۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
شهری برای دو جنس بسازیم

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم تحقق عدالت اجتماعی گفت: استفاده از مشارکت زنان برای برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهری نیز حائز اهمیت است و با توجه به این موضوع برای تحقق این گام از عدالت اجتماعی لازم است که زنان هم در عرصه مدیریت شهری دیده شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی در جلسه صبح امروز -یکشنبه- شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: عدالت اجتماعی از دیرباز مورد توجه جوامع بشری، دانشمندان و ادیان الهی بوده و است. البته ممکن است حساسیت نسبت به این موضوع در حوزه های مختلف متفاوت بوده باشد، اما امروزه عدالت اجتماعی به یکی از مهمترین چالش‌های جوامع بشری تبدیل شده است، به طوری‌که ریشه بسیاری از چالش‌ها و مشکلات به همین نابرابری‌های اجتماعی و فقدان عدالت اجتماعی بر می‌گردد و به طور حتم یکی از مصادیق این نابرابری‌ها در فضای شهری خود را نشان می‌دهد.

این عضو شورا اضافه کرد: اگر در فضاهای شهری بازخوردی از کیفیت زندگی شهروندان بر پایه ساختارهای محیطی، فرهنگی و اجتماعی به دست آید، می‌توان به دیدگاه روشنی در این ارتباط دست یافت، در واقع فضاهای شهری به مثابه یکی از بارزترین عرصه‌های تجلی هویت، فرهنگی و تمدن بستری مناسب برای یافتن دیدگاهی نسبتا جامع نسبت به کیفیت زندگی ساکنان هر جامعه به شمار می رود.

وی افزود: در این فضاهاست که می‌توان با تاثیرپذیری هم زمان از بستر و کالبد فضا، کیفیت و کمیت رخدادهای اجتماعی را مشاهده کرد، اما یکی از مشخصه‌های اصلی سازمان سیاسی و اجتماعی در تمام شهرها در هر نقطه ای از جهان و در هر مقطعی از تاریخ، عرصه های عمومی و خصوصی شهر و نمود حضور مردم در آنها است.

عضو شورای شهر اصفهان اضافه کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که مدیریت شهری باید آن را مدنظر قرار دهد توجه به حضور همه گروه‌های ذینفع در شهرها و فضاهای آنها در تمام ارکان مدیریتی و برنامه ریزی خود است و این از مصادیق بسیار مهم عدالت اجتماعی است، اما باید توجه داشت که حضور در عرصه‌های شهری به نحوه‌ سازماندهی و مدیریت این فضاها بستگی دارد.

فضاهای عمومی برای همه در دسترس باشد

طغیانی با بیان اینکه این نوع از مدیریت می‌تواند تعیین کننده الگوی رفتاری در فضاهای شهری باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع اثرات مهمی در زندگی اجتماعی دارد، در واقع یکی از مهمترین ابزارهای سنجش کارایی و اهمیت شهرها، وجود فضاهای عمومی موثر و کارآمد برای تمامی شهروندان بوده و این درحالی است که شهرهای معاصر و به تبع آن فضاهای عمومی شهری غالبا براساس نیازها و الگوهای رفتاری تمام اقشار اجتماعی و به خصوص زنان شکل گرفته اند، درحالی‌که فضاهای عمومی باید قابل دسترس برای تمامی افراد باشد. این فضاها مکان‌هایی هستند که شهروندان و بازدیدکنندگان باید بدون هیچ گونه تبعیض یا محدودیتی وارد آن شوند.

این عضو شورا اضافه کرد: اگر فضاهای شهری به مفهوم صحنه ای باشد که فعالیت‌های عمومی زندگی شهر در آنها به وقوع می‌پیوندد و به نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی هستند، باید به همه مردم اجازه حضور و دسترسی را بدهند، به بیان دیگر فضاهای عمومی شهری مظروفی متاثر از عدالت اجتماعی انسان و فعالیت‌های وی فارغ از سن، جنس و ویژگی‌های فردی هستند.

طغیانی ادامه داد: در طراحی و برنامه ریزی امروزه نمی‌توان به شکل یک جانبه و سنتی به فضاهای شهری نگریست، بلکه باید با تغییر نگرش‌ها، فضاهایی با قابلیت پذیرش ترکیبی از زنان و مردان را فراهم کرد. امروزه زنان نیز مانند مردان ساعت‌ها بیرون از خانه کارکرده و حتی زنانی که شاغل نیستند هم با توجه به شرایط حاکم بر زندگی دوران معاصر نیازمند حضور در اجتماع هستند.

وی اظهار کرد: امروزه نیازمند فضاهایی هستیم که انعطاف پذیری و امکانات لازم برای حضور، فعالیت و تردد زنان در کنار مردان را فراهم کند.

لزوم برخورداری همه افراد از حقوق اجتماعی

این عضو شورای شهر با بیان اینکه اساس جامعه مدنی بر کثرت گرایی متمرکز است، اضافه کرد: منظور از این صحبت برخورداری تمام افراد از حقوق اجتماعی برابر در تمامی عرصه‌های زندگی جمعی است، به این ترتیب مشارکت زنان در امور گوناگون مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت از خرد ترین تا کلان‌ترین سطح آن از مقیاس خانواده گرفته تا مقیاس ملی و فراملی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حقیقت معیار مشارکت زنان بیانگر سطح توسعه یافتگی یک جامعه خواهد بود.

طغیانی با تاکید بر اقدام عاجل شهرها برای تامین شرایط حضور زنان در فضاهای شهری گفت: حذف زنان از سطوح خرد منجر به حذف آنان از سطوح کلان می شود، حضور زنان در فضاهای شهری در همه سطوح، این پیام را به دیگران می‌دهد که شهر برای هر دو جنس ساخته شده و باید نیازها و مطلوبیت‌های زنان را در کنار مردان در نظر گرفت، در غیر این صورت، نیروها و توانمندی‌های بالقوه زنان در برنامه ریزی و مدیریت شهری به انزوا کشیده شده و به واسطه خروج از مناسبات قدرت از حقوق شهروندی خود حتی در سطوح ابتدایی نیز محروم می‌شوند.

وی گفت: مدیریت شهری باید از یکسو ضمن ارج نهادن به حضور زنان، شرایط را برای حضور آنها فراهم کند و البته در این زمینه توجه به بسترهای ایدئولوژیک و فرهنگی هر جامعه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا توجه نکردن به این زیرساخت‌ها می تواند تنها شرایط حضور زنان را محدودتر کند.

این عضو شورا اظهار کرد: استفاده از مشارکت زنان برای برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهری نیز حائز اهمیت است و با توجه به این موضوع برای تحقق این گام از عدالت اجتماعی لازم است که زنان هم در عرصه مدیریت شهری دیده شوند، زیرا حضور زنان در رده‌های مختلف مدیریت شهری می‌تواند نیازهای جامعه زنان را از دریچه نگاه خودشان مورد توجه قرار بدهد.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت و پتانسیل حضور زنان در فضاهای شهری کاملاً بررسی و بسترسازی شود، گفت: به طور حتم توجه به مسائلی از جمله امنیت مادی، روحی و روانی زنان، تناسب فضاهای شهری با شرایط فیزیکی و فیزیولوژی آنان، تسهیل تردد زنان با ظرفیت‌سازی مناسب شبکه حمل و نقل و زیرساخت های حرکتی بانوان در فضاهای شهری از مهمترین عواملی هستند که شرایط حضور بانوان در فضاهای شهری را فراهم آورده که خود از مصادیق بسیار مهم تجلی عدالت اجتماعی است.

طغیانی تصریح کرد: به طور حتم بدون توجه به این ظرفیت‌سازی هرگونه صحبت از مفاهیم عدالت، عدالت طلبی و موارد دیگر دور از ذهن است، شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره پنجم با توجه به رویکردها و نگرش‌های خاص خود، توجه به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در ادامه راه نیز مورد توجه قرار می دهد.

کد خبر 336447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.