ساختار ملی ستاد نجات زاینده رود در حال شکل گیری است

مسئول تشکیل ستاد ویژه احیاء زاینده رود گفت: ساختار ملی و استانی ستاد نجات زاینده رود در حال شکل گیری است.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود میرمحمدصادقی در بیستمین جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، با تاکید بر این که دیگر نباید از واژه بحران خشکسالی استفاده کنیم، گفت: توجه به تغییر اقلیم، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و به جای مقابله با این پدیده خود را با آن سازگار کنیم.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته دو درجه افزایش حرارت را در کشور شاهد بوده ایم و متناسب با آن ۱.۱ میلیمتر در هر سال کاهش بارش داشته ایم، اظهار کرد: اگرچه مسئولیت کلی مدیرت آب کشور بر عهده وزارت نیرو است اما باید توجه داشت که آب یک مسئله مشترک میان بخش های مختلف دولت است و همه دستگاه های ذی ربط باید نسبت به مدیریت صحیح آن همکاری ویژه ای داشته باشند.

مدیرکل شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه امروزه کشورهای آفریقایی توانسته اند با گفتگو مسائل و مشکلات آبی را بین خود حل و فصل کنند، اظهار کرد: در ایران ناگزیر به تغییرات و اعمال تصمیمات در حوضه های آبی مختلف هستیم که باید با گفتگوی سازنده این مسائل را پشت سر بگذاریم.

وی تصمیمات در خصوص آب را شامل دو بخش سخت افزاری، نظیر انتقال های بین حوضه ای و بخش نرم افزاری شامل مشارکت همه ذینفعان و شفاف سازی دانست و ادامه داد: هم اکنون کارهای سخت افزاری در حال اجرا  سه پروژه تونل کوهرنگ سه، بهشت آباد و انتقال از خلیج فارس است که هرکدام موافقان و مخالفان زیادی دارد و بر این اساس باید تا اقدامات نرم افزاری را برای رسیدن به نتیجه دنبال کنیم.  

سطح زیرکشت کشاورزی اصفهان ۲۳ درصد کاهش یافته است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه آب یک موضوع بین بخشی است و همه نهادهای تاثیرگذار باید همکاری ویژه ای داشته باشند، گفت: به این منظور از سال ۹۴ طرحی به عنوان «ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد که در ادامه و با تلاش های صورت گرفته توانستیم دفتر این ستاد را در محل اتاق دایر کنیم.

حمیدرضا قلمکاری با ابراز خرسندی از تصمیم استاندار جدید اصفهان در خصوص ایجاد ستاد نجات زاینده رود، اظهار کرد: براساس تعاملات صورت گرفته، برای آنکه بین اتاق بازرگانی اصفهان و استانداری اصفهان که مجری ستاد نجات زاینده رود است؛ هم افزایی بیشتری ایجاد شود در نظر داریم دبیرخانه دائمی ستاد نجات زاینده رود را در اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد کنیم و در قالب یک کارگروه راهبردی، استانداری اصفهان را برای نجات زاینده رود بیش از پیش همراهی کنیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان به دلیل تغییرات اقلیمی و برخی سوء مدیریت ها، از جمیع جهات دچار ریاضت و انقباض شده است، گفت: سهم مصرف آب کشاورزی استان اصفهان بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ۶۳.۵ درصد است در حالیکه در بسیاری از محافل سهم این بخش را بیش از ۹۰ درصد اعلام می کنند.

قلمکاری تصریح کرد: توجه به نسل آینده لازمه هرگونه توسعه ای است و ما در استان اصفهان نه تنها توسعه کشاورزی نداشته ایم، بلکه سطح زیرکشت نیز ۲۳ درصد کاهش داشته و به تبع آن میزان برداشت های آب در بخش کشاورزی نیز کاهش یافته است.

 وی با بیان اینکه کمبود بارش های کشور در ۴۸ سال گذشته بی سابقه بوده است، ادامه داد: شرایط جدید ایجاب می کند به سمت فناوری های روز دنیا در بحث کشاورزی و معیشت جایگزین برای کشاورزان باشیم که اتاق بازرگانی فعالیت در این زمینه ها را وظیفه ذاتی خود می داند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با ابراز تاسف از اینکه از سال ۸۶ تا ۹۵ تنها ۲۵ ماه آب در رودخانه زاینده رود جاری بوده است، گفت : در سال آبی ۸۵-۸۶  میزان ۸۲ درصد از منابع آب استان در اختیار بخش کشاورزی قرار می گرفت اما در سال زراعی ۹۴-۹۵  این میزان به ۶۳ درصد کاهش داشته است

تحصن کشاورزان آب به آسیاب دشمن می ریزد

 رییس اتاق بازرگانی اصفهان بحث اشتغال برای کشاورزان شرق اصفهان را از برنامه ی های اتاق بازرگانی دانست و گفت:  تحصن کشاورزان  به جز اینکه آب به آسیاب دشمن می ریزد فایده ای ندارد و لازم است در خصوص وضعیت موجود کشور از نظر آب، توضیحات بیشتری برای مردم این منطقه ارائه شود.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی تعامل اتاق بازرگانی با ستاد نجات زاینده رود را برای مقابله با معضلات آبی استان بسیار ضروری دانست و ادامه داد: تشکیل تعاونی ها و  احداث نیروگاه های خورشیدی و بادی در منطقه ی شرق اصفهان از جمله طرح هایی است که می تواند در بحث اشتغال بسیار موثر باشد

ساختار ملی ستاد نجات زاینده رود در حال شکل گیری است

مشاور استاندار و مسئول تشکیل ستاد ویژه احیاء زاینده رود در این جلسه با بیان اینکه نیازمند ارتباط  بیشتر با کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان هستیم، اظهار کرد: ضروری است با توجه به مسائل و مشکلات حوضه آبریز زاینده رود، مسائل این حوضه  در سطح ملی بررسی شود اما لازمه این اقدام ایجاد یک تشکل استانی قوی است که بتوانیم هم در اجرای مصوبات موفق باشیم و هم  بتوانیم مسائل این حوضه را تا حصول نتیجه پیگیری  کنیم.

محمدعلی طرفه با بیان اینکه ساختار ملی و استانی «ستاد نجات زاینده رود در حال شکل گیری است»، گفت: بخش ها و نهادهای مختلف نظیر اتاق بازرگانی، اساتید دانشگاه، کشاورزان، صنعتگران، سمن ها و دستگاه های دولتی هرکدام بر اساس ضوابط  و دغدغه خود در راستای تبیین و پیگیری  مسائل زاینده رود فعالیت هایی دارند اما برای هم افزایی و موفقیت لازم است این فعالیت ها شکل منسجم تری به خود بگیرد.

سیاست های نادرست کلان کشور عامل بروز مشکلات است

نایب مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات امروز ما در بخش کشاورزی، آب و محیط زیست ناشی از سیاست ها و برنامه های نادرست کلان کشور است، گفت: نباید تمام مشکلات امروز زیست محیطی و کشاورزی کشور را، ناشی از تغییرات اقلیمی بدانیم بلکه باید بپذیریم بسیاری از مشکلات و معضلات امروز  ناشی از تصمیمات نادرست و مدیریت اشتباه است که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد.

لطف الله ضیائی ادامه داد: به عنوان مثال اگرچه طرح تعادل بخشی آبخوان ها امری اصولی است ولی این طرح کلان دارای نقیصه هایی است و به همین علت نمی تواند مشکل کشور را در این زمینه حل کند.

وی تخصیص یارانه حامل های انرژی به کشاورزان را از دیگر قوانین نادرست عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد هزینه های پمپاژ آب به صورت یارانه به کشاورزان تعلق می گیرد که این خود باعث افزایش برداشت ها از منابع آب است و در مواردی سبب می شود تا کشاورزان در بالادست سد زاینده رود حتی تا ارتفاع ۶۰۰ متر آب را پمپاژ کنند.

نایب مسئول کمیته آب، توسعه باغات در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار را یکی دیگر از طرح های کلان نادرست کشور اعلام کرد و افزود: طرح حمایت از آبیاری های نوین نیز به دلیل اینکه در میزان برداشت ها تغییری ایجاد نمی کند نمی تواند در مدیریت مصارف اثر گذار باشد و این طرح صرفا توسعه کشاورزی را در پی دارد.

کد خبر 336388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.