بخشودگی جرایم مالیاتی اصناف تا پایان بهمن ماه

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: قرار است تا پایان بهمن ما جرایم غیرعمد مالیاتی بخشیده شود اما باید اقداماتی صورت گیرد تا از این پس مودیان توجه بیشتری به خوداظهارنامه های مالیاتی خود در راستای تحقق عدالت اجتماعی داشته باشند.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به پیگیری های اتاق اصناف به منظور بخشودگی جرایم مالیاتی غیر عمد مودیان، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است باید به موضوع بخشودگی مالیات‌ها توجه شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده در این باره در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: با توجه به مذاکرات انجام شده و قوانین، این اجازه وجود دارد که در صورت پرداخت اصل مالیات، ۱۰۰ درصد جرایم مالیات مودیان بدون توجه به مبالغ آن بخشوده شود؛ البته شرایط خاصی نیز وجود دارد که از آنها بی اطلاع هستم.

رییس اتاق اصناف اصفهان در پاسخ به اینکه «آیا تجربه سال گذشته بخشودگی جرایم مالیاتی منجر به ایجاد میل و رغبت مودیان در پرداخت مالیات شد و یا خیر؟» گفت: توصیه می شود مودیان از این فرصت استفاده کنند تا این موضوع مرهمی بر زخم های کسبه باشد.

وی با اشاره به همکاری های دستگاه ها در مورد بخشودگی جرایم مالیاتی، افزود: البته این موضوع با همکاری اتاق اصناف ایران و اصفهان پیگیری شد و کلیه اقدامات اجرایی مرتبط با این موضوع در اختیار سازمان امور مالیاتی است.

متاسفانه ممیزی مالی لحاظ نمی شود

جهانگیری افزود: به نظر می رسد پرداخت مالیات تا وقت معین شده (پایان بهمن ۹۶) باید به صورت نقدی باشد و یا در نهایت تا پایان سال به صورت ارائه چک؛ اما موضوع مهم این است که باید فرهنگسازی صورت گیرد تا مودیان، خوداظهارنامه هایشان را پیش از هر اقدامی ارائه کنند. این امر بسیار مهمی است و باید از سوی اداره کل امور مالیاتی نهادینه و فرهنگ سازی شود در این صورت شاهد تحقق عدالت اجتماعی نیز خواهیم بود.

وی افزود: عدم ارائه خوداظهارنامه های مالیاتی منجر به فرارهای مالیاتی می شود و افرادی هم که مقید به پرداخت مالیات هستند باید مبالغی را به ناحق بپردازند.

رییس اتاق اصناف اصفهان در توضیح بیشتر دلیل بخشودگی های جرایم مالیاتی، تصریح کرد: به هر حال دولت به دنبال تامین هزینه های خود است و سعی دارد تا از این فرصت کمبودهای مالی خود را تامین کند و نمی توان تمام دلیل این بخشودگی را ناشی از رکود دانست.

جهانگیری اضافه کرد: اگر قرار باشد دولت به تمام پرونده های جرایم مالیاتی رسیدگی کند، احتمال دارد این روند تا سال بعدی ادامه داشته باشد از این رو با این کار در نظر دارد هزینه های خود را تامین کند.

وی اظهار امیدواری کرد: درآمدهای دولتی از منابع نفتی در حال خروج است و به سوی منابع مالیاتی سوق پیدا کرده اما باید توجه داشت در زمان رکود تخفیفات بیشتری قائل شد، این درحالیست که متاسفانه ممیزی مالی لحاظ نمی شود.

صورت کسبه، با سیلی سرخ است

رییس اتاق اصناف اصفهان تصریح کرد: کسبه بر این معتقدند که مالیات خود را بپردازند اما در شرایط رکود درخواست دارند تا به نحو دیگری این رویه بر اساس میزان درآمدها دنبال شود.

رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به مشکلات مالیاتی کسبه، اظهار کرد: متاسفانه منطق برخی از مدیران در اخذ مالیات «باز بودن در مغازه های کسبه» است و می گویند اگر کار نیست و پول نیست چرا در مغازه ها باز است! فارغ از اینکه کسبه صورتشان را به سیلی سرخ نگه می دارند و مجبور به حضور در مغازه هایشان هستند.

جهانگیری اضافه کرد: البته مدیرکل اداره امور مالیاتی اصفهان به این مباحث دقت دارند اما برخی از شعبه های مالیاتی متاسفانه به این موارد بی اعتنا هستند.

برابری مالیات ده ها نفر با کل کسبه استان

وی همچنین با اشاره به فرارهای مالیاتی افزود: در یکی از تحقیق و تفحص ها مشخص شد که ده‌ها نفر از افرادی که فرار مالیاتی داشتند باید به اندازه کل کسبه استان اصفهان مالیات می پرداختند.

رییس اتاق اصناف اصفهان تصریح کرد: می توان این رانت خواران که از شبکه های دولتی استفاده می کنند را پیدا کرد و حق را از آنان گرفت، در صورت تحقق این مهم می توان سلامت اوضاع کسب و کار را تضمین کرد و باید جلوی این افراد که راه‌های فرار قانونی را می دانند گرفت.

جهانگیری افزود: می توان با توجه به راهکارهای قانونی از تراکنش های بالای این افراد مطلع شد و مالیات را از آنان اخذ کرد از این رو باید این افراد را یافت تا به سایر کسبه فشار وارد نشود.

کد خبر 335761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.