از دورهمی جهانی ماشین بازها تا نمایشگاه خودروهای کلاسیک اصفهان

نمایشگاه خودروهای کلاسیک از اجزای جدایی‌ناپذیر رویدادهای خودرویی در سرتاسر جهان است و خوشبختانه ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری نمایشگاه و انواع گردهمایی‌های خودروهای کلاسیک در کشورهای صاحب سبک و صنعت خودروسازی دنیا سال‌هاست که دیگر به شکل یک برنامه مدون درآمده و با قرار گرفتن در جداول سالیانه برگزار می‌شود. در کشورهایی همچون ایالات متحده، آلمان، انگلستان و ایتالیا حداقل بیش از سالی دو یا سه نمایشگاه مناسب کلاسیک در عالی‌ترین سطح استاندارد و با کیفیت بسیار بالا برگزار می‌شود. کشورهای کوچک عربی نیز با برگزاری نمایشگاه‌های نوپا در حاشیه خلیج فارس همت به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کرده‌اند. 

خودروها از نظر قدیمی و با ارزش بودن به سه دسته تقسیم می‌شود که به خودروهای کلکسیونی معروف هستند: خودروهای آنتیک (نفیس)، خودروی کلاسیک و خودروی فرهنگی (با ارزش معنوی). به خودروهایی که بیش از ۵۰ سال از عمر آنها گذشته باشد، آنتیک می‌گویند. به خودرویی که بیشتر از ۲۵ سال از تولید آن گذشته باشد و دارای مدل خاص، طراحی منحصر به فرد و سبک مهندسی ویژه‌ای باشد خودروی کلاسیک می‌گویند و خودرویی تاریخی است که ارزش آن بنا به دلایلی چون مالک، کاربرد یا وابستگی‌های مختلف تعیین می‌شود. البته این خودرو می‌تواند شامل موارد یک و دو هم باشد.

نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک در هر گوشه از جهان برگزار می‌شود. برجسته‌ترین نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک و قدیمی در جهان طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. چندی پیش یکی از بهترین نمونه فستیوال خودروهای کلاسیک امارات که با حضور ۲۱۲ ماشین و موتورسیکلت کلاسیک که ۹ دستگاهش هم متعلق شیخ محمد (امیر دبی) بود در یکی از گران‌قیمت‌ترین، باشکوه ترین و زیباترین مناطق این کشور، Down Town برج خلیفه برگزار شد و در میان خودروهای شرکت کننده اتومبیل‌های برجسته و آنتیکی چون آستن مارتین DB۵ مدل ۱۹۶۵ و فراری ۲۵۰ GT PF کابریو مدل ۱۹۶۷، جاگوار XK ۱۵۰ S مدل ۱۹۶۰، بنتلی مدل ۱۹۲۸ و ... هم دیده می‌شد. در کشور ما یکی از نخستین نمونه نمایشگاه‌های این چنینی در سال ۵۹ در هتل هیلتون سابق با حدود ۱۰ خودرو برگزار شد. یکی از بهترین نمونه نمایشگاهای کلاسیکی "تکنو کلاسیکا اسن" آلمان، "رتورموبیل" فرانسه و یا نمایشگاه "رترو کلاسیک" اشتوتگارت آلمان است. 

ماشین بازها در همه جای دنیا حضور دارند. یکی از نقاط قوت برگزاری نمایشگاهای معروف خودرو در کشورهای دیگر، محل برگزاری آن است. در کشورهای اروپایی و امریکایی تنها نمایشگاهای محلی و آوردگاهای نه چندان معتبر و بزرگ در پارکینگ و پیست‌های رالی برگزار می‌شود. پس شایسته‌ترین و بهترین محیط برگزاری در ایران محل دائمی نمایشگاه‌ها است. اتفاقی که در اصفهان رخ داده و نمایشگاه خودروهای کلاسیک در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان در حال برگزاری است.

نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک در دنیا تنها محفلی برای خرید بلیط و تماشای چند ماشین کلاسیک و موتور سیکلت نیست، بلکه بخش‌های دیگری مثل خرید و فروش خودروها و موتورسکیلت‌های کلاسیک، مراکز بازسازی خودروها و موتورسیکلت‌ها، فروش بروشور خودروهای کلاسیک و کتب مرتبط با آن، موزه‌ها و کلاب‌های خودرو و از همه مهم‌تر بخش‌های متعدد عرضه کننده قطعات و لوازم یدکی خودروهای کلاسیک و شرکت‌های عرضه کننده بیمه‌نامه اینگونه خودروها درچنین برنامه‌هایی درنظر گرفته می‌شود.

نمایشگاه‌های مطرح دنیا از حامیان مالی بزرگ استفاده می‌کنند. برای مثال در Retro Classic یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی اروپا یعنی اتحادیه Allianz، مرکز بازسازی لورینزر، مرکز معروف بازسازی KEINLE، موزه پورشه، کمپانی مرسدس بنز، صندلی ریکارو و ... به عنوان حامیان مالی حضور دارند. بهتر است در ایران نیز موسسات مختلف حامی مالی شوند تا این نمایشگاه‌ها با شکوه بیشتری برگزار شود.

برجسته‌ترین و مشهورترین نمایشگاه‌های خودروهای کلاسیک در جهان  

خالی از لطف نیست با چند نمایشگاه بزرگ و معروف در گوشه کنار جهان آشنا شویم. در سایت کلاسیک درایورز برترین نمایشگاه‌های خودوهای کلاسیک جهان معرفی شده است.

۱ – نمایشگاه خودروهای کلاسیک کوبا؛ کوبا یکی از بزرگ‌ترین مراکز خودروهای کلاسیک و خاص در جهان است. نمایشگاه "هاوانا" پایتخت کشور کوبا با هزاران مدل از خودروهای قدیمی و کلاسیک برگزار می‌شود.

۲ – نمایشگاه خودورهای کلاسیک پاریس؛ خودروهای بسیار مجلل قدیمی، ستارگان نمایشگاه خودروهای کلاسیک پاریس هستند. خودروهای متعلق به مهاراجه‌های هندی جایگاه ویژه‌ای در این نمایشگاه دارند. در این نمایشگاه همچنین برخی از خودروها به طرح گذاشته می‌شود و مشتریان از سراسر جهان برای خرید و تماشای این خودروها به پاریس سفر می‌کنند.

۳ – گردهمایی ویلادسته (Villadeste)؛ سابقه این گردهمایی که از آن با نام "گردهمایی الگانس" نیز یاد می‌شود به سال ۱۹۲۹ میلادی باز می‌گردد و تقریباً همه ساله و در هفته‌ آخر ماه می در "گرند هتل ویلا" در کشور ایتالیا برگزار می‌شود. شرکت "بی ام دبلیو" در ده سال اخیر و با همکاری "گرند هتل ویلا" که به خاطر ساختمان تاریخی‌اش به یکی از جاذبه‌های گردشگری ایتالیا مبدل شده، مسئول تأمین هزینه‌های این نمایشگاه است.

۴- نمایشگاه خودروهای کلاسیک بیشکک؛ در این نمایشگاه تعداد زیادی از ماشین‌های لوکس و زیبا مربوط به دوران شوروی به نمایش درمی‌آید. این خودروها اغلب متعلق به صنعت خودروسازی اتحاد جماهیر شوروی و از تولیدات کمپانی "ولگا" هستند که در شهر بیشکک قرقیزستان به نمایش عموم گذاشته می‌شود. 

۵- Pebble Beach Concours d’Élegance؛ این نمایشگاه فرانسوی است و قدمت این نمایشگاه به قرن هفدهم باز می‌گردد. سابقاً محل برگزاری نمایش اسب و درشکه بود؛ پس از تولید اتومبیل به نمایشگاه خودرو تبدیل شده است. ۱۹۵۰ اولین نمایشگاه خودروی کلاسیک با حدود ۳۰ خودرو در سه طبقه برگزار شد؛ اتومبیل‌های قبل از جنگ، پس از جنگ و MG ماشین‌ها.

۶- نمایشگاه بین‌المللی اندونزی؛ این رویداد سالانه در جاکارتا برگزار می‌شود. قبلا به نام "Gaikindo" نمایشگاه خودرو، توسط انجمن صنایع خودرو اندونزی برگزار می‌شده است. در حالی که هدف اصلی آن ترویج موفقیت و روحیه نوآوری در صنعت خودرو اندونزی و نمایش اتومبیل‌های کلاسیک خارجی است. سال پیش بیست و یکمین دوره این نمایشگاه ۳۷۴,۰۰۰ بازدیدکننده داشت.

۷- Motorclassica؛ یک گونه دیگر از d’Élegance که در ملبورن برپا می‌شود. این نمایشگاه خودروی کلاسیک، نمایشی از خودروهای نایاب، برجسته و باارزش از سراسر جهان برگزار می‌شود. این نمایشگاه سه روزه، حدود بیست هزار بازدید کننده دارد. 

۸- نمایشگاه اتومبیل کلاسیک SILVERSTONE؛ این نمایشگاه سالانه در سال جاری ۲۵ امین دوره خود را برگزار می‌کند. تمرکز این نمایشگاه، بر خودروهای اسپرت تاریخی است. نمایشگاه سه روزه با برگزاری مسابقات، موزیک زنده برگزار می‌شود. سال گذشته نه هزار خودرو به نمایش درآمد که حدود ۹۴ بازدیدکننده دارد.

۹- نمایشگاه خودروی کلاسیک Footman James؛ هرساله پاییز از سال ۱۹۲۰ در بیرمنگام انگلیس برگزار می‌شود. 

۱۰- رتورموبیل؛ یک نمایشگاه نوستالژیک در پاریس و شاید بهترین نمایشگاه در اروپا. ۴۰ سال قبل کلید این نمایشگاه رم خورد و طی پنج روز برگزار می‌شود. بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده دارد. 

خودروهای کلاسیک و آفرود میهمان اصفهان 

سومین نمایشگاه تخصصی «خودرو و موتورسیکلت‌های کلاسیک، خودروهای آفرود» با حدود ۱۰۰ خودرو کلاسیک، ۵۰ آفرود و ۳۰ موتورسیکلت کلاسیک از دهم بهمن ماه در اصفهان آغاز و به مدت پنج روز برپا خواهد بود. این نمایشگاه با همکاری کمیته خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک و کمیته خودروهای آفرود، هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان در هشت هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و در چهار سالن برگزار می‌شود.

در نمایشگاه امسال اصفهان می‌توان به نمایش خودروهای شخصیت‌های مطرح تاریخی کشور مانند معتمدالدوله، پسر ظل‌السلطان حاکم اصفهان در زمان قاجار اشاره کرد. همچنین انواع مدل‌های خودروهای کلاسیک با برندهای کادیلاک، کرایسلر، بنز، BMW، پژو، رنو و فولکس در این نمایشگاه در معرض بازدید عمومی قرار خواهد گرفت. در این نمایشگاه دو غرفه ویژه به اتومبیل‌های تولید داخل در دهه‌های گذشته اختصاص یافته که در یکی از آنها، محصولاتی مانند خودروهای بیوک و شورلت به نمایش در خواهد آمد. در یک غرفه دیگر، تمامی مدل‌های خودرو پیکان تولید کشورمان از ابتدا تا پایان تولید به نمایش درمی‌آید و حس نوستالژی منحصر به فردی را به بازدیدکنندگان منتقل خواهد کرد. در سومین نمایشگاه تخصصی «خودرو و موتورسیکلت‌های کلاسیک، خودروهای آفرود» یک غرفه نیز به موتورسیکلت‌های دهه ۱۹۴۰ به بعد اختصاص یافته است.

خودروی ۸۰ ساله، قدیمی ترین خودروی کلاسیک اصفهان

فرهاد عشوری، یکی از کلکسیونرهای خودروهای کلاسیک در اصفهان در حاشیه نمایشگاه تخصصی خودروهای کلاسیک و آفرود به خبرنگار ایمنا گفت: در تمام دنیا افرادی که علاقه‌مند به خودروهای قدیمی و کلاسیک باشند حضور دارند. در ایران نیز این افراد کم نیستند و خودروهای قدیمی و کلاسیک خوبی در ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه با پنج خودروی کلاسیک در نمایشگاه امسال حضور دارد، گفت: یکی از این خودروها، خودروی کلاسیک "دوج برادرز" محصول سال ۱۹۳۸ است که قدیمی‌ترین خودروی اصفهان محسوب می شود. خودروهای دیگر  دو خودروی شورلت محصول سال های ۱۹۴۹ و ۱۹۵۵ به همراه یک مرسدس بنز محصول ۱۹۸۳ و فولکس واگن تولید ۱۹۷۳ است.

این علاقه‌مند به خودروهای قدیمی گفت: خودروهای کلاسیک علاقه مندان خاص خود را دارد. یکی از دلایل توجه ویژه به این قبیل خودروها تعداد کم آنها است. زیرا اکثر این اتوموبیل‌ها خراب و از رده خارج شده‌اند و تنها چندین نمونه از آن‌ها با مراقبت باقی مانده که امروز جزء خودروهای نفیس کشور محسوب می‌شوند.

وی در مورد تردد این خودروها در شهر گفت: تردرد خودروهای بالای ۲۵ سال ساخت در کلانشهرها ممنوع است و نمی توانیم این خودروهای را در شهر داشته باشیم.

عشوری در مورد مقایسه نمایشگاه های خودروی خارج از کشور با نمونه های ایرانی تصریح کرد: نمایشگاه ها در کشورهای دیگر در مقایسه با ما بسیار حرفه‌ای‌تر هستند و دلیل آن هم بخاطر داشتن خودروهای های بهتر است. در ایران تهیه لوازم و قطعات ماشین به سختی صورت می گیرد. ولی در حد بضاعت در ایران نمایشگاهای خوبی برگزار می شود. ضمن اینکه امکان خروج خودروهای ایران به خارج از کشور مقدور نیست.

گزارش از: آیدا علی اکبری- ایمنا

کد خبر 336193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.