حیدری: تعطیل کردن مدارس در روزهای آلوده هنر نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تعطیل کردن مدارس در زمان آلودگی هوا هنر نیست و همه، از جمله مردم و مسئولان باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این مورد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صبح امروز (سه‌شنبه) در میزگردی با عنوان «منشأ آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» به میزبانی خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: مرکز بهداشت استان مدعی سلامت عموم مردم است و تنها گفتن اینکه "هوا بد است و مدارس و دستگاه‌ها را تعطیل کنیم" هنر نیست.

وی افزود: برای جلسه‌ای به تهران رفته بودم و در برف گرفتار شدم و آنجا بود که دریافتم با کارهای پیش پا افتاده و ساده می‌توانیم بحران‌ها را رفع کنیم، اما نه مسئولان اجرایی نسبت به موضوع هوشیار بودند و نه مردم را خوب به کار گرفتند. حتی یک نفر در تهران مثل سنت قدیم با پارو برای کنار زدن برف به میدان نیامد و در جاده و بزرگراه‌ها هم رانندگان زنجیر چرخ نبسته بودند، اما در مقابل مشغول ناسزا گفتن به مسئولان شدند.

حیدری ادامه داد: اگر روزی ۱۵۰ اتومبیل در کشور شماره‌گذاری می‌شود مسئولان باید برای ساخت پارکینگ برای خودروها، برطرف کردن نیازهای مردم، اجرای دولت الکترونیک و ... برنامه داشته باشند. از طرف دیگر، در جلسات کمیته بحران، این موضوع مطرح می شود که بیشتر شهروندان در روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا برای انجام کارهای عقب‌افتاده از خانه خارج می شوند؛ رعایت کردن تمام این موارد به یکدیگر ارتباط دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ایرانی‌ها باید نقش مشارکتی خود را عمیق‌تر ایفا کنند، گفت: در روزهای آلوده بیشتر بار کنترل ترافیک شهر بر دوش مرکز کنترل ترافیک اصفهان است و امید می رود شهرداری اصفهان بودجه بیشتری را به این بخش تخصیص دهد.

حیدری اظهار کرد: در جلسه مدیران سلامت کشور، رییس سازمان محیط زیست از مافیای خودرو گله می‌کند و می‌گوید می‌دانیم خودروهای داخلی شرایط خوبی ندارد. همه دنیا به سمت توسعه می‌رود و کشورهای توسعه یافته خیلی بدتر از ما زمین‌گیر شدند، اما راه‌کارهایی را پیش گرفتند که در حال حاضر به کشورها و شهرهای پاک تبدیل شده‌اند. آنها برای خودرو، سوخت، رفتارهای مرم، تسهیلات و ... برنامه‌ریزی کردند و فقط محیط زیست را مقصر ندانستند.

وی تأکید کرد: بدتر از همه اینکه، فضای مجازی شیوه زندگی مردم را به شدت مخدوش کرده و جالب این است که فرد متخلف، با جسارت در فضای مجازی به پلیس توهین می‌کند، اما کسی به او نمی‌گوید که با چه حقی به دلیل اعمال قانون به پلیس بی‌احترامی می‌کند؟ باید دو طرف این موضوع را ببینیم. مردم هم باید همکاری کنند و از طرف دیگر، مسئولان باید برنامه بلندمدت و عمقی داشته باشند تا زیرساخت‌ها را فراهم کنند و اولویت هزینه‌ها به سمت موضوعاتی مانند خشسکسالی، وضعیت اقلیمی، آلودگی هوا و ... برود که دغدغه ما است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود، مردم در تماس با ما عنوان می‌کنند که مدارس را تعطیل کرده‌اید، اما امروز فلان مدرسه دانش آموزان را به ورزش برده است و مدارس تیزهوشان به دلیل اینکه مدرسه برتر هستند، دانش‌آموزان را به برنامه فوق برنامه برده‌اند. چرا بچه‌ها باید به مدارسی بروند که نزدیک محل سکونتشان نیست و چرا مثل قدیم هر دانش آموز به مدرسه نزدیک منزل خود نمی‌رود که روزانه هزار اتومبیل در شهر در حال رفت و آمد باشند، فقط به خاطر اینکه دانش‌آموزان را از مدارس به منزل ببرند. ضمن اینکه این موضوع باعث ایجاد اختلاف طبقاتی و برهم زدن سلامت روان می‌شود.

حیدری ادامه داد: تعطیلی مدارس چه سود اقتصادی، اجتماعی و ... دارد؟ باید اقدامات زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هوای اصفهان دارای فلزات سنگین و آهن است و چند درصد از سرطان‌ها مربوط به آلودگی هوا است، گفت: در تحقیقاتی که انجام شده، ۱۵ درصد مرگ و میر اصفهانی‌ها ناشی از آلودگی هوا است. نرم‌افزاری که توسط سازمان جهانی بهداشت طراحی شده و در اختیار وزارت بهداشت، شهر اصفهان و سایر کلانشهرها قرار گرفته است، میزان پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به جمعیت در بازه زمانی مشخص و در زمان آلودگی هوا را می‌سنجند و با سال گذشته مقایسه می‌کنند که این یک کار مشترک بین معاونت بهداشت و درمان و مرکز تحقیقات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: روزانه ۱۱ هزار لیتر هوا نفس می‌کشیم که فیلتر ریه‌ها تا حدی می‌تواند آن را پالایش کند. هر چه ذرات ریزتر شود، عمق نفوذ ریزگردها بیشتر می‌شود که سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می کند.

وی اظهار کرد: ثابت شده است زمانی که به مدت طولانی با آلاینده‌های هوا و به خصوص با ذرات معلق هوا سر و کار داریم، حدود سه، چهار درصد عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های ناشی از تنفس مربوط به ذرات معلق در هوا است و افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی داشته باشند بروز این بیماری‌ها یا به صورت حاد است یا در گذر زمان به صورت مزمن در می‌آید که بیمار باید از اسپری استفاده کند.
حیدری افزود: حدود ۲۷ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های تنفسی، حدود ۱۴ درصد سکته‌های مغزی و حدود ۱۶ سرطان‌های ریه مربوط به آلاینده های هوا است. در موسسه بیماری‌های جهانی  آورده شده است که به طور کلی ذرات معلق موجود در هوا عامل ۷.۶درصد کل مرگ و میرها است و حدود ۴.۲درصد از سال‌های عمر از دست رفته مرتبط با آلاینده‌ها است بنابراین هرچه میزان هوای پاکی که در اختیار داشته باشیم بیشتر باشد عمر از دست رفته بیشتری را صید کرده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه محققان به خصوص در اصفهان تحقیقات گسترده‌ای بر روی کودکان زیر دو سال انجام داده‌اند، تأکید کرد: تأثیر آلاینده‌های هوا در به دنیا آمدن زودرس نوزادان ثابت شده است که نتیجه آن مستعد بودن این نوزادان برای بسیاری از بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و مسائلی از این قبیل می‌شود. زمانی که ذرات معلق موجود در هوا به لایه داخلی عروق بدن وارد می‌شود در آینده باعث بروز بیماری‌هایی از قبیل سکته‌ها و بیماری‌های قلبی می‌شود.

حیدری تصریح کرد: ثابت شده است که آلودگی هوا در کلانشهرها عامل ثانویه‌ای در بروز بیماری ام. اس است چون آلودگی هوا مانع از تابش اشعه خورشید می‌شود. کمبود ویتامین "D" زمینه ایجاد بیماری‌هایی مثل ام. اس، سرطان، دیابت است و باید این کمبود با مصرف دارو در بزرگسالان جبران شود.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت ۴۰ هزار سفیر در ارائه مطالب مربوط به حوزه سلامت و شیوه زندگی و در اختیار قرار دادن آن‌ها به دوستان و خانواده‌های خود با ما همکاری می‌کنند. در کنار این موضوع نیز اخیراً کاری را با صدا و سیما شروع کرده‌ایم چون رسانه‌ها را خیلی مؤثر ندیده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مطالبات استاندار، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید با تمام ظرفیت خود برای حل مسئله کاهش آلودگی هوا اقدام کنند و در شأن مشکل قدم بردارند و تمامی دستگاه‌ها باید ذیل مدیریت محیط زیست همکاری کنند.

حیدری با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در دانشگاه‌ها رویکرد اعضای هیأت علمی را تغییر دهیم، گفت: استادان دانشگاه‌ها باید به مسائلی که مردم با آن مشکل دارند بپردازند نه اینکه تنها دغدغه ارتقای سطح خود را داشته باشند.

وی تأکید کرد: هنر رسانه‌ها است که از مردم هم غافل نشوند و همان طور که به نقش دستگاه‌ها بیشتر از گذشته می‌پردازند باید به نقش مردم در کاهش آلودگی هوا نیز بپردازند.

کد خبر 336051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.