۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
پاتوقی برای دوستداران حقیقت

اصفهان در روزگاری نه چندان دور میزبان قدم‌های مبارک اندیشمندان و متفکران بزرگی بوده است. در عصر حکمرانی شاه عباس صفوی سردمداران فلسفه و حکمت در اصفهان سکنی گزیده و در جوار یکدیگر به رشد و باروری فلسفه و حکمت، "ام العلوم" و شاه کلید راهیابی به حقیقت و فضیلت پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میرفندرسکی، میرداماد و شیخ بهایی به تاسیس مکتب فلسفی اصفهان پرداختند و شاگران بزرگ آنها همچون صدرالمتالهین شیرازی ادامه دهنده این راه مبارک بودند.

آن عصر طلایی اما همچون بسیاری دیگر از دوران ها به پایان رسید، اما شور و اشتیاق به حکمت و فلسفه در میان دوستداران آن از میان نرفت و این میراث گرانبها از کتابی به کتاب دیگر به دست اندیشمندان برجسته دست به دست گشت و به امروز رسید. اگرچه سالیان بسیار فلسفه تنها و تنها در میان اهل علم در حوزه و دانشگاه آموزش داده شد، اما مدتی است که تاسیس خانه حکمت و فلسفه در اصفهان گام مهمی را در جهت ترویج فلسفه و حکمت در میان مردم برداشته است و قصد آن دارد که واسطه ای میان دانشگاه، حوزه و جامعه باشد تا این گنج گرانبها به نحوی ساده و دست یافتنی به ذهن و اندیشه اقشار مختلف مردم شهر برسد و دوستداران و عاشقان حقیقت را به سوی خود بکشاند. اگرچه راه دشوار است و مشکلات و موانع بسیار، اما این خانه کوچک که در جوار مقبره عظیم الشان میرفندرسکی بزرگ تاسیس شده است، فکرهای بزرگی در سر دارد و در صورت یاری و حمایت مسئولان شهر می تواند اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد. "علی کرباسی زاده" استاد فلسفه و عضو هیئت علمی گروه فلفسه دانشگاه اصفهان مدیریت خانه حکمت را بر عهده دارد و از زمان افتتاح این مرکز تلاش های بسیاری را برای رونق بخشیدن به آن و جلب حمایت مسئولان و اهالی دانشگاهی انجام داده است. وی در خصوص روند فعالیت خانه حکمت در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه حکمت از ابتدای تاسیس خود اهداف متعددی را دنبال کرده است. هدف نخست ایجاد ارتباط میان مباحث و مطالعات حکمی و فلسفی با نیازهای روز جامعه است. در حقیقت فلسفه هیچگاه در خلآ شکل نگرفته است، در ارتباط با نیازهای جامعه بوده و تعامل و رفت و آمدی میان مباحث فلسفی و نیازهای اجتماع و مردم وجود داشته است. تلاش ما این است که بگوییم همانطور که فلسفه در دوران قبل با شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران مربوط بوده است، امروز هم نقش مهمی در این حوزه دارد، به همین دلیل دوره های مختلفی همچون "فبک" (فلسفه برای کودکان) برای آموزش نحوه تعلیم تفکر و فلسفه به نوجوانان و همچنین آموزش مباحثی همچون اخلاق شهروندی، محیط زیست و ... در برنامه های خانه قرار گرفته است. تهیه بسته های مصاحبه با افرادی که ظاهرا ارتباطی با فلسفه ندارند نیز از دیگر برنامه های خانه حکمت است تا بتوانیم از نوع نگاه و اندیشه این افراد در جهت ترویج تفکر فلسفی مطلع شویم.

علی کرباسی زاده با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی فلسفه به صورت تخصصی، گفت: بخش دیگری از فعالیت خانه حکمت به آموزش فلسفه به صورت تخصصی اختصاص دارد. در این دوره ها تفکر فلاسفه بزرگی همچون میرداماد، شیخ بهایی میرفندرسکی و ملارجبعلی تبریزی تحت عنوان حکمت یمانی، تنقیهی، تطبیقی و ... تدریس می شود.

فلسفه برای همه

فلسفه به عنوان حوزه ای گسترده و پیچیده همراه با مفاهیمی که ذهن را دچار سردرگمی می‌کند تصور بسیاری از مردم درباره ماهیت آن است. به همین دلیل هم بود که در دوران معاصر تعداد قابل توجهی از اندیشمندان این حوزه دست به ساده سازی مفاهیم فلسفی زده و تلاش کردند تا این حوزه گسترده را به حیطه ای قابل فهم و ملموس برای مردم تبدیل کنند.

مدیر خانه حکمت با تاکید بر اینکه مردم عادی باید از چیستی فلسفه آگاه شوند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، عنوان کرد: در این خصوص نیز دوره هایی را با محوریت آموزش فلسفه برای همه ترتیب داده ایم که در آینده ای نزدیک آغاز می شود و با سبکی جدید و متفاوت با سبک دانشگاهی به آموزش در این حوزه می پردازد.

نیازمند حمایتیم

استاد فلسفه دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت حمایت مادی و معنوی مسئولان شهر اصفهان در خصوص گسترش فعالیت های خانه حکمت و فلسفه اصفهان گفت: خانه حکمت مشکلات مختلف و متعددی دارد، این مرکز از محدودیت های بسیاری در زمینه امور مالی و فضا برخوردار است. طی دیداری که اخیرا با استاندار، شهردار و رییس صدا و سیمای مرکز اصفهان داشتیم در خصوص این مسایل و اقدام جهت همکاری در زمینه های علمی گفت و گو کردیم و امیدواریم توجه خاصی در این زمینه از سوی آنان صورت گیرد. ضمن اینکه رییس محترم شورای اسلامی شهر نیز عنایت ویژه و دغدغه بسیاری در خصوص مباحث فرهنگی و به خصوص خانه حکمت و فلسفه دارد.

پرهیز از موازی‌کاری

کرباسی زاده همچنین از تلاش خانه حکمت اصفهان جهت پرهیز از موازی کاری با حوزه و دانشگاه سخن گفت و افزود: شهر اصفهان به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز و پایگاه های فلسفه شناخته می شود و ده ها سال است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها به تربیت دانشجو و طلبه در این زمینه می پردازند، لذا اولویت خانه حکمت بر این است که از موازی کاری با این دو مرکز پرهیز کند و بتواند با رویکری متفاوت به آموزش فلسفه بپردازد.

وی تصریح کرد: اگرچه خانه حکمت به حمایت و پشتیبانی آکادمیک حوزه های علمیه و دانشگاه نیازمند است، اما در عین حال می خواهیم مردم اصفهان بدانند که فلسفه صرفا مبحثی حوزی و دانشگاهی نیست. خانه حکمت حوزه ای بازتر و گسترده تر دارد و حتی به دنبال این است که پیشنهادات و نظرات مردم را در این خصوص بشنود و در سطح کاملا مردمی حوزه های فلسفه و حکمت را دنبال کند. به دنبال این هستیم که با مراجعه کودکان و نوجوانان و بزرگسالان، فضایی برای برقراری ارتباط و گفت و گو میان دو حوزه اهالی فلسفه و مردم برقرار شود تا اگر نوجوانان و جوانان در حوزه منطق و فلسفه دغدغه هایی به نظرشان می رسد به ما عنوان کنند.

مدیر خانه حکمت ادامه داد: خانه حکمت چنانچه از اسمش پیداست یک "خانه" است و قصد دارد بیشتر با مردم مراوده داشه باشد، البته در عین حال به برگزاری دوره های تخصصی و نیمه تخصصی نیز می پردازد تا مخاطب در سطوح مختلف بتواند با خانه حکمت ارتباط داشته باشد.

جذب مشارکت و همکاری

وی در خصوص محل خانه حکمت واقع در جوار میرفندرسکی نیز گفت: ساختمانی که اینک در اختیار خانه حکمت قرار گرفته است از ابتدا قرار نبود در اختیار ما باشد، این ساختمان متعلق به تخت فولاد است و پس از تلاش و پیگیری بسیار برای اختصاص مکانی به خانه حکمت به ما واگذار شد، البته این مکان از فضای معنوی بسیار خوبی برخوردار است، اما دوست داریم فضایی هم باشد که نسل جوان و نوجوان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. به احتمال زیاد این فضا یا به طور کلی تغییر می کند و یا فضای آن با تغییراتی مواجه خواهد شد. در جذب نیرو نیز مشکلات بسیار زیادی داریم که علت اصلی آن محدودیت های مالی خانه حکمت است. البته قرار بر این است که جمعی شکل بگیرد تا ضمن رفع مسایل مالی افرادی را برای مشارکت و همکاری جذب کنیم.

وی از تعامل خانه حکمت با آموزش و پرورش نیز خبر داد و اظهار کرد: قرار است در آینده در تعامل با آموزش و پرورش مربیانی که مجاز به آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان باشند به مدارس رفته و به آموزش فلسفه به کودکان بپردازند.

کد خبر 335870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.