شکستگی دندان کودکان را جدی بگیرید

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شکستگی دندان کودکان باید جدی گرفته شود و در غیر این صورت منجر به عفونت دندان می‌شود.

مهدی جعفر زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره آسیب‌های وارد شده به فک و دندان‌های شیری و دایمی کودکان اظهار کرد: آسیب دیدن دندان‌ها یکی از معضلات مشترک بین انسان‌ها است که بخش مهمی از این آسیب‌ها در دوران کودکی بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت های فیزیکی بدن از دوران کودکی بر روی سلامت فک و دندان تاثیرگذار است،‌ تصریح کرد: برای مثال زمانی که کودکان راه رفتن را آغاز می کنند به دلیل عدم تکامل سیستم عصبی روزانه چندین بار زمین می خورند که این امر در سلامت فک و دندان تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دعوا و نزاع بچه‌ها در سنین بالاتر و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی خطرناک در مدارس موجب بروز ناهنجاری‌هایی در فک و دندان کودکان می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه سوء رفتار با کودکان امروز در جوامع مدرن همچنان یک معضل است، گفت: نوع تنبیهی که برای این افراد در خانه و یا مدرسه در نظر گرفته می‌شود موجب بروز اتفاقاتی و ضربه زدن به دندان‌های کودک می‌شود.

جعفرزاده بروز تصادفات را از  دیگر دلایل وارد شدن ضربه به فک کودکان دانست و گفت: کودکانی که دارای ناتوانی‌های جسمی، ذهنی، صرع، فلج مغزی و سندروم‌ها هستند به دلیل کافی نبودن تعادل بدنشان در برخوردهایی که با اجسام و یا زمین دارند به دندان‌های خود آسیب می‌زنند.

متخصص دندان‌پزشکی کودکان با تاکید به اختلالات تکاملی اظهار کرد: تکه تکه شدن دندان کودکان یکی از اختلالات تکاملی است که گاهی به جنس دندان بستگی دارد و در صورت وارد شدن حداقل ضربه به فک کودکان منجر به شکسته شدن دندان‌هایش می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت بروز حادثه‌ای که ممکن است به فک کودکان آسیب وارد کند انجام رادیوگرافی، معالجات پزشکی و مداخلات درمانی امری ضروری است، تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که برای انجام ورزش‌های رزمی و خطرناک به فرزندان توصیه می شود که از محافظ‌های دهانی استفاده کنند که بهترین عمل مراجعه به دندان پزشک و قالب گیری برای انجام این کار است.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه لزوم ترمیم دندان شکسته کودکان امری ضروری است، افزود: دندان‌های شکسته با مواد هم رنگ و سفید پر  می‌شود. بسیاری از اوقات یک شکستگی کوچک مشکلاتی را در آینده برای فرزندان به دنبال دارد که به سختی قابل درمان است.

متخصص دندان پزشکی کودکان خاطرنشان کرد: مراجعه سریع بیماران به دندان پزشک فقط به منظور زیبایی دندان نیست، بهتر است بدانیم که زمانی که شکستگی اتفاق می‌افتد بخشی از مینا و محافظ دندان از بین می‌رود و عاج دندان باز شده و موجب وارد شدن بزاق و میکروب‌ها به عصب دندان می‌شود و در نهایت عفونت دندان را شاهد هستیم.

جعفرزاده یادآور شد: پیشگیری از ضربه از اهداف درمان‌های ارتودنسی است که این دندان‌ها در موقعیتی قرار گیرند که خطر کمتری آنها را تهدید کند. ممکن است فک بسیاری از کودکان مستعد آسیب باشد که ضربه و شکستگی دندان‌ها را موجب می‌شود.

وی تاکید کرد: انجام معاینات دقیق برای کودکان در سنین مختلف توصیه می‌شود و در صورت بروز هر نوع اتفاق  مراجعه سریع به دندان پزشک در اولویت قرار گیرد تا آسیب‌دیدگی دندان کودکان با توجه به نوع ترمیم عمیق یا سطحی زیر نظر دندان پزشک تحت درمان قرار بگیرد.

کد خبر 336386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.