بیجندی: مدیران در روزهای اخیر انواع متلک ها را شنیده اند

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: منابع آلاینده در طرح آلودگی هوا شناسایی نشده است؛ مسئولان و دانشگاهیان در این خصوص یکبار هم به سازمان هواشناسی مراجعه نکرده اند و تنها به سایت این سازمان رفته و از اطلاعات غیرکاربردی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید بیجندی، صبح امروز (سه شنبه) در میزگردی با عنوان «منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» که به میزبانی خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: پارامترهای جوی، یکی از عوامل تأثیرگذار و مهم در افزایش و کاهش آلودگی هوا است، به همین دلیل پاییز خوبی را در سال جاری پشت سر نگذاشتیم.

وی با بیان اینکه اداره کل هواشناسی در سه حوزه پایش، هشدار و پیش بینی هوا فعال است، افزود: امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با محیط زیست، مردم در فضای متبوع تری تنفس کنند و علاوه بر همیاری این دستگاه‌ها، پارامترهای جوی هم شرایط بهتری را تا پایان سال فراهم کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به بارش‌های برف و باران اخیر در اکثر مناطق کشور گفت: هواشناسی از چهار روز قبل از ورود این سامانه به کشور هشدارهای لازم را ارطلاع رسانی کرد و این در حالی است که باز هم برخی مسئولان و مردم بارش این برف را جزو حوادث غیر مترقبه تلقی کردند و کشور به دنبال این بارش‌ها به مدت چهار روز قفل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده با بارش حدود نیم متری برف در کشور م عدم فراهم آمدن زیرساخت های لازم توسط مسئولان و مردم اتفاقاتی روی داد که منجر شد در شبکه های مجازی و در قالب پیامک و مجالس مختلف مسئولان متلک های مختلفی را بشنوند و این در حالی است که در حالی که در کشوری مثل کانادا که شش ماه از سال را شاهد بارش برف هستیم چنین مشکلاتی مشاهده نمی شود.

منابع آلاینده در طرح کاهش آلودگی هوا شناسایی نشده

بیجندی با تاکید بر استفاده از الگوهای پیشرفته دنیا برای کاهش آلاینده های جوی کشور و به ویژه استان اصفهان اظهار کرد: اینکه ما دوباره بخواهیم چرخ را بسیازیم عواقب ناگواری دارد و در واقع زمان را از دست می دهیم و ضروری است که در این زمینه الگوهای اجرا شده موفق را مورد اقبال قرار دهیم.

وی تصریح کرد: منابع آلاینده در طرح آلودگی هوا شناسایی نشده، مسئولان و دانشگاهیان در این خصوص یکبار هم به سازمان هواشناسی مراجعه نکرده اند و تنها به سایت این سازمان رفته و از اطلاعات غیرکاربردی استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: تجارب کشورهایی مثل برزیل و لندن در خصوص مبارزه با آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد و اتاق فکری با عنوان تغییر شرایط اقلیمی ایجاد شود، زیرا بدون اطلاع جامع از شرایط جوی، نمی توان تصمیمات مهمی در مورد وضعیت آلودگی هوا بگیریم.

فرهنگسازی در حوزه آلودگی هوا مغفول مانده

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه انسان محیط زیست را از بین برده و در بعضی نقاط جهان تاکنون اقدامات خوبی برای جلوگیری از ادامه نابودی ها انجام شده است، گفت: امروز یکی از بزرگترین ابر کامپیوترهای استان در سازمان هواشناسی موجود است، اما نیاز به ورودی های تخصصی داریم که در حال حاضر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بر این باوریم که فرهنگسازی حلقه فراموش شده در حوزه منشاء آلودگی هوا است چرا که هنوز نتوانسته ایم بستر مطالبات عمومی را برای مردم فراهم کنیم و مصداق این مدعا نیز آمار بالای خودروی تک سرنشین در شهر اصفهان است که باید مورد بازبینی قرار گیرد.

بیجندی تاکید کرد: مصرف آب متناسب با اقلیم منطقه نیست، در حالی که ایران سردمدار استفاده از قنات بوده، اما امروزه در این جایگاه قرار ندارد.

وی با بیان اینکه امروزه باید کارشناسان مردم شناس و جامعه شناس و سمن های مردم نهاد به کمک هواشناسی بیایند، افزود: کشاورزان نیز مثل اداره کل هواشناسی همیشه چشم به آسمان دارند و سازمان هواشناسی طی دو ماه ۴۷۲ میلیارد تومان به کشاورزان کمک کرده است.

بدون تعارف صحبت کردن به معنای عنوان نام متهمان نیست

وی اضافه کرد: مردم و مسئولان دو کفه بسیار مهم در حوزه هواشناسی هستند، اما الزاما بدون تعارف صحبت کردن به معنای بیان اسامی خاصی به عنوان متهم  و مقصر نیست.

بیجندی گفت: جانمایی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در هر شهر مختلف بوده و نتایج آن به صورت لحظه ای اعلام  می شود، اما نتایج اداره محیط زیست میانگین ۲۴ ساعت گذشته است به همین دلیل باعث می شود اختلافاتی در این خصوص به وجود بیاید که البته چندان زیاد نیست، اما برخی از رسانه ها در این خصوص تیتر می زنند: "توافقی در این خصوص انجام شده تا آمارهای هواشناسی و نتایج محیط زیست با هم منطبق شود."

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: برای نخستین بار آموزش خبرنگاران در حوزه تخصصی برگزار شده و مرکز مدیا هواشناسی در کل استان فعال است.

وی با بیان اینکه امروز صد و هجدمین جلسه تهک آلودگی هوا با حضور ۱۸ نهاد مرتبط با آلودگی هوا در هواشناسی برگزار شد، گفت: طرح "هوایار" با همکاری آموزش و پروش آغاز شده و برنامه تخصصی با همکاری صدا و سیمای استان نیز کلید خواهد خورد، البته به طور قطع متولی محیط زیست اداره کل محیط زیست نیست، بلکه تک تک مردم و مسئولان هستند و هرکس باید تولی‌گری خود را حفظ کند.

کد خبر 336054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.