جمشیدیان: ۷۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی اصفهان بلااستفاده است

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان گفت: معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی‌هوا نقش بسزایی دارد، این در حالی است که ۷۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی اصفهان خالی است.

جمشید جمشیدیان صبح امروز(سه شنبه) در میزگردی با عنوان «منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» به میزبانی خبرگزاری ایمنا، اظهار کرد: معاینه فنی خودروها حوزه اجرای سیاست های دولت، مجلس و حفاظت محیط زیست است و ما موظف به اجرای سیاست‌های تعریف شده هستیم. بی شک فعالیت ستاد معاینه فنی خودروها در اجرای بهینه عملیات معاینه فنی می‌تواند در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نقش بسزایی داشته باشد.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان ادامه داد: معاینه فنی سابقه ای ۹۰ ساله دارد، در گذشته تشخیص کارشناسان این بود که چون خودرو مورد استفاده افراد جامعه است باید از نظر ایمنی و آلودگی مورد پایش قرار گیرد، البته ما باید برای انجام معاینه فنی خودروها بستر سازی کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی از سال ۸۵ در شهر اصفهان راه اندازی شد، گفت: در حال حاضر در شهر اصفهان ۹ مرکز مکانیزه معاینه فنی با ۱۴ خط و ظرفیت ۷۰۰ هزار خودرو فعال است اما نکته قابل توجه اینکه در سال تنها حدود ۱۲۵ هزار خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه می کنند.

جمشیدیان تاکید کرد: در حال حاضر در بهترین وضعیت تنها از ۳۰ درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی خودروهای شهر استفاده می شود و ۷۰ درصد ظرفیت ها بلا استفاده است در حالی که می توانیم به صورت ۲۴ ساعته خدمت رسانی کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم تنها دستگاه های اجرایی نمی تواند همه کارها را به دوش بکشند، بلکه مردم نیز باید حساسیت ها را بیشتر درک و احساس مسئولیت کنند.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان گفت: بارها مشاهده کرده ایم که به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل می شود اما باز هم ترافیک در خیابان ها و معابر شهر سنگین است و این موضوع تأمل انگیز است.

وی با بیان اینکه ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان مجری استانداردهایی است که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با آلودگی هوا اعلام می شود، گفت: استانداردهای ایمنی خودرو بر اساس شاخص های تعیین شده در سامانه سیمفا قرار می گیرد، البته در شهر اصفهان به شدت نظارت انجام می شود تا معاینه فنی به صورت درست انجام شود.

جمشیدیان افزود: طی سال گذشته ۳۸ درصد خودروها به دلیل آلودگی در مراحل معاینه فنی مردود شدند، در حالی که  امسال این آمار به ۴۳ درصد مردودی طی  ۹ ماه رسیده است. سال گذشته بیشترین نقص فنی خودرو در سیستم ایمنی به ویژه ترمز بود اما امسال  با سخت گیری های اعمال شده میزان آلایندگی خودرو  را بیشتر مورد توجه قرار داده ایم.

آلودگی هوا مختص اصفهان یا ایران نیست

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اقدامات خوبی انجام و حاصل آن رضایت بخش بوده است، تصریح کرد: آلودگی هوا مختص اصفهان یا کشور ایران نیست، بلکه بسیاری از شهرهای دنیا امروزه با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، در شهرهای بزرگ به دلیل بارگذاری بیش از حدی که انجام می شود آلودگی هوا، خاک و آلودگی آب های زیرزمینی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: علیرغم ظرفیتی که در شهر اصفهان وجود دارد، مراجعه رانندگان برای معاینه فنی خودروها زیاد انجام نمی شود، وقتی الزامات و سخت گیری ها اعمال می شود، افراد به مراکز معاینه فنی شهرهای اطراف مراجعه می کنند، غافل از اینکه سامانه سیمفا در تمام مراکز یک قانون مشخص است.

جمشیدیان  با اشاره به کارکرد سامانه سیمفا، اظهارکرد: زمانی که خودرو وارد مرکز معاینه فنی می‌شود، دوربین‌های پلاک‌خوان پلاک خودرو را خوانده و به سامانه سیمفا ارسال می‌کنند و در مسیر بعد اطلاعات خودرو از طریق این سامانه از سرور پلیس راهور استعلام می‌شود و پس از آن مراحل لازم را برای دریافت بعدی معاینه فنی خودرو طی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اطلاعات خودرو منطبق باشد در مراکز معاینه فنی پذیرش خواهد شد. تمامی دستگاه‌های موجود در مراکز معاینه فنی مکانیزه هستند و عامل انسانی در آن دخالتی ندارد و تمامی اطلاعات به سیمفا منتقل و براساس استانداردهای شورای عالی محیط زیست و سازمان ملی استاندارد مطابقت داده می‌شود.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان افزود: اگر اطلاعات با هم تطابق داشته باشد اجازه صدور گواهی معاینه فنی داده می‌شود و در غیر این صورت رد خواهد شد و هیچ گونه دخالت انسانی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه شمار سیستم های مکانیزه کیفیت معاینه فنی خودروها افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر تمامی شاخص‌های سنجش و حدود مجاز آلایندگی و استانداردها در تمامی مراکز معاینه کشور یکسان و تابع یک استاندارد است.

روزانه ۱۸ هزار مورد تخلف در محدوده زوج فرد اتفاق می افتد

وی در خصوص معاینه فنی خودروهای سنگین اظهارکرد: ستاد معاینه فنی خودروهای فرسوده شهرداری متولی خودروهای سبک و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و اداره کل حمل  ونقل جاده ای متولی معاینه فنی خودروهای سنگین است.

رییس ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری اصفهان به اجرای طرح زوج و فرد خودروها اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح از پیشنهادات قانونی است که مصوبات شورای حمل  و نقل و ترافیک استان را دارد، این طرح از سال ۹۱ در شهر اصفهان عملیاتی شد و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان داشته است.

وی افزود: وقتی در یک روز ۱۸ هزار رکورد ثبت تخلف در محدوده طرح زوج و فرد شهر اصفهان داریم، غیر از موتورسیکلت ها که سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند، می توان به شدت بحران پی برد.

جمشیدیان اظهارکرد: در محدوده ترافیکی اصفهان ۲۳ معبر اصلی داریم اما تعداد خودروهایی که وارد کوچه پس کوچه ها می شوند، بسیار زیاد است.

 وی با اشاره به انجام معاینه فنی خودروهای سنگین در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: از سال گذشته طرح راه اندازی مراکز معاینی فنی خودروهای سنگین پیشنهاد شد، این مرکز به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین کشور در اصفهان در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۲ درصد از خودروهای موجود در اصفهان فرسوده اند

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا سن فرسودگی خودروهای شخصی ۲۰ سال در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: ۹۰ هزار خودروی بالای ۲۰ سال یعنی خودروهای فرسوده در شهر اصفهان تردد  می کنند، در واقع از یک میلیون خودرو در حال تردد شهر اصفهان، ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو(۱۲ درصد) فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند.

جمشیدیان تصریح کرد: دوربین های ثبت تخلف محدوده زوج و فرد از ۱۴ آذرماه سال جاری با زیرساخت ها سیمفا و با هماهنگی پلیس راهور، علاوه بر جریمه ورود غیر قانونی به محدوده، خودروهای فاقد معاینه فنی را نیز جریمه می کنند.

وی تاکید کرد: شهر ایده آل باید ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد و جمعیت بالاتر از آن کیفیت خدمات را دچار نقصان خواهد کرد، بنابراین مردم باید همراهی و رسانه ها باید مطالبه گری کنند.

کد خبر 336046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.