۱۰۰۰ کشاورز و ۵۰ تراکتور کنار جاده چه می‌خواهند؟!

کشاورزان شرق اصفهان براساس طومار شیخ بهایی و همچنین مصوبات رسمی شورای عالی آب دارای حق آبه مشخصی هستند اما مسئولان می گویند که آبی برای تحویل حق آبه های کشاورزان وجود ندارد. با این وجود کشاورزان همچنان دنبال سهم آب خود هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  حدود یک ماه پیش کشاورزان منطقه شرق اصفهان در اعتراض به اینکه حق آبه آنها در سال آبی جاری تخصیص داده نشده با آوردن حدود ۱۰۰ تراکتور به کنار جاده دست به تجمع زدند و اعلام کردند که این تجمعات در اعتراض به خشکی زاینده‌رود و تحویل ندادن حق آبه کشاورزان شرق اصفهان صورت گرفته است، اما به دلیل همزمانی این اعتراضات با ناآرامی های اخیر کشاورزان اعلام کردند که به دلیل مصلحت ملی دست از تجمع برمی دارند.

با این وجود طی یک ماه گذشته شرایط کشاورزان شرق اصفهان سخت تر شده تا جایی که بانک کشاورزی نیز خواهان دریافت اصل وام و سود خود از کشاورزان است. در این راستا از دو روز گذشته کشاورزان شرق اصفهان دوباره با آوردن تراکتورهای خود به کنار جاده دست به تجمع زده اند.

جمعه هفته گذشته افشانی، معاون وزیر کشور در نشست مشترک مسئولان، شوراها، دهیاران شرق اصفهان، اعلام کرد که "به هر میزانی که آب در پشت سد جمع شود به همان میزان می‌توان از آن آب خارج کرد. حجم آب پشت سد زاینده رود میزانی نیست که برای کشاورزان رها شود."

وی با بیان اینکه بخشی از آب سد برای پایداری آن و بخش دیگری از آب سد نیز حجم مرده آن است، گفت که "امسال شدیدترین خشکسالی را در ۵۰ سال گذشته سپری کرده‌ایم و در جلسه مدیریت بحران آب کشور کم کردن نسبت مصرف در شرب، صنعت و کشاورزی مطرح است و باید روش‌های جدید جایگزین آبیاری غرقابی شود."

کشاورزان اصفهان از زمان شیخ بهایی حق آبه دارند

عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان در گفتگو با ایمنا با اشاره به اعتراضات و تجمعات سال گذشته کشاورزان شرق که همانند امسال با چادر زدن در کنار جاده تراکتورهای خود را پارک کرده بودند، تصریح کرد: کشاورزان اعتراض‌های خود را بارها اعلام کردند تا دولت برای تامین حق آبه آنها از میزان سهم انتقالی آب به یزد و سایر بخش‌ها کم کند تا حق آبه کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه تامین شود.

عرب زاده با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان دو کشت سهم آب دارند، افزود: به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دو کشت کشاورزان حق آبه دار به یک کشت در پاییز کاهش یافت که متاسفانه مسئولان امسال اعلام کردند که آبی برای کشت پاییزه کشاورزان شرق وجود ندارد.

 یکی دیگر از کشاورزان منطقه زیار اصفهان در خصوص تجمعات دوباره کشاورزان شرق و آوردن تراکتورهای خود به کنار جاده ها، اظهار کرد: قبول داریم که این گونه تجمعات قانونی نیست و شخصا به عنوان یک کشاورز ۷۰ ساله این گونه اعتصابات را قبول ندارم اما امروز همه کشاورزان به طور قانونی به دنبال آب و حق آبه های خود هستند.

اکبر نصیری با بیان اینکه کشاورزان به دنبال حق آبه های قانونی خود هستند و در این باره مکاتبات و جلسات مختلفی با فرماندار و استاندار داشته اند، گفت: قرار است فردا یکشنبه معاون وزیر نیرو بازدیدی از سد کوهرنگ داشته باشد تا در خصوص تحویل حق آبه های کشاورزان تصمیم نهایی گرفته شود.

دولت حق آبه کشاورزان اصفهان را غصب کرد

وی با تاکید براینکه کشاورزان اصفهان از زمان شیخ بهایی تاکنون حق آبه داشتند، تصریح کرد: متاسفانه دولت و مسئولان با غصب کردن حق آبه های کشاورزان، آن را به دیگر بخش ها فروختند و امروز آبی که باید به مصرف کشاورزی برسد در بخش های شرب و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

این کشاورز منطقه زیار با بیان اینکه متاسفانه هیچ یک از دولتمردان وعده تحویل آب و حق آبه های کشاورزان را نداده اند، گفت: نه استاندار، نه فرماندار قولی برای تحویل آب ندادند و حتی هفته گذشته افشانی معاون وزیر کشور در اصفهان تیر خلاص را به کشاورزان شرق اصفهان زد و اعلام کرد که «آبی برای کشت کشاورزان نداریم».

وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندار پیگیر مشکلات آب زاینده رود و کشاورزان شرق اصفهان است تا خسارت نکشت ما پرداخت شود، تاکید کرد: امروز کشاورزان دیگر نان گدایی و خسارت نمی خواهند بلکه نیاز به آب دارند تا با زور بازوی خود کشت کنند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه زیار اصفهان حدود ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد، گفت: تنها ۲۰ درصد این اراضی منطقه زیار آن هم با آب پساب فاضلاب که به درون چاه ها نفوذ می کنند کشت می کنند و  ۸۰ درصد اراضی دیگر خشک و بی حاصل است.

نصیری با تاکید بر اینکه هر زمانی که آب پشت سد زاینده رود جمع شود کشاورزان خواهان حق آبه های خود هستند، تصریح کرد: متاسفانه دولت هنوز پول خرید تضمینی گندم را به کشاورزان پرداخت نکرده و به نظر نمی رسد دیگر پولی در این خصوص پرداخت کند.

با سوء مدیریت حقابه های کشاورزان به یغما رفت

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در گفتگو با ایمنا در خصوص دلیل اصلی تجمعات کشاورزان حق آبه دار، گفت: این حق آبه ها ۱۳۰۰ سال است که متعلق به کشاورزان بوده اما به دلیل سوء مدیریت در توزیع عادلانه آب به یغما رفته است.

حسینعلی میراحمدی گفت: این حق آبه ها از زمان طومار شیخ بهایی و براساس زمین های زیرکشت به ۳۳ سهم تقسیم و به کشاورزان تخصیص داده شده و تا به امروز وجود داشته است.

وی تصریح کرد:  در دولت نهم و دهم این حق آبه ها به دلیل سوء مدیریت به یغما رفت و قرار بود در زمان ریاست جمهوری خاتمی تونل سوم کوهرنگ افتتاح شود و سپس  انتقال آب زاینده رود به یزد انجام شود اما متاسفانه قبل از افتتاح و تکمیل تونل سوم، آب به یزد منتقل شد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب زاینده رود رفت.

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان ادامه داد: در زمان احمدی نژاد نیز بر اساس سفری که به استان چهارمحال و بختیاری داشت و اعلام کرد که «من رییس حوضه آب کشور هستم و هرکسی هر مقدار آبی که می خواهد می تواند از حوضه زاینده رود برداشت کند»  این دلیلی شد تا بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در بالادست برداشت شود و حقابه های کشاورزی از بین برود.

آبی پشت سد زاینده رود وجود ندارد

وی همچنین افتتاح خط دوم، سوم، چهام و پنجم توسعه ذوب آهن  و فولاد مبارکه  را که مصارف آب بالایی دارند و اضافه شدن فضای سبز شهر شهرداری را عامل تمام اضافه برداشت ها و مصرف بی رویه از آب سفره های زیرزمینی دانست و گفت: تمام این موارد موجب شده تا کشاورزان و زاینده رود امروز درگیر بحران کم آبی شوند و برای گرفتن حق آبه های خود تجمع کنند.

وی با بیان اینکه آبی دیگر در پشت سد زاینده رود وجود ندارد، افزود: این در حالیست که ورودی سد نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است. متاسفانه قبل از اینکه آب پشت سد جمع شود در بالادست برداشت های بی رویه انجام می شود که امروز به معضل بزرگی تبدیل شده است.

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه متاسفانه نمی توان جلو برداشت های بی رویه آب را گرفت، تصریح کرد: متاسفانه در دولت های گذشته این آب را چه قانونی و چه غیر قانونی به کشاورزان چهارمحال و بختیاری فروخته اند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ در شورای امنیت ملی مصوبات ۹ ماده ای حوضه آبریز زاینده رود تصویب شد، تاکید کرد: این مصوبات از همان زمان اجرا نشد. یکی از بندهای این مصوبه عدم بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود بود در حالی که همچنان شاهد بارگذاری های جدید هستیم.

کشاورزان حق ابه های خود را می خواهند

میراحمدی گفت: امروز با وجودی که آبی پشت سد نیست اما کشاورزان حق ابه های خود را می خواهند و تجمع کرده اند. اکنون که آبی در پشت سد وجود ندارد دولت حداقل می تواند هزینه خسارت کشاورزان را پرداخت کند و یا وام های آنها را ببخشد و به تعویق بیندازد.

وی با بیان اینکه پنجشنبه هفته گذشته مدیر کل بانک کشاورزی استان اصفهان با حضور در شرق اصفهان اعلام کرد که به عنوان مجری قانون مجبور به گرفتن وام و سود آن از کشاورزان است، ادامه داد: در این دیدار مدیر بانک کشاورزی تاکید کرد که "قانون گذار نیستم تا بتوانم وام را ببخشم و این وظیفه نمایندگان مجلس است تا مشکلات کشاورزان را پیگیری کنند".

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان تاکید کرد: نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات کشاورزان باید با یکدیگر متحد باشند اما متاسفانه هرکدام خط خود را دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با تجمع ۱۰۰۰ کشاورز حدود ۵۰ عدد تراکتور در شهر زیار و براآن شمالی به کنار جاده ها آمده اند، اظهار کرد: اگر حقابه ها تعیین تکلیف نشود کشاورزان بخش ورزنه، بن رود و مناطق دیگر شرق اصفهان به این تجمع می پیوندند. در این شرایط دولت باید تدبیری به خرج دهد و هر چه زودتر این موضوع را پیگیری کند.

کشاورزان اصفهانی زمان رضا شاه برای تونل دوم کوهرنگ پول پرداخت کردند

میراحمدی با بیان اینکه پیش از این کشاورزان منطقه زیار به دلیل هم زمانی تجمعات آنها با آشوب های کشور به درخواست استاندار اصفهان اعتراضات خود را پایان دادند تا بهانه برای سوءاستفاده دست دشمن ندهند، افزود: هفته گذشته نیز معاون وزیر کشور اعلام کرد که «آبی برای کشاورزی وجود ندارد و ۹۵ درصد بارندگی ها در کل  کشورکاهش یافته است» اما خواسته کشاورزان این است که حق ابه های خود را از زمان شیخ بهایی تاکنون، دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزان اصفهانی در زمان رضا شاه نیز برای تونل دوم کوهرنگ پول پرداخت کردند اکنون خواهان حق ابه های خود هستند این درحالیست که سهم آب آنها در بخش های دیگر مصرف می شود و پولی به آنها پرداخت نمی شود.

دبیر خانه کشاورزی شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان شرق اصفهان به خصوص در ورزنه و زیار هیچ کسب و کاری به غیر از کشاورزی ندارند تا منبع درآمد آنها باشد، گفت: این شرایط سخت آنها را وادار به تجمع کرده است. البته گفته می شود می توان در شرق اصفهان بر مبنای گردشگری اشتغال را توسعه داد اما سوال این است که گردشگری برای چه تعداد می تواند اشتغالزایی کند؟ آیا صنایع دستی و دار قالی می تواند شکم خانواده های کشاورز را در شرایط سخت اقتصادی امروز را سیر کند؟  

وی گفت: متاسفانه در یکی از ملاقات های خود در دفتر کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس بیش از ۳۰۰ نفر مراجعه کننده برای گذران زندگی خود درخواست وام داشتند و  این هشداری است برای مسئولان که مردم گرسنه امروز ناچار به گرفتن وام شده اند.

کشاورزان آشوبگر و مخالف نظام نیستند

دبیر خانه کشاورز استان اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: هر فردی در کشور حقی دارد و کشاورزان نیز خواهان حق آبه خود هستند به دلیل قطع آن امروز دست به تجمع زده اند.

محمد صادقی در خصوص اینکه «چرا دوباره کشاورزان شرق اصفهان دست به تجمع زده اند»؟ اظهار کرد: هفته گذشته مدیرعامل بانک کشاورزی استان اصفهان در بازدید از شرق اصفهان اعلام کرد که "بانک مجبور به دریافت اصل و سود پول خود از کشاورزان است" که این موجب تحریک کشاورزان و تجمع آنها شده است.

وی با تاکید بر اینکه البته صحبت های مدیربانک کشاورزی بحق است و وی مجری قانون است، گفت: متاسفانه استاندار کنونی اصفهان در بدترین شرایط به اصفهان آمده چرا که مجبور است خرابکاری ها و اشتباهات مدیران سابق را درست کند. متاسفانه در سال های گذشته نیز نمایندگان مجلس در خصوص مشکلات زاینده رود بسیار کم کاری کردند.

دبیر خانه کشاورز استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان آشوبگر و مخالف نظام نیستند، گفت: متاسفانه آنها تحت فشار زندگی و خانواده های خود ناچار به تجمع شده اند تا شاید از این طریق به حق ابه خود برسند چرا که اوضاع کشاورزان شرق اصفهان روز به زور حادتر می شود.

مهرعلیزاده جوابگوی اشتباهات مدیران قبلی است!

وی با بیان اینکه اگر مدیران دولتی چند ماه حقوق نمی گرفتند همانند کشاورزان تا چند سال تحمل و صبوری می کردند، گفت: متاسفانه مهرعلیزاده در این شرایط سخت پیگیر و جوابگوی اشتباهات مدیران قبلی است. البته باید توجه داشت که این تجمعات حق آبه کشاورزان نمی شود اما آنها می خواهند صدای خود را به مسئولان برسانند.

صادقی در خصوص جلسه فردا (روز یکشنبه) وزارت نیرو برای تصمیم گیری نهایی حقآبه های کشاورزان، افزود: متاسفانه وزیر نیرو طی چند ماه اخیر بارها جلسات خود در مورد زاینده رود را به امید بارش در پاییز و زمستان به تاخیر انداخت همچنین چندی پیش نیز استاندار اصفهان به بنده گفت که «دعا کنید بارندگی شود تا از خجالت کشاورزان در بیاییم».

به گزارش ایمنا، متاسفانه امروز شرایط کشاورزان اصفهان به گونه ای شده که برای گذران زندگی خود مجبورند وسایل خانه و ادوات کشاورزی خود را بفروشند. بنابراین انتظار می رود مدیران اصفهانی و نمایندگان استان برای جبران اشتباهات مدیران گذشته اقدام کنند تا بتوانند شرایط زندگی کشاورزان را بهبود ببخشند.

کد خبر 335792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا روحانی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
    0 0
    خواهان رسیدگی به سوء مدیریت مدیران قبلی ومدیریت صحیحی در این زمان و احیای زنده رود هستم