۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
نابغه‌ای در میان ما

آیین افتتاح نمایشگاه " نقش نگار" _پنجشنبه_ ۱۲ بهمن ماه در نگارخانۀ فرهنگسرای کوثر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جمع گل و مرغ و آیه و حدیث، از سیاستمدار گرفته تا هنرپیشه، معلم و کوچک و بزرگ، همه برای افتتاح نمایشگاهی آمده بودند که نام رضا بدرالسماء زینت بخش آن بود. هنرمندی اصفهانی، که نقش قدیم را با بحث جدید پیوند زده و جانی تازه به هنر نگارگری بخشیده است. واکنش های هنرمندانۀ این استاد برجسته به مسائل مطرح روز مثل فاجعۀ منا، شهادت محسن حججی یا غرق شدن کشتی سانچی، مهمترین وجه تمایز آثار اوست و اکنون منتخبی از این نقوش، که حاصل بیش از نیم قرن تلاش او در عرصۀ نگارگری است، بر دیوار نگارخانۀ فرهنگسرای کوثر نقش بسته است.

برپایی این نمایشگاه در نخستین روز دهۀ فجر، بهانه ای برای رونمایی از تازه ترین اثر استاد بدرالسماء با موضوع شعار پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز شده بود. این استاد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون برپایی این نمایشگاه در فرهنگسرای کوثر اظهار کرد: هر هنرمندی علاقمند است که هنر او دیده شود. کسانی که کار تجسمی انجام می دهند در خلوت خود مشغول خلق آثارند و باید یک روز دستاوردهایشان در معرض دید عموم قرار بگیرد و چه جایی بهتر از نمایشگاه. از بنده دعوت شد که منتخبی از آثارم را در فرهنگسرای کوثر به نمایش بگذارم و بنده نیز با افتخار پذیرفتم.

وی افزود: این ۲۰ اثر، منتخبی از بیش از نیم قرن تلاش من در عرصۀ نگارگری است که به مناسبت های مختلف آن ها را کشیده ام. وقتی نام "هنرمند مردمی" را برای من به کار می برند باید در عمل این مردمی بودن را نشان بدهم بنابراین با افتخار در این ایام، در منطقۀ ۱۵ این نمایشگاه را برگزار کرده ام و امیدوارم که اثرات مثبتی برای مردم آن و همۀ بازدیدکنندگان داشته باشد.

بدرالسماء در خصوص ویژگی های تازه ترین اثر خود با موضوع شعار پرچم جمهوری اسلامی ایران گفت: سبک نگارگری ایرانی در این اثر به کار گرفته شده و نماد جمهوری اسلامی که کلمۀ طیبۀ "لا اله الا الله" است و تمام اهداف نظام مثل نفی همۀ طاغوت ها و پیاده شدن نظامی که مطابق حکم خداست در آن گنجانده شده است. تابلوی "فرزند ایران" که برای شهید حججی کشیده ام نیز بیانگر ارتباط شهادت او با قیام اباعبدالله است و شعار "لا اله الا الله" در آن نیز به چشم می خورد. وظیفۀ ماست که این هدف غایی را به هر شکل و شیوه ای بیشتر جلوه بدهیم.

فضل الله صلواتی، چهرۀ نامدار اصفهان در عرصه سیاست که در افتتاح این نمایشگاه حضور داشت در گفتگو با ایمنا با اشاره به ارزش وجودی استاد بدرالسماء گفت: آقای بدرالسماء از چهره های موفق هنری زندۀ اصفهان و وجودش باعث افتخار همۀ ما است. این نمایشگاه بسیار با ارزش است و امیدواریم که دست و قلم و توان هنرمند ما همچنان برجا و استوار باشد.

جعفر جعفر صالحی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این باره اظهار کرد: بارها گفته ام که یکی از نوابغ روزگار ما در نگارگری استاد بدرالسما است. او نگاه تیزبینی دارد و در دام کلیشه دچار نشده است. این هنرمند در آثار خود به هنرمندانه ترین شکل ممکن مضامین روز جامعه را انعکاس می دهد و حضور او در فرهنگسرای کوثر حرکت فرهنگی بسیار شایسته ای است که می تواند الگوی دیگر هنرمندان باشد. ارزش هنری منطقۀ خوراسگان بر کسی پوشیده نیست، به ویژه در بحث چوب و خاتم که این منطقه شاخص و سرآمد استان و کشور به شمار می رود، هنر نگارگری می تواند مکمل این هنرها باشد و امیدوارم با استقبال هنرمندان از این نمایشگاه شاهد اتفاق مبارکی در این زمینه باشیم.

وی افزود: دکتر نامور همیشه می گفت یکی از مشکلاتی که مانع رشد هنر فرشبافی شد ورود صنعت و پدید آمدن فرش های ماشینی بود. وقتی عکاسی در دورۀ قاجار رواج گرفت همه گمان می کردند که هنری مثل نگارگری به دست فراموشی سپرده شود، اما هنرمندان نگارگر ما مغلوب و مرعوب تکنولوژی نشدند و از تخیل خود بهره بردند، کاری که از عکس برنمی آمد و همین باعث شد که بین این هنر و ماشین و صنعت فاصله بیفتد. بنابراین صنعت نه تنها تهدیدی برای این هنر ایجاد نکرد بلکه غیر مستقیم به رشد و پیشرفت آن نیز کمک کرد.

فرید صلواتی، استاد دانشگاه و روزنامه نگار در حاشیۀ برپایی این نمایشگاه به خبرنگار ایمنا گفت: هنرمند با هنر خود معرفی می شود و از این جهت فنانشدنی است و مرگی برای او قابل تصور نیست. چنان که تاج اصفهانی، ارحام صدر و ... زنده اند، استاد بدرالسماء نیز همیشه زنده خواهد بود. اصفهان شهری است که هنرمندان آن در هر زمینه ای حرف اول را می زنند، از معماری گرفته تا مینیاتور و سینما و شاخصۀ استاد بدرالسما این است که با مسائل روز همراه است و هنرش نه تنها تاریخ مصرف ندارد بلکه خود یک تاریخ است.

مجید مظاهری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ با اشاره به سیاست های معاونت فرهنگی این منطقه اظهار کرد: تلاش شهرداری منطقه ۱۵ و معاونت فرهنگی آن بر معرفی و حمایت از هنرمندان این منطقه بوده و تا کنون نمایشگاه های مختلفی از آثار این عزیزان در فرهنگسرای کوثر برپا شده است. اتفاق مبارک میزبانی از آثار استاد بدرالسماء در جهت ایجاد تنوع در کارهای فرهنگی این منطقه است و بسیار خرسندیم که همزمان با دهۀ فجر این نمایشگاه برپا شد.

حمیدرضا مکارمی، مدیر فرهنگسرای کوثر نیز ضمن تشکر از استقبال هنرمندان از این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۲۰ اثر فاخر استاد بدرالسماء به نمایش گذاشته شده که دو اثر از آن به شهادت حضرت فاطمه (س) اشاره دارد و یک اثر نیز برای نخستین بار به مناسبت دهۀ فجر در معرض دید تماشاگران قرار گرفته است. تابلوهای عاقبت با موضوع سوره زلزال، دنیا، سوره انسان، فاجعه منا و فرزند ایران و... از جمله آثار حاضر در این نمایشگاه است و خوشحالیم که در روز نخست برگزاری با چنین استقبال باشکوهی از سوی هنرمندان و چهره های شاخص شهر مواجه شده است.

نمایشگاه "نقش نگار"، تا ۳۰ بهمن‌ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ در فرهنگسرای کوثر پذیرای بازدیدکنندگان است.

کد خبر 336287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.