خسارت کشت پاییزه و بهاره را به کشاورزان پرداخت می‌کنیم

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: امیدوار بودیم تا آب زاینده رود در بهمن ماه در اختیار کشاورزان قرار گیرد اما اگر آب مورد نیاز کشت بهاره نیز تامین نشود خسارت کشت پاییزه و کشت بهاره باید به کشاورزان پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا مهرداد مرادمند ظهر امروز چهارشنبه- ۱۱ بهمن ماه- در نشست خبری این سازمان، اظهار کرد: حفظ، احیاء و بهره برداری از منابع آب و خاک متناسب با رویکردهای هیدرولوژیکی، گسترش روش های نوین آبیاری، تکمیل روش های نوین زهکشی و توسعه کشت های گلخانه ای در دستور کار این سازمان قرار گرفته است تا صیفی‌جات و سبزیجاتی را که به آب کمتری نیاز دارند به روش گلخانه ای تولید شود.

وی ادامه داد: گسترش روش های دفع آفات غیر شیمیایی در محصولاتی که مصرف زیادی در جامعه دارند و گسترش روش های نوین کشت نشایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: البته حفظ کاربری اراضی کشاورزی که در حریم شهرها قرار دارند نیز با توجه به کم آبی از رویکردهای اصلی سازمان جهاد کشاورزی است.

وی به پروژه های این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۶ پروژه با هزینه ای بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد که ۹۱۶ فرصت شغلی ایجاد می کند و از این طریق ۴۶۳۰ خانوار از آن بهره مند می شوند.

مرادمند افزود: ۶۸ پروژه مربوط به آب وخاک و فنی و مهندسی و ۴۱ پروژه مربوط به تولیدات دام و طیور و آبزیان، ۳۷ پروژه آبخیزداری، ۳۲ پروژه تولید قارچ، ۱۷ پروژه مربوط به عشایر و ۱۱ پروژه مربوط به صنایع کشاورزی است.

وی با بیان اینکه هزینه بخشی از این پروژه ها از طریق اعتبارات بانکی و بیش از ۵۰ درصد آن، آورده شخصی افراد است، گفت: سرمایه گذاری شخصی کشاورزان ایمنی پروژه ها را افزایش و درصد ریسک آنها را کاهش می دهد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: بر این اساس ۷۹۶ میلیارد تومان از دهه فجر سال گذشته تاکنون در عرصه‌های مختلف مکانیزاسیون، آب و خاک، صنایع، دام و طیور، آبزیان، باغبانی و زراعت سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی افزود: ۳۶ پروژه جهاد کشاورزی با عنوان پروژه شاخص در نظر گرفته شده که هر کدام از آنها بیش از یک میلیارد تومان سرمایه را به خود اختصاص داده اند.

مرادمند با بیان اینکه شهرستان تیران و کرون با اجرایی کردن ۲۹ پروژه در رتبه نخست پروژه ها قرار دارند، تصریح کرد: شهرستان اصفهان نیز براساس میزان هزینه های انجام شده در پروژه ها، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه قسمت عمده اقلیم زاینده رود در بخش خشک ونیمه خشک واقع شده است، تصریح کرد: باید به سمت کاشت گیاهانی که مصرف آب کمتری دارند حرکت کنیم. بر همین اساس کاشت زعفران، پسته، گل محمدی و گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: مناطق شرق استان با بیشترین مشکل کم آبی روبرو بوده به همین دلیل عمده پروژه های آبیاری نوین در این مناطق انجام شده است. البته برای انجام این پروژه ها دست رد به سینه هیچ مراجعه کننده ای نمی زنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر ورزنه نیز دچار نوسانات زیادی در هنگام باز یا بسته بودن رودخانه زاینده رود می شد لوله گذاری هایی جهت آبیاری کم فشار و استخرهای بزرگ برای کنترل منابع آبی در این شهر در نظر گرفته شده است.

مرادمند همچنین افزود: با لایروبی و مرمت قنات ها سعی کرده ایم تا آنها را زنده نگه داریم. البته در حق کشاورزان جفا شده و نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط، کشاورزی استان اصفهان از بین نرفته است، گفت: با توجه به شرایط کم آبی نوع کشت وکار تغییر داده شده و به سمت کشت های اقتصادی حرکت کرده ایم.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از تصفیه پساب فاضلاب ها نیز به عنوان یک پتانسیل خوب برای آبیاری محسوب می شود، افزود: در حال حاضر نیز، ۱۴ هزار از اراضی کشاورزی به وسیله روش های آبیاری نوین انجام می شود.

وی از پیگیری خسارات وارده به کشاورزان استان در اثر خشکسالی خبر داد و اظهار کرد: امیدوار بودیم تا آب زاینده رود در بهمن ماه در اختیار کشاورزان قرار گیرد اما اگر آب مورد نیاز کشت بهاره نیز تامین نشود خسارت کشت پاییزه و کشت بهاره باید به کشاورزان پرداخت شود که در این زمینه بیمه، قول های مساعدی برای پرداخت خسارت تا پایان سال داده است. البته تاکنون ۱۲.۵ درصد خسارت ها به کشاورزان پرداخت شده است.

مرادمند خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی محمود آباد پیش از انقلاب یک محدوده صنعتی با مساحت ۴۰۰ هکتار درنظر گرفته شده بود که پس از انقلاب اقداماتی جهت توسعه آن انجام شد و به ۶۰۰ هکتار رسید که شهرداری اصفهان نیز در آن دخیل بوده است.

وی ادامه داد: البته جهاد کشاورزی به منظور عدم توسعه این شهرک صنعتی علیه شهرداری وقت آن زمان شکایت کرده و برای اراضی کشاورزی این محدوده شامل عاشق آباد و امین آباد و محمود آباد لوله گذاری برای آبیاری کشاورزی صورت گرفته که متاسفانه امروزه نیز برخی از آنها به سنگبری اختصاص یافته است.

کد خبر 336176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.