توجه به اینکه ورودی‌های فولادشهر در کنار اتوبان‌ها قرار دارد، این شهر از نظر منظر ورودی با مشکل مواجه است، چراکه منظر ورودی هر شهر معرف هویت، تاریخ و فرهنگ آن شهر به‌شمار می آید،  اما در طراحی ورودی‌های اصلی شهر جدید فولادشهر رعایت این موضوع، در سال‌های گذشته به دست فراموشی سپرده شده است و این فضای مهم شهری، همچنان مهجور و منزوی به حیات فیزیکی خود ادامه می دهند.

ورودی‌های شهر مهجور و منزوی به حیات فیزیکی خود ادامه می دهند

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های راهبردی توسعه شهر جدید فولادشهر اصلاح طرح‌های هندسی و ورودی‌های شهر برنامه‌ریزی شده که البته این مسئله یکی از خواسته‌های مهم مردم این شهر نیز به شمار می‌آید.

سلیمی اضافه کرد: امروز این مسئله به معضلی در مسیر عمران و آبادانی شهر تبدیل شده و تصویر نامناسبی را از هویت شهری فولادشهر در ذهن مسافران و گردشگران به یادگار گذاشته و شاید در برخی موارد رغبت آنها را جهت بازدید از شهر کاهش داده و توسعه صنعت گردشگری شهر را نیز با تهدید جدی مواجه کرده است از این جهت مجموعه شهرداری به سمت اصلاح ورودی‌های این شهر گام برداشته است.

وی یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مدیریت شهری را وجود بلند مرتبه‌ها در این شهر اعلام کرد و گفت: با اینکه در گذشته بلند مرتبه‌های نماد این شهر بودند با گذشت بیش از نیم قرن از عمر این مجموعه‌ها امروز بلند مرتبه‌های فولادشهر با چالش‌های مختلفی مواجه شده‌اند.

شهردار فولادشهر با بیان اینکه آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلندمرتبه یکی از دشوارترین حوادث شهری به‌شمار می‌آید، عنوان کرد: امروز دیگر بلند مرتبه‌های فولادشهر نه ظاهر مناسبی دارند و نه باطن قابل تاملی، ساختمان‌هایی که شاید عمر مفیدشان به پایان رسیده و برای شهرداری چالشی مهم به شمار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: باید به این مهم توجه داشت که بروز حوادث غیرمترقبه نظیر آتش‌سوزی ممکن است در هر کجای دنیا رخ دهد و حادثه آتش سوزی پلاسکو در واقع زنگ خطر برای نقاط مختلف از جمله بافت فرسوده و مراکز موجود در هسته مرکزی سطح شهر بود.

آتش نشانی فولادشهر نیازمند یک دستگاه نردبان ۵۶ متری

سلیمی گفت:  در حال حاضر نردبان موجود در آتش نشانی فولادشهر تنها تا هفت طبقه از بلندمرتبه‌ها را می‌تواند پوشش دهد و در مواقع حساس و وقوع حوادث دسترسی به ۱۲ طبقه امکان پذیر نخواهد بود از این رو پیگیری‌های لازم جهت تجهیز این ناوگان به یک دستگاه نردبان ۵۶ متری فراهم شده است، اما برای خرید آن نیازمند اعتباری بالغ‌بر ۷۰ میلیارد ریال اعتبار هستیم.

وی متذکر شد: با توجه به اهمیت موضوع ضروری است تا با یک نگاه ملی و استانی به حل مشکلات بلندمرتبه‌های فولادشهر پرداخته شود چراکه شهرداری با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارد قادر به حل تمامی مشکلات مربوط به این ساختمان‌ها نخواهد بود و افراد ساکن در این مجموعه‌ها نیز از افراد ضعیف به‌شمار می‌آیند.

شهردار فولادشهر اظهار کرد: باید توجه داشت فولادشهر با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از نبود مراکز دائمی نمایشگاهی، میدان میوه و تره‌بار و پایانه مسافربری مناسب رنج می‌برد و بر همین اساس شهرداری وارد میدان عمل شده است تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کاستی‌های موجود را مرتفع سازد.

وی افزود: فعالیت مدیریت شهری با زندگی روزمره و سرنوشت شهروندان گره خورده و بر همین اساس همگرایی و هم افزایی بین مردم، مدیران شهری باید بیش از گذشته تقویت شود و بر همین اساس دفترچه‌های عوارض باید به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا آنها با آگاهی کامل ما را با پرداخت عوارض یاری کنند.

بهره‌مندی از سرمایه‌های بخش خصوصی پروژه‌ها را احیا می‌کند

سلیمی تصریح کرد: قطعا بهره‌مندی از سرمایه‌های بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از پروژه‌های درگیر با مشکلات مالی را احیا کند و در بیشتر کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل در توسعه قلمداد می‌شود و بر همین اساس شهرداری فولادشهر در این مسیر گام برخواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز شهرداری فولادشهر با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری، فرش قرمزی را زیر پای سرمایه گذاران بخش خصوصی پهن کرده و با کاهش بروکراسی اداری و شفافیت کامل آغوش خود را بر روی سرمایه گذاران بخش خصوصی گشوده تا شاهد توسعه فولادشهر باشیم.

شهردار فولادشهر با اشاره به ثمرات پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد شهری، گفت: امروز در شهرداری فولادشهر برای حضور سرمایه‌گذاران و شهروندان چشم‌اندازی روشن و عملکردی شفاف ارایه شده تا افراد به مشارکت در پروژه‌های شهری راغب شوند.

وی عنوان کرد: باید توجه داشت اقتصاد پویا و درآمدهای پایدار لازمه امروز شهرداری‌های است و با فروش زمین در منطقه مخالف هستیم و بر همین اساس درصددیم تا در چارچوب سیاست‌ها و قوانینی که برای شهرداری‌ها تعریف شده است به درآمدهای پایداری دست پیدا کنیم و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی یکی از راهکارها در مدیریت شهری است.

سلیمی خاطرنشان کرد: مجموعه شهرداری فولادشهر همواره در راستای خدمت رسانی به مردم در بخش‌های مختلف تلاش کرده و به حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و... که دارای کارکردهای مختلفی هستند نیز توجهی ویژه داشته تا رضایتمندی شهروندان را شاهد باشد.

اتوبوس سلامت در فولادشهر راه‌اندازی می شود

وی افزود: امروزه موضوع سلامت از مهم ترین دغدغه‌های تمامی دستگاه‌ها و مدیران اجرایی است و بر همین اساس شهرداری و شورای اسلامی فولادشهر نیز به این موضوع نگاه ویژه‌ای دارند.

شهردار فولادشهر تصریح کرد: امروز باید با فرهنگ‌سازی در بین شهروندان الگوهای رفتاری جامعه را اصلاح کنیم تا هرآنچه که سلامت افراد را در اولویت قرار می‌دهد در راس قرار گیرد و به این طریق هزینه‌های سنگین درمان را کاهش دهیم.

وی از راه‌اندازی اتوبوس سلامت در فولادشهر خبر داد و گفت: شهرداری فولادشهر آمادگی دارد تا پیرو جلسات اخیر با مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان، اتوبوسی را برای ارتقاء سطح سلامت شهروندان فولادشهر در اختیار این مجموعه قرار دهد تا به صورت سیار بتواند خدمات بهداشتی را به شهروندان ارایه دهد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر شهرستان لنجان به خصوص فولادشهر به دلیل همجواری با کارخانه ذوب آهن و دیگر صنایع با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است، البته تردد خودروهای سواری نیز در این خصوص بسیار تاثیرگذار بوده و هست بر همین اساس یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مدیریت شهری در فولادشهر رفع آلودگی هوا است.

سلیمی با اشاره به راه‌اندازی تصفیه خانه پساب فولادشهر در آینده نزدیک، اضافه کرد: وجود ۴۸۰ هکتار فضای سبز در شهر فولادشهر نشان از نگاه شهرداری به کاهش آلودگی هوا است، اما موضوعات منتهی به آلودگی هوا بسیار متعدد است و تنها ایجاد فضای سبز از پس مشکلات مرتبط با آلودگی‌ هوا بر نمی‌آید، از این رو باید به ناوگان حمل و نقل  عمومی نگاهی ویژه داشت.

وی عنوان کرد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی در شهرستان لنجان توجه به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است، از این رو باید سمت بازنگری نگاه شهروندان نسبت به استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی و پرهیز از وسایل نقلیه تک سرنشین قدم برداریم.

فولادشهر نیازمند اداره ورزش و جوانان است

شهردار فولادشهر اظهار کرد: با توجه ظرفیت‌های بالای جوانان فولادشهر در کسب رتبه‌های برتر کشوری و استانی در رشته‌های ورزشی فولادشهر نیازمند اداره ورزش و جوانان است، اما شهرداری آمادگی دارد، اتوبوسی سیار را برای رسیدگی به دغدغه‌های ورزشی شهروندان اختصاص دهد.

وی در پایان با اشاره به بودجه شهرداری فولادشهر گفت: بودجه شهرداری فولادشهر در سال جاری بالغ‌بر ۵۱ میلیارد تومان بود و در سال آینده این مبلغ به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سلیمی افزود: دغدغه امروز شهرداری فولادشهر مسایل پرسنلی بوده و با تلاش‌های انجام گرفته پرداخت حقوق پرسنل به روز رسانی شده تا این قشر زحمت‌کش بتوانند در ارایه خدمات به شهروندان کوشا و فعال باشند.

کد خبر 336554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.