سالانه ۳۰۰ کودک اصفهانی به سرطان مبتلا می‌شوند

مسئول دبیرخانه برنامه ملی ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: به صورت میانگین سالانه 300 کودک در استان اصفهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.

زهرا روانخواه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر سرطان پستان رایج ترین نوع سرطان بین زنان اصفهانی است، اظهار کرد:  سرطان‌های شایع زنان در استان اصفهان به ترتیب سرطان‌های سینه، پوست، تیروئید، روده بزرگ و خون است.

وی در خصوص فراوانی انواع سرطان در بین مردان استان اصفهان نیز  گفت: سرطان پوست، پروستات، روده بزرگ، مثانه و خون نیز بیشترین نوع سرطان در بین مردان این استان است.

روانخواه همچنین در خصوص وضعیت شیوع سرطان بین کودکان استان اصفهان تصریح کرد: 60 درصد از کودکان مبتلا به سرطان در استان اصفهان مبتلا به سرطان خون هستند. طبق آمارها پس از سرطان خون شایع‌ترین سرطان کودکان تا سن ۱۴ سال در استان اصفهان به ترتیب سرطان مغز و اعصاب و لنفوم است.

وی اضافه کرد: به صورت میانگین سالانه 300 کودک در استان اصفهان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند.

مسئول دبیرخانه برنامه ملی ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه سرطان‌ پستان و روده بزرگ جزو پر آمارترین سرطان‌های شایع در استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس برای دو سرطان شایع سینه و روده بزرگ در تمام مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می‌شود.

کارشناس مسئول برنامه‌های غربالگری سرطان معاونت بهداشتی در خصوص گروه هدف این غربالگری‌ها گفت: گروه هدف غربالگری سرطان سینه خانم‌های ۳۰ تا ۷۰ ساله است و در سرطان روده بزرگ گروه هدف زنان و مردان ۵۰ تا ۷۰ سال هستند که بعد از مراجعه، معاینه و گرفتن شرح حال به سطوح تخصصی ارجاع داده می شوند.

روانخواه با اشاره به اینکه در مراکز بهداشتی تست خون مخفی مدفوع به صورت رایگان برای مراجعین انجام می‌شود، افزود: امیدواریم با انجام غربالگری در سرطان روده بزرگ با اجرای این برنامه طی ۱۰ سال آینده بروز این سرطان به میزان چشمگیری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان سالانه هشت تا ۹ هزار مورد سرطان جدید ثبت می‌شود، اظهار کرد: بیمارستان‌های سیدالشهدا، الزهرا، امام حسین (ع) و میلاد از جمله بیمارستان‌های فعال در زمینه درمان سرطان در استان اصفهان هستند.

مسئول دبیرخانه برنامه ملی ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد سرطان‌ها قابلیت درمان دارند، گفت: در مورد سرطان روده بزرگ دیدن خون در مدفوع حتی برای یکبار هم حائز اهمیت است و اگر زود تشخیص داده شوند بیمار به درمان می‌رسد، مشروط بر اینکه بیمار به علائم هشدار دهنده سرطان آگاه باشد.

کارشناس مسئول برنامه‌های غربالگری سرطان معاونت بهداشتی در توضیح علائم بالینی سرطان یادآور شد: هرگونه توده غیرطبیعی در هر جای بدن، هرگونه خونریزی غیرطبیعی از تمام منافذ بدن، ترشحات غیرمعمول آبکی یا خونی از سینه، سرفه و تنگی نفس طولانی، تب غیرمعمول، کاهش وزن غیر عادی، زخم‌های دیر بهبود یافته و تغییر عادت اجابت مزاج، همگی از علائم بیماری‌های شایع سرطان است.

کد خبر 335885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.