اگر نقد و رسانه آزاد داشتیم بابک زنجانی نداشتیم/ از استاندار اصفهان ممنونم

استاد پیشکسوت روزنامه نگاری ایران گفت: متاسفانه مسئولان ما تحمل ندارند حتی یک کاریکاتور معمولی از آنها چاپ شود در حالی که نقد، تحمل مسئولان را بالا می برد و آنها را نسبت به آنچه که در جامعه می گذرد به پاسخگویی وادار می کند.

محمود مختاریان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درخصوص ماجرای برخورد توهین آمیز فرماندار سابق گلپایگان با یکی از خبرنگاران این شهر و اقدام استاندار اظهار کرد: این خبرنگار حرف مردم را از یک مسئول پرسیده است و باید از او تمجید شود.

وی با اشاره به نحوه برخورد فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: فراموش نکنیم که زبان آدم ها تریبون شعور آنهاست. در دروس مربوط به حوزه رسانه گفته می شود که دو سال زمان می برد تا کودک سخن گفتن را بیاموزد، اما ۵۰ سال زمان لازم است تا انسان نحوه سخن گفتن در رسانه را بیاموزد. باید بر گسترش ادب در جامعه و نحوه حرف زدن تاکید شود. در گذشته الگوی کودکان ما خاله و عمه و ... بودند، اما امروز رسانه الگوی آنهاست.

وی با اشاره به اقدام استاندار اصفهان در خصوص عزل فرماندار شهرستان گلپایگان گفت: از استاندار اصفهان که موضع بسیار خوبی در برابر این موضوع گرفت تشکر می کنم.

استاد پیشکسوت روزنامه نگاری با تاکید بر اینکه وظیفه رسانه مکتوب نقد کردن است و نقد نیز معنایی به جز مرور کردن ندارد، گفت: حضرت علی(ع) هم فرمودند هر شب قبل از خواب، اتفاقات روز گذشته تان را مرور کنید. در واقع نقد هدیه ای است که به کمک پالایش جامعه می آید. در ایران اگر نقد و رسانه آزاد داشتیم بابک زنجانی نداشتیم، بابک زنجانی محصول جامعه ای است که در آن نقد وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه ای که نقد در آن وجود ندارد فساد گسترش می یابد، گفت: وظیفه رسانه این است که زندگی جاری مردم را منعکس کند. مثلا در چند روز گذشته در تلویزیون به مردمی که در اثر بارش شدید برف در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی(ره) دچار مشکل شدند هیچ اشاره ای نشد و حتی یک دقیقه فیلم از گرفتاری مردم در آن شرایط پخش نشد. وقتی این وضعیت مورد نقد قرار نمی گیرد، در بارش برف بعدی هم مردم دچار همین مشکلات می شوند و آن وقت نسبت به حل مشکل حالت بی‌تفاوتی به وجود می آید و مشکلات گسترده تر می شود.

مختاریان با بیان اینکه در کشور ما رادیو و تلویزیون به وظیفه خود عمل نمی کنند و رسانه مکتوب نیز قادر به انجام وظیفه خود نیست، اظهار کرد: در همه جای دنیا رسانه مکتوب قدرت ملی محسوب می‌شود. الان در امریکا فقط "فکس نیوز" از ترامپ حمایت می‌کند و هیچ رسانه ای حمایت‌گر او نیست، چون به نقل از خود امریکایی‌ها فقط ۳۰ درصد از مردم امریکا ترامپ را می خواهند و ۷۰ درصد او را نمی خواهند.

استاد پیشکسوت روزنامه نگاری وظیفه خبرنگار را پرسیدن سوال و وظیفه مسئولان را پاسخگویی دانست و گفت: متاسفانه مسئولان ما تحمل ندارند حتی یک کاریکاتور معمولی از آنها چاپ شود و بارها از کاریکاتوریست هایی که از آنها یک کاریکاتور عادی کشیده اند شکایت شده و به دادگاه کشیده شده اند، در حالی که نقد، تحمل مسئولان را بالا می برد و آنها را نسبت به آنچه که در جامعه می گذرد به پاسخگویی وادار می کند. هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید من تا فلان ساعت جلسه هستم و نمی توانم پاسخگو باشم.

وی ادامه داد: امروز در هر ثانیه ۴۸ میلیون توئیت و ۱۰ میلیون عکس در اینستاگرام منتشر می شود. هر روز در جهان ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون عکس گرفته می شود که ۲۸ میلیون آن در اینستاگرام قرار می گیرد، بنابراین جهان دیگر جایی نیست که شما بتوانید در آن پنهان کاری کنید و رسانه ها به هیچ کس در هیچ کجای جهان اجازه پنهان کاری نمی دهند و باید قبل از اینکه شایعات در جامعه گسترش پیدا کند بسیار واضح و شفاف با مردم رفتار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون نزدیک به ۳۰ نوع خبرنویسی در جهان شکل گرفته است و چهار هزار روزنامه نگار فقط در روزنامه نگاری تحقیقی در حال فعالیت هستند، پس بهتر است خیلی صریح و روشن با مردم صحبت کنیم و جلوی شایعات و بهره بردای غلط دشمنان را در هر موردی بگیریم.

به گزارش ایمنا، موضوع برخورد تحقیرآمیز فرماندار سابق شهرستان گلپایگان با خبرنگار هفته نامه "نسل نو" این شهرستان در دو روز گذشته در صدر اخبار رسانه های کشور قرار گرفت. پس از آن بود که محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در توئیتی نسبت به این واقعه واکنش نشان داد و در پی آن فرماندار گلپایگان را احضار کرد. نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و خانه مطبوعات استان اصفهان نیز هر یک در پیامی اعتراض خود را به این اتفاق اعلام کرده و خواستار برخورد با آن شدند.

در ادامه، استاندار اصفهان روز گذشته _چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه_ دستور عزل حسین فراست، فرماندار سابق گلپایگان از فرمانداری این شهرستان را صادر و "محمدرضا توسلی"، بخشدار مرکزی گلپایگان را به عنوان سرپرست فرمانداری این شهرستان معرفی کرد تا بعد از بررسی‌های لازم فرماندار آن تعیین شود.

کد خبر 336210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.