رشته‌های تحصیلی دانشگاهی بر اساس نیاز کشور طراحی شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: رشته های تحصیلی دانشگاهی باید بر اساس نیاز کشور طراحی شود تا جوانان پس از فراغت از تحصیل، بیکار نمانند و نیازهای کشور تأمین شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اصفهان​آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با رییس و معاونان دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه رشته های تحصیلی در دانشگاه های کشور بر اساس نیازهای  کشور طراحی شود، اظهار کرد: اگر دانشجویان بر اساس این نیازها تربیت شود، پس از فراغت از تحصیل بیکار نمی شوند و نیازهای کشور نیز تأمین می شود.

وی با بیان اینکه پنج رشته دانشگاهی خوب، ارزشمند و آینده دار بهتر از ۱۰۰ رشته ای است که در آینده نیازی به آن نیست، افزود: دانشگاه ها باید به دانشجویان مشورت دهند و رشته های خوب و آینده دار را مطابق با نیاز های کشور به آنان معرفی کند؛ نباید عمر دانشجویان هدر رود، به نظر بنده بدترین اسراف، اسراف در عمر است، اینکه یک دانشجو چهار سال عمر خود را به یادگیری رشته ای که فایده ای ندارد اختصاص دهد، اسراف است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بیان کرد: لازم است تا همه دانشگاه ها همانند دانشگاه علمی کاربردی، به صورت تئوری و عملی با دانشجویان کار کنند تا فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته خود متخصص باشند.

وی یادآور شد: یکی از اشکالاتی که قبلاً به وزارت علوم مطرح کرده ام این است که جذب دانشجو بر اساس نیاز کشور انجام نمی شود و دانشگاه ها فقط به فکر درآمدزایی هستند؛ مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از دختران دانشجو، فوق لیسانس حقوق می گیرند و در آینده دستگاه قضایی نمی تواند آنان را به عنوان قاضی جذب کند.

آیت الله طبابایی نژاد ادامه داد: از سوی دیگر در اصفهان که یک شهر مذهبی است رادیولوژیست یا دندان پزشک مجرب زن و مرد به اندازه کافی برای خانم ها و آقایان وجود ندارد، این بدین معنا است که نیاز وجود دارد، اما تحصیل دانشجویان در این رشته ها نیست؛ برای مثال رشته مهندس معدن برای زنان وجود دارد، آیا مسئولان فکر نمی کنند که در کشور ما که یک کشور اسلامی است این رشته برای زنان کارایی ندارد.

وی با بیان اینکه باید نخبگان را به دانشگاه ها به ویژه در مقاطع بالای دانشگاهی جذب کرد، تصریح کرد: اینکه یک نفر به راحتی به دانشگاه وارد شود، درس بخواند، مدرک بگیرد و پس از فراغت از تحصیل، کاری یاد نگرفته باشد، چه فایده ای دارد؟ اینکه علمی آموخته شود و نتوان به جامعه خدمت کرد، فایده ای ندارد.

امام جمعه اصفهان با ابراز خرسندی از فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در تدوین رشته های دانشگاهی مورد نیاز جامعه عنوان کرد: مسئولان باید زودتر به فکر اینگونه اقدامات بودند؛ مسئله علم و یادگیری اگر کاربردی نباشد به درد نمی خورد، علم نظری و دانستن، مقدمه ای برای عمل کردن است.

ارزش ذاتی علوم مذهبی و دینی

وی یادآور شد: البته برخی از علم ها همچون علوم مذهبی ارزشمند هستند چراکه با فراگیری این علوم و شناخت خدا و دین الهی ایمان، انسانیت و تقرب به خدا انسان افزایش می یابد؛ علم دینی را نمی توان بدون تقوا به دست آورد اما یک فرد کافر  می تواند سایر رشته ها را بیاموزد.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: برخی از دختران و خانم هایی که تا سطح لیسانس و بالاتر درس خوانده اند از مسائل خانه داری اطلاعی ندارند و یکی از علت های طلاق در جامعه، همین عدم یادگیری مهارت های زندگی است، البته طلاق علت های متعددی دارد.

سید حسن قاضی عسکر، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان نیز در این دیدار با ارایه گزارشی از اقدامات این دانشگاه اظهار کرد: استان اصفهان با ۴۳ مرکز علمی کاربردی در سطح استان، بیشترین مرکز در سطح کشور را در میان دانشگاه های جامع علمی دارد.

وی با اشاره به تفاوت های دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها افزود: این دانشگاه بر اساس نیاز و تقاضای جامعه و آمایش سرزمین رشته های خود را طراحی و اجرا می کند، این دانشگاه شغل محور بوده و به آموزش مهارت های خاص به دانشجویان می پردازند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: در نظر داریم با راه اندازی سامانه اینترنتی، وضعیت رشته های تصحیلی از نظر نیاز کشور و اشباع شدن آن را به دانشجویان ارائه کنیم، از سوی دیگر تأسیس رشته های جدید و کاربردی همچون رشته حسابداری با گرایش خمس و زکات در حال بررسی است.

کد خبر 336488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.