نگاهی به دستاوردهای یک نهاد فرهنگی انقلابی

حوزه هنری، نهادی فرهنگی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ریشه شکلگیری این نهاد فرهنگی را شاید بتوان در نخستین سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جستجو کرد. زمانی که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زیرساخت های سیاسی جامعه به کلی تغییر کرد و به دنبال آن زیرساخت های فرهنگی و هنری نیز دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفت. در این زمان بود که نسل تازه‌ای از هنرمندان در کشور رشد یافته و توانستند موج تازه ای را در عرصه فرهنگ و هنر کشور ایجاد کنند.

اینک در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در گفت و گو با مهدی احمدی فر، رییس حوزه هنری اصفهان به بررسی دستاوردهای این نهاد فرهنگی پس از حدود چهار دهه فعالیت مستمر پرداخته ایم.

جناب احمدی فر، بیش از سه دهه از فعالیت حوزه هنری به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی و هنری دولت می‌گذرد، ارزیابی شما از فعالیت این نهاد در طی این سال‌ها چیست؟

وظیفۀ حوزه هنری از همان سال های ابتدایی انقلاب در دو شاخۀ کلی تعریف شد؛ یکی تلاش در جهت تربیت هنرمندان ارزشی و دیگری سعی در تولید آثار فاخر هنری و ارزشی. اگرچه توجه به جامعۀ هنرمندان در همۀ رشته ها جزو دستورالعمل های حوزه است، اما رویکرد اصلی آن در راستای حمایت از هنرمندان ارزشی است و به گمانم در این حوزه تاکنون به درجات خوبی رسیده است.

این موفقیت در زمینه‌های مختلف را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر نگاهی به سینما بینداریم متوجه می شویم از زمانی که حوزه هنری به ساخت فیلم های ارزشی کوتاه و بلند و... ورود کرده موفق جلوه کرده و این تولیدات در جشنواره ها مقام های خوبی را کسب کرده است. همچنین حوزه هنری در حوزۀ موسیقی نیز به موسیقی آیینی و سنتی توجه کرده و دستاوردهای خوبی را در این زمینه داشته است. در بحث هنرهای تجسمی که شامل بخش های مختلفی چون نقاشی، نگارگری، کاریکاتور، گرافیک و ... است، این حوزه کوشیده تا مباحث انقلابی و ارزشی را مطرح کند و خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بوده است. همایش های ملی و استانی که حوزه هنری متولی برپایی آن است به خوبی به مضامین انقلاب پرداخته و موضوعاتی را که دغدغۀ شخص مقام معظم رهبری بوده در شاخه های مختلف هنری جلوه داده است، در نتیجه تولیدات این حوزه در سطح بین‌المللی، منطقه و کشور به جایگاه خوبی رسیده است.

کمبودهای حوزه هنری را چه می‌دانید؟

حوزه هنری در ابعاد مختلف بخش قابل توجهی از رسالت خود را انجام داده است، اما با کاستی هایی نیز روبه‌رو است. فکر می کنم اصلی ترین نقطۀ آسیب پذیری حوزه هنری کم بودن بودجۀ فرهنگی آن است و از این جهت ممکن است نتوانسته باشیم به بخش قابل توجهی از ماموریت های خود عمل کنیم. در بحث فیلمسازی هزینه های بسیاری صرف می شود، اما نه در تهران و نه در دفاتر استان ها توان مالی حوزه هنری برای ساخت فیلم های کوتاه و بلند حرفه ای مناسب نیست. تعداد زیادی فیلمنامۀ ارزشی با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی و دفاع مقدس در دسترس ما قرار دارد، اما چون وضعیت اعتبار مالی مناسب نیست قادر به ساختن آن ها نیستیم. در حوزۀ انیمیشن نیز انیمیشن "شکرستان" توسط حوزه هنری تولید شد و استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت، چرا که مفاهیم غنی ادب فارسی را به کودکان منتقل می کرد. در اصفهان نیز تخصص هنرمندان حوزۀ انیمیشن بسیار بالاست، اما چون هزینۀ ساخت انیمیشن زیاد است نتوانسته‌ایم تولیداتی را در این زمینه داشته باشیم.

جایگاه و میزان تولید آثار در دوران فعالیت حوزه هنری چگونه بوده است؟

یکی از ویژگی های حوزه هنری این است که همۀ فعالیت های آن توام با تولید است، اما باید توجه داشت که هر فرایند آموزشی جشنواره ای یا کارگاهی که منجر به تولید شود هزینه های خاصی را می‌طلبد. وقتی نتوانیم در زمینۀ تولید هزینه کنیم فرایند کاری ما ابتر می‌ماند و این مسئلۀ مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای کرد. امروز هنرمندان کشور، حوزه هنری را امید و پناهگاه خود می‌دانند و اگر توان اقتصادی آن بالا برود، قطعا می تواند بیش از این اثرگذار باشد.

کد خبر 336340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.