دیدن داخل بدن بیمار/ نخستین میمون شبیه سازی شده در چین متولد شد

علم وفناوری در دنیا با پیشرفت فزاینده ای در حال گسترش است. هرروز فناوری های تازه ای معرفی می شود. در بررسی گزیده ای از رویدادهای مربوط به علم و فناوری جهان در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای علمی دنیا در چند روز گذشته با ما همراه باشید.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایرنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

مدل ‌سازی سنتز چارچوب‌ های آلی فلزی

 پژوهشگران روش مدل‌ سازی جدیدی ارایه کردند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات جالبی درباره‌ سنتز چارچوب‌ های آلی فلزی به‌ دست آورد، این روش برای توسعه‌ی دامنه‌ کاربرد صنعتی چارچوب ‌های آلی فلزی مناسب است. محققان با استفاده از مدل ‌سازی خودآرایی چارچوب‌های آلی فلزی (MOF)، رشد بلور و تشکیل لایه‌های نازک، موفق شدند درک بهتری از ساختار آلومینوسیلیکات‌ها به‌دست آورند. این دیدگاه جدید برای طراحی روش‌ های سنتز جدید مفید خواهد بود و می‌توان از آن برای پر کردن خلاء محصولات کاتالیستی موجود در بازار استفاده کرد.

تشخیص باکتری با استفاده از گوشی هوشمند

محققان در حال توسعه یک فناوری هستند که امکان تشخیص باکتری ها را با استفاده از گوشی هوشمند فراهم می‌کند. این فناوری در واقع یک تراشه است که درون آن مولکولی موسوم به ۳-MBPA تعبیه شده که قادر است باکتری ها را جذب کرده و با آن‌ها پیوند برقرار کند. این تراشه درون نمونه‌ای از غذای له شده یا مایعات غوطه ورشده و سپس با لایه‌ای از محلول بافر با PH بالا شسته می شود. این اقدام موادی مانند شکر، چربی ها و پروتئین‌های غذا را از روی تراشه پاک کرده و باکتری‌ها را باقی می‌گذارد. 

سخت‌ترین و سبک‌ترین ماده جهان ساخته شد

 محققان MIT از طریق همجوشی ورقه‌های کوچک گرافین یک ساختار شبکه‌ای بسیار سخت و متخلخل ایجاد کردند که بر اساس مدل سازی‌ها ۱۰ برای سخت‌تر از فولاد بوده و تنها ۵ درصد چگالی آن را دارد.بر اساس این تحقیقات ویژگی‌های مهم مواد در ساختارهای سه بعدی، بیش از این که به جنس آن‌ها بستگی داشته باشد، حاصل ترکیب‌بندی هندسی آن‌ها است. در نتیجه می‌توان مواد سبک و سخت را با استفاده از مواد اولیه مختلف با یژگی‌های هندسی یکسان تولید کرد. 

جنس خاطرات چیست؟

 محققان دریافتند یک پروتئین به نام AKT که سه شکل متفاوت دارد و هریک نوع خاصی از سلول‌های مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، یکی از اولین پروتئین‌های مورد استفاده مغز برای ذخیره خاطرات است.پروتئین AKT در دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان یک آنکوژن، یعنی ژنی که قادر است به تومور سرطانی تبدیل شود و به عنوان یکی از عوامل بروز مجموعه‌ای از بیماری‌ها، شناخته شد. اما اخیرا به عنوان یک عامل کلیدی شکل‌پذیری سیناپس‌ها معرفی شده است. شکل‌پذیری سیناپس‌ها در واقع توانایی مغز در تقویت ارتباطات سلولی در واکنش به تجربیات است. 

رشد ۱۰۰ برابری تومورها با غذاهای پرکلسترول

 نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که رژیم های غذایی پر کلسترول سلول های سرطانی را به تحرک بیش از حد وامی دارند و باعث می شوند که تومورها ۱۰۰ برابر سریعتر رشد کنند.محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا در مطالعه روی موش ها موفق شدند برای اولین بار مکانیزمی را توضیح دهند که به کلسترول چرب امکان می دهد خطر ابتلا به سرطان های روده بزرگ را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری ایسنا در چند روز گذشته به شرح زیر است:

دیدن داخل بدن بیماران

دانشمندان دانشگاه "آلبرتا" با ارائه پروژه "دی.آر" (DR)پزشکان را قادر به دیدن داخل بدن بیماران می‌کنند. این فناوری در واقع پوست را شفاف نمی‌کند و همچنین تصاویر واقعی داخل بدن بیمار را نیز ارائه نمی‌دهد، درعوض این تکنولوژی تصاویر سه‌بعدی پیشین به دست آمده از سی تی اسکن یا ام .آر .آی را بر روی پوست بیمار به طوریکه با بخش‌های بدن بیمار مشابه است ظاهر می‌کند. این سیستم شامل یک پروژکتور، دوربین‌های مادون قرمز و نشانگرهایی است که در مکان‌های استراتژیک بدن قرار می‌گیرند. دوربین‌ها آن نشانگرها را ردیابی می‌کنند و به سیستم اجازه می‌دهند تا جهت بدن را بشناسد، به طوری که تصاویری که روی پوست نمایان می‌شوند، می‌توانند حرکتی مشابه بدن بیمار داشته باشند.

پرتاب ابزار ناسا برای مطالعه جو زمین 

ابزار برنامه اکتشافی ناسا موسوم به "گلد" (GOLD) برای تحقیق درباره اتمسفر زمین پرتاپ شد.ابزار اکتشافی مقیاس جهانی ناسا موسوم به "گلد"(GOLD) بر موشک "آریان ۵" (Ariane۵)برای پی بردن به این موضوع پرتاب شد که چطور لایه‌های بالایی جو زمین می‌تواند تحت تاثیر پدیده‌های جوی فضایی و زمینی قرار بگیرند. (GOLD) برای جمع‌آوری داده‌های نور ماوراء بنفش در اتمسفر زمین بکار گرفته خواهد شد. این ماموریت از فاصله ۳۵هزار و ۴۰۶ کیلومتری بالای زمین در یک مدار زمین ثابت انجام خواهد گرفت.

پیش‌بینی فوران‌ آتشفشان با استفاده از کریستال‌های آتشفشانی

پژوهشگران استرالیایی سعی دارند با بررسی کریستال‌های آتشفشانی، فوران‌ها را پیش‌بینی کنند.گروهی از دانشمندان، با بررسی کریستال‌های کوچک موجود در بقایای آتشفشان، ممکن است روش جدیدی برای پیش‌بینی انفجارهای احتمالا مرگبار آن پیدا کرده باشند. اعضای این گروه مایل هستند با پیش بردن این بررسی، پژوهش خود را در مورد آتشفشان‌های دیگر، عمدتا در مناطق اطراف استرالیا مانند اندونزی و نیوزیلند انجام دهند.

ابداع سرنگ دارورسانی به مدارهای مغز

پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی، نوعی سوزن ابداع کرده‌اند که می‌تواند دارو را به بخش‌های گوناگون مغز منتقل کند. دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست" (MIT)، سوزن بسیار باریکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند دوزهای کمی از دارو را به بخش‌هایی از مغز که به کوچکی یک میلی‌متر مکعب هستند، برساند. این ابزار که "میندز" (MiNDS)یا "سیستم دارورسانی عصبی مینیاتوری" نام دارد، شامل چندین لوله است که در یک "کانولا"(سوزن) به عرض یک تار موی انسان قرار دارند.

امکان وجود حیات در زمین بیش از ۴ میلیارد سال پیش

پژوهشگران آمریکایی ادعا می‌کنند ممکن است سابقه وجود زندگی در زمین به بیش از ۴ میلیارد سال پیش برسد. اما پژوهشی جدید اشاره می‌کند امکان وجود حیات در طول سال‌های ابتدایی زمین وجود داشته است.

گزیده ای از اخبار علمی خبرگزاری مهر در چند روز گذشته به شرح زیر است:

نخستین میمون های شبیه سازی شده جهان در چین

دانشمندان موفق شدند برای نخستین بار در جهان دو میمون را شبیه سازی کنند. این میمون ها در آزمایشگاهی در چین و با استفاده از تکنیکی شبیه سازی شدند که قبلا برای یک گوسفند (Dolly the sheep) به کار رفته بود.در این فرایند دو میمیون رزوس (macaques) شبیه سازی کردند. میمون ها که «ژانگژانگ» و «هوا هوا» نام گرفته اند، نخستین میمون های جهان هستند که با انتقال دی ان ای شبیه سازی شده اند. روش شبیه سازی این میمون ها SCNT نام گرفته که شامل انتقال هسته سلولی دی ان ای به تخمک های اهدایی آن است تا به یک نطفه تبدیل شود.

نیوزلند ماهواره درخشان به آسمان فرستاد

به تازگی ماهواره ای به شکل یک گوی با پنل های آیینه ای از نیوزلند به آسمان فرستاده شده که نور خورشید را منعکس می کند و همه ساکنان زمین می توانند آن را ببینند.شرکت راکت لب در ۲۱ ژانویه موشکی را از نیوزلند به فضا فرستاد. این موشک علاوه بر سه ماهواره تجاری یک محموله عجیب دیگر را نیز با خود به مدار زمین برد. این محموله عجیب ماهواره کره ای شکل یا در حقیقت یک گوی منفعل به نام Humanity Star است.

لنز چشمی که قند خون را کنترل می کند

محققان کره جنوبی لنز چشمی نرم و انعطاف پذیری ساخته اند که با کنترل قند در اشک چشم، سطح گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت را کنترل می کند. محققان موسسه ملی علوم و فناوری Ulsan در کره جنوبی لنز چشمی هوشمندی را ابداع کرده اند که به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند سطح گلوکز خون خود را در یک چشم بهم زدن کنترل کنند. به گفته محققان این لنزهای چشمی نرم و انعطاف پذیر می تواند سطح قند در اشک را اندازه گیری کند و نتایج آن را در نمایشگری پیکسلی نشان دهد. اگر سطح قند خون  کاربر بسیار بالا باشد، یک چراغ ال ای دی کوچک در لنز روشن می شود.

نصب تابلو با مشاوره هوش مصنوعی

یکی از چالش های مهم در زمان چینش دکوراسیون داخلی، تصمیم گرفتن در مورد میزان تناسب اشیای مختلف و به خصوص آثار هنری با مبلمان و رنگ دیوارهاست.شرکت سوتبای برنامه هوش مصنوعی خاصی ابداع کرده که بر اساس تصاویری که کاربر از محل کار یا سکونت خود در محیط برنامه ارسال می کند، می تواند تابلوهای هنری و غیره را برای خرید و نصب پیشنهاد دهد.

دوچرخه مخصوص برف از راه رسید

به تازگی دوچرخه ای ساخته شده که می توان با آن روی برف اسکی کرد.به تازگی دوچرخه ای مخصوص برف به نام Sno-Go ساخته شده است. استفاده از این دستگاه بسیار راحت است  و افراد غیر حرفه ای هم می توانند با آن اسکی کنند.  

کد خبر 335828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.