چاقی عامل ۱۲ نوع سرطان است

پدیده اضافه وزن و کم تحرکی گریبان بیش از ۸۰ درصد از مردم اصفهان را گرفته و این در حالی است که متخصصان بر این باورند چاقی می‌تواند به تنهایی ۱۲ نوع سرطان را ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری‌های غیرواگیر یا مزمن مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد امروزه بیماری‌های غیرواگیر با روندی نگران‌کننده بر کشورهای با درآمد پایین و متوسط سایه انداخته به طوری که تقریبا ۸۰  درصد تمامی مرگ و میرهای ناشی از این بیماری‌ها  کشورهای جهان سومی اتفاق می‌افتد.

 سرطان بیماری غیرواگیردار، صعب العلاج و پرهزینه است و حجم زیادی از بودجه سلامت کشورها را در سراسر جهان جذب می‌کند. بیش از ۷۰ درصد از دلایل سرطان، ریشه در سبک زندگی افراد دارد و در صورتی که اشخاص موارد مرتبط با آن را رعایت کنند تا حد زیادی از سرطان دور  خواهند بود.

مریم طباطبائیان، عضو شورای راهبردی سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وضعیت بیماری سرطان در استان اصفهان گفت: شایع‌ترین سرطان‌ در زنان سرطان پستان و تیروئید و در مردان مثانه و پروستات است، ضمن اینکه سرطان‌های دستگاه گوارش، خون و لمس سرطان‌های شایع هر دو جنس است.

وی در خصوص عوامل ایجاد و مستعد کننده انواع سرطان‌ها اظهار کرد: شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده سرطان، مصرف سیگار و دخانیات بوده و یکی از عوامل کاهش شیوع سرطان‌ها در جهان مقابله با میزان مصرف دخانیات است. نکته حایز اهمیت دیگر در بروز سرطان‌ها عامل مستعد کننده چاقی است که در همه کشورهای دنیا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

چاقی عامل ایجاد ۱۲ نوع سرطان است

عضو شورای راهبردی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چاقی به تنهایی حدود ۱۲ نوع سرطان را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: همچنین کاهش فعالیت فیزیکی و تحرک ناکافی اشخاص جامعه جزو عواملی هستند که می‌توانند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند.

وی افزود: از دیگر عوامل ایجاد سرطان‌ها نیز عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی، مواد غذایی مصرف شده و مصرف نیترات‌ها در غذای فرآوری شده است.

طباطبائیان مراقبت افراد جامعه از خودشان را در کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ موثر دانست و اضافه کرد:  ۳۰ درصد سرطان‌ها در صورت داشتن مراقبت‌های لازم قابل پیشگیری هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که سرطان ایجاد شد، در  گروهی از سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و دهانه رحم و سرطان پوست، چنانچه در مرحله اولیه و به موقع تشخیص داده شوند، به درمان افراد کمک کرده و امکان بهبودی بالاتری را خواهند داشت.

عضو شورای راهبردی سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه چنانچه شهروندان به راهکارهای پیشگیری و غربالگری توجه داشته باشند می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری کرد، ادامه داد: به این منظور در هفته مبارزه با سرطان راهکارهای پیشگیری و همچنین اجرای طرح های غربالگری برای عموم افراد جامعه ارایه می شود.

وی در خصوص علائم ابتلا به سرطان گفت: در صورتی که فردی متوجه بروز توده، خونریزی و سرفه غیر عادی همراه با خون، کاهش وزن غیر عادی، ضایعاتی در روی صورت، بدن، گوش، روده و پوست شد با مراجعه به موقع به پزشک خانواده و ارجاع به متخصص مربوطه، تشخیص به موقع بیماری و جلوگیری از زمان بر شدن این تشخیص می‌تواند به درمان بیماری خود کمک قابل توجهی داشته باشد.

طباطبائیان با بیان اینکه سال گذشته در هفته پیشگیری از سرطان طرحی در شهرستان شهرضا به صورت پایلوت انجام شد و امسال هم این طرح اجرا می شود، افزود: بر اساس این طرح افرادی که سابقه خانوادگی سرطان داشته باشند، در صورت دیدن هر نوع علامتی  می‌توانند در صورت نیاز به مشاوره، برای تشخیص به موقع سرطان به صورت رایگان به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کنند.

شیوه زندگی ناسالم علت بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها است

مهشید احمدیان، مدیر گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در استان اصفهان اجرای طرح "ایراپن" در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: این طرح در  اسفندماه سال ۹۴ به صورت پایلوت در شهرضا آغاز و از مهر ماه سال ۹۵ این طرح به صورت گسترده در استان اصفهان در همه مراکز بهداشتی و درمانی انجام می شود.

وی در خصوص چرایی  طرح "ایراپن" در استان اصفهان گفت: آمار بالای مرگ و میرها از بیماری‌های غیر واگیر بود. این طرح به چند مورد بیماری اصلی مثل مرگ و میر زودرس در سنین زیر ۷۰ سال می‌پردازد که بیماری سرطان‌ها، دیابت، فشار خون و چربی خون، عوامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و مصرف الکل، را در بر می گیرد و  طرح ایراپن به آموزش همه این موارد می‌پردازد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید به این نکته که شیوه زندگی ناسالم علت بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها است، افزود: با توجه به سبک زندگی ناسالم و آمار مرگ و میری ۷۰ درصدی، هدف نهایی این برنامه کنترل، مراقبت  و جلوگیری از مرگ‌های زودرس  است.

وی تاکید کرد: با انجام این برنامه و ریز فاکتورهای موجود عوامل خطر  به هر فردی اعلام می‌شود و باید با توجه به نسبت درصد خطر، تحت مراقبت قرار گیرد و از مصرف دخانیات، خوردن نمک زیاد پرهیز کند ضمن اینکه افراد باید مصرف داروها را زیر نظر پزشک معالج  انجام دهد تا احتمال سکته‌های قلبی و مرگ و میرهای زودرس کاهش پیدا کند.

احمدیان با اشاره به اینکه همه اطلاعات پزشکی افراد در پرونده الکترونیک در مراکز بهداشتی و درمانی ثبت می‌شود، یادآوری کرد: با انجام این برنامه و ثبت موارد در پرونده‌های الکترونیکی و ارایه درصد عوامل خطر به بیماران روند مراقبت  برای آنها تعریف می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد غربالگری سرطان‌ها بیان کرد: در این زمینه سه سرطان ریه و دهانه رحم در خانم ها و سرطان روده بزرگ در خانم ها و آقایان مورد توجه ویژه قرار دارد و غربالگری این سه سرطان در نظام بهداشتی و تشخیص زودرس در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در مورد سرطان سینه هم در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ سال معاینه می‌شوند و با تشخیص انجام شده، بیمار به مراکز ماموگرافی و سونوگرافی و معاینه به متخصصان ارجاع داده می‌شود و با آموزش شیوه زندگی سالم به بیماران تا ۳۰ درصد از احتمال بروز سرطان سینه در گروه خانم‌ها جلوگیری شود.

احمدیان غربالگری برای سرطان روده را با ارزش دانست و گفت: غربالگری برای سرطان روده برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۰ ساله بسیار با ارزش است و با اعلام فراخوان به افراد متقاضی در مراکز درمانی و بهداشتی توسط مراقبان بهداشتی تست در این مراکز انجام می شود.

وی افزود: وجود خون در مدفوع بیمار یکی از نشانه‌های شروع یا پیش سرطان روده بزرگ است که در تست مشخص می‌شود و با ارایه آموزش‌ها در خدمات در مراکز جامع سلامت به بیماران صورت می‌گیرد. همچنین در صورت مشاهده مورد مشکوک بیمار به فوق تخصص گوارش ارجاع داده می شود.

عوامل خطر برای بروز سرطان‌ها در اصفهان وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه سرطان روده در کشور ایران و به ویژه استان اصفهان به شدت روبه افزایش است، گفت: یکی از دلایل شیوع این بیماری تقلید از زندگی غربی‌ها، مصرف فست‌فودها و غذاهای کم فیبر و عدم مصرف سبزیجات در برنامه‌های غذایی است. 

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سالانه بیش از هشت هزار مورد ابتلا به انواع سرطان در استان ثبت می‌شود، اظهار کرد: البته این رقم نسبت به میانگین ابتلا به سرطان در دنیا و با توجه به صنعتی بودن کلانشهر اصفهان عدد بالایی نیست چرا که عوامل خطر برای بروز سرطان‌ها در اصفهان وجود دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه و دانش آموزان دچار معضل چاقی هستند و بیش از از ۵۰ درصد افراد بزرگ سال اضافه وزن دارند. همچنین بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهر اصفهان دچار کم تحرکی است و همه این موارد خطر بروز سرطان‌ها را افزایش می دهد.

به گزارش ایمنا؛ تجربه نشان داده است که انسان در تمام سنین احتمال ابتلای به سرطان را دارد. بهتر است بدانیم که رعایت اصول بهداشت فردی، روانی، اجتماعی و بالا بردن سطح سلامتی احتمال پیدایش سرطان ها را کاهش می دهد.

کد خبر 336044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.